"Ez a művészeti ág elbír két tonnát egy feszes kötélen" - A Recirquel vezetője válaszolt

A Recirquel vezetőjével, Vági Bencével beszélgetett a 7óra7.

 

A 7óra7 cikkéből:

 

"Azokat a kísérleteket, amelyek korábban voltak Magyarországon, anélkül, hogy rangsorolnám, én inkább az utcaszínház műfajához sorolom. Az artista szakma, ami az újcirkusz alapja, tíz-tizenkét éves, kőkemény munka. Olyan is van, hogy egy előadásban olyan zsonglőr vagy artista szerepel, aki hobbiból megtanulta ezt is, de mi például legutóbb egy olyan zsonglőrrel dolgoztunk, aki négyéves kora óta tanulja ezt a szakmát. A két dolog, nem ugyanaz – és ebben, azt gondolom, hogy nincsen semmi sznobéria" - mondta Vági Bence.

 

vagi

Fotó: Csibi Szilvia, 7ora7.hu

 

A társulat vezetője elárulta, a vele dolgozó artistákkal közös vonásuk, hogy gyerekkorukban mindannyiukat sokat vitték cirkuszba. "Amikor Angliában elvégeztem a művészeti egyetemet, a harmadéves vizsgaelőadásom, többéves kutatómunka eredményeképpen a budapesti, berlini kabarék világát idézte meg. Már ekkor kódoltam az előadással a cirkuszt, noha – artisták nélkül, színészekkel és énekesekkel dolgozva – akkor még csak annak a hangulatát. Később a szüleim Németországba voltak kénytelenek disszidálni, és noha Wuppertalban nem volt lehetőségem cirkuszba járni, ám ott volt Pina Bausch gyermek balettiskolája, ahol hatévesen elkezdtem táncolni. Így a cirkusz bennem egy összetett képletből alakult ki" - tette hozzá.

 

A Recirquel vezetője elmesélte, amikor a Sziget Fesztiválnak elmondta, hogy képzősökkel szeretne előadást csinálni, sokáig ellenálltak. Mondván, hogy túl fiatalok, és ezért nem tudják azt a klasszikus cirkuszhoz képest könnyedebb varieté stílust hozni, amihez a magyar nézők hozzá vannak szokva. "Erre folyamatosan azzal érveltem, hogyha soha nem kezdünk el foglalkozni velük, akkor soha nem jutunk sehová. Arról nem is beszélve, hogy a Cirque du Soleilben évente több fiatal artista játszik főszerepet, igaz, hogy egy-két évig tartó, gyötrelmes átképzés után. Végül sikerült meggyőzni őket" - számolt be Vági Bence.

 

A kérdésre, mit jelent az, hogy közép-kelet-európai cirkusz, így felelt: "Azokat a zsánereket, amelyek megjelennek a produkciókban, és azokat a trükköket, amiket a képzőkben tanítanak. Rengeteg közös eleme van az orosz, az ukrán és a magyar cirkuszi kultúrának. Montreálban például pici varieté számokat tanulnak, mi szeretünk nagyban gondolkodni. Ezért is van az, hogy a Recirquel sok olyan levegős számot csinál, amit nagyon nehéz színházakban beszerelni. Kevés színház tud olyan rögzítési pontot adni, ami elbír két tonnát egy feszes kötélen."

 

A teljes interjú itt olvasható.

 

 

süti beállítások módosítása