Keller András: Kurtág zenéjének értő megszólaltatása önfeláldozást igényel

Hihetetlen odaadást és felkészülést, valódi önfeláldozást igényel, ha valaki szeretne közel kerülni a Kurtág György zenéjében lévő tartalomhoz, azon belül azokhoz a mikrogesztusokhoz, amelyekben egész világok sűrűsödnek össze - fogalmazott az MTI-nek Keller András karmester, akinek vezényletével pénteken nagyszabású zeneakadémiai hangversennyel köszöntötték a 90. születésnapját ünneplő világhírű magyar komponistát.

    

Keller András elmondása szerint a műsor mögötti elgondolás az volt, hogy minél többet meg tudjanak mutatni Kurtág fontos zenekari művei közül.
    

Elhangzott többek között a Zwiegespräch, melyet eredetileg Kurtág György és fia, ifj. Kurtág György szerzett vonósnégyesre és szintetizátorra, ezúttal azonban Olivier Cuendet zenekari hangszerelésében szólal meg. "Ez különösen izgalmas számomra, hiszen a zenekari változattal most találkoztam először" - jegyezte meg a dirigens.


Keller Andras

    

Keller András kiemelte azt is, hogy a koncert végén elhangzott Kurtág legutolsó zenekari műve, melyet a Luzerni Fesztivál megrendelésére írt Boulez 90. születésnapjára; a Petite musique solennelle en hommage a Pierre Boulez magyarországi bemutatóként csendül fel a Zeneakadémia nagytermében.
   

A hangversenyen a Concerto Budapest a Zwiegespräch és a Petite musique solennelle előtt Kurtág művei közül bemutatta az Üzenetek zenekarra (Op. 34), a Double Concerto (op. 27/2), a ...quasi una fantasia... (op. 27 no.1) és az Új üzenetek zenekarra (Op. 34/a) című kompozíciókat, a koncert szólistái Pierre-Laurent Aimard (zongora), Tamara Stefanovich (zongora), Louise Hopkins (cselló) és ifj. Kurtág György (elektronika, billentyűs hangszerek), közreműködött a Szent Efrém Férfikar.
    

"Kurtág olyan szeretetnek és elismerésnek örvend a világban, hogy mindenki szívesen játssza a műveit. Hozzá kell ugyanakkor tenni, hogy a nagyzenekari művek hatalmas apparátust igényelnek és rendkívül költséges az előadásuk, így nem elvárható, hogy minden szimfonikus zenekar hetente műsorra tűzze őket. Ezen túlmenően bizonyos darabjai olyan rendkívüli követelményeket támasztanak az előadókkal szemben, amelyekkel még a nagyon tehetséges zenészek, minden erejüket mozgósítva sem biztos, hogy meg tudnak birkózni" - mutatott rá Keller András.
    

Arra a kérdésre, hogy mennyit játsszák itthon Kurtág műveit, a karmester kifejtette: Magyarországon alapvetően a 20. századi és az új zene játszottsága és közönsége nincs még azon a szinten, amelyen ennek a zenének az értéke van. "De nem szabad elcsüggedni; ezért vannak a péntekihez hasonló koncertek is, hogy ezen változtassanak. Boldog vagyok, mert a Concerto Budapest közelmúltban tartott saját kortárszenei maratonját hatalmas érdeklődés övezte. Tehát igenis van közönség, csak nem könnyű megtalálni; így van remény, hogy javul a helyzet."
    

Keller András Kurtág Györgyhöz fűződő személyes kapcsolatáról úgy vallott: "gyerekkorom óta a tanítványa vagyok, és örökké az is maradok". Viszonyukat nagyon szorosnak és bensőségesnek nevezte, és felidézte, hogy csaknem 40 éve dolgozhat vele. Kiemelte azt is: nagy megtiszteltetés, egyben felelősség számára, hogy világszerte játszhatta Kurtág műveit. "Életemben ő az egyik legfontosabb mester."
   

 "Kurtágot nem lehet igazán jól szavakkal jellemezni. Olyan rangú zenész, amelyből nagyon kevés van. Mindemellett emberi nagysága is ugyanolyan értéket képvisel, mint a zenéje" - fogalmazott Keller András.

 

süti beállítások módosítása