50 éves lenne Bertók Lajos - Megemlékezés a PIM-ben

Bertók Lajos május 1-jén lenne 50 éves, és 10 éve hunyt el. A színészre emlékezve, május 11-én, 17 órától éjfélig Bertók Lajos-emlékestet tartanak a Petőfi Irodalmi Múzeumban a PIM, a debreceni Csokonai Színház, a Kiválóságok Klubja és az MKB Professzori Klub szervezésében.

 A program nyilvános és ingyenes.

 

Az estről:


Bertók Lajos színművész május 1-jén lenne 50 éves. 10 éve unyt el. Szülővárosán, Debrecenen kívül Szegeden és Egerben tapsoltak neki, de a Budapesti Kamaraszínházban teljesedett ki pályája. 2002-ben elnyerte a POSZT Legjobb férfiszereplőnek járó díját, 2003-ban a Színikritikusok Legjobb férfiszereplőnek járó díját, és ugyanabban az évben megkapta a Jászai Mari- és a Súgó csiga-díjat is. Antal Nimród eredetileg neki szánta a Kontroll főszerepét, amit végül Csányi Sándor kapott meg. Bertók másik meg nem valósult filmje Mundruczó Kornél Deltája.

 

Bertok 

 

Május 11-én 17.00 órától családtagok, barátok, művésztársak idézik fel Bertók Lajos egyéniségét, pályáját, emlékét. A beszélgetéseket Sopsits Árpád rendező vezeti, majd Tarján Tamás irodalom- és színháztörténész beszélget a rendezővel. Emellett Bertók Lajos szerepeiből láthatunk rövid bejátszásokat. 


20 órakor szendvicsparti. Bertók Lajos tisztelőinek félórája 20.30-kor, a Harmadik figyelmeztetés színészzenekar koncertje pedig 21.00 órakor kezdődik. A Vörös teremben 17.00 órakor, 19.00 órakor és 22.30-kor az Egy őrült naplója című előadás felvételét nézhetik meg az érdeklődők. A monodráma vetítését – 18.30-kor és 20.30-kor – körülbelül 20 perces filmválogatás követi Bertók Lajos szerepeiből, Sopsits Árpád összeállításában.

Bertók Lajos-emlékest
2016. május 11. (szerda) 17.00-24.00
Petőfi Irodalmi Múzeum (V. Budapest, Károlyi utca 16.)
 

 

MGP Bertók Lajosról:

 

Hamlet halott

 

S a többi néma… – mondta Bertók Lajos a Hamlet végén, elhagyva a csend szót. Nem mondta ki az utolsó szót. Elfulladt benne, miként élete elfulladt a Dunában. Eltűnt a víz alatt. Elmerült.Tanácstalanul csodáltam színészetét. Megfejthetetlennek rémlett szent őrülete. Önkívületi teljessége. Átlépése állampolgárból megírt szerepekbe. Szilaj őrület kergette a színpadon. Csakis önkívületben lévő törzsi varázslók vagy ajzószerek, mágikus szertartások eszméletlenséget létrehívó ritmikus ismétlődései hajszolnak elő primitív ceremoniális alkalmakkor hasonló viselkedéseket.(...)


A borderline személyiségzavar kétségbeesés, dühkitörések, kínzó elbizonytalanodás, üldözöttségérzés, mások ellen forduló harag váltakozó hullámzása. A szorongások enyhítése, a kínzó állapotok gyógyítása körülményes és kétséges. Bertók a színészetben hasznosította ingatag határhelyzetét. Szabatosan tudósított rémvilágáról. Az elbizonytalanító kétségbeesések keltette sivárságról. Színészete gyógyerejű volt mániás depressziós elmezavaraira. Önmagát is kezelte, nézőit is gyógyította. A borderline betegeknek erős az öngyilkos késztetésük. Bertók az öngyilkosság művészi formáját élte. Beleölte magát szerepeibe. Átköltözött más személyiségekbe. Átlépte a köznap és a költészet határát. Az öltözőben hagyta önmagát, a nyilvánosság elé hurcolta énváltásait, más alakba beköltözését. (…)

 

delta bertok toth

Tóth Orsival a Delta forgatásán


Nem tudott sorozatban őszinte lenni. Kiszökött, kimenekült a szerepből, színházból. Szakított színészetének üzembiztonságtól idegen elismételhetetlenségével.(…)

 

Bertók hosszasan hányódott színházi életünkben kormányozatlanul. Féltek szerepet rábízni. Nem lévén üzembiztos. Veszélyeztette a folyamatos műsort. Az átlagból kitoronyló tehetség kellemetlen a színház üzemvitelében. Zavaró. Kényelmetlen. Létezésével, magasra helyezett mércéjével rábök a színházi betegségre, hogy a színészt nem használják, hanem felhasználják és kihasználják. Különleges bánásmódot igényel. Mint ahogy valamennyi színházban működő tehetséget csak különleges módszerekkel, állandó figyelemmel és törődéssel lehet alkalmazni.

 

Miért kötődsz ennyire ehhez a színházhoz? – kérdezte 2004-ben a Theater Online riportere.

- Azért, amit ez a színház tett értem… tulajdonképpen én Szűcs Miklósnak, a Budapesti Kamaraszínház igazgatójának köszönhetem, hogy egyáltalán a szakmában vagyok. Az én renitens magatartásom, ugye… ami nem feltétlenül mindig az én saram… Rosszul terheltek, én pedig… úgy érzem, hogy végül én vittem el a balhét. Egy idő után eléggé eltorzult az egészséges lelki alkatom. Nem csoda, hogy ha az ember ilyen szerepeken keresztül ismeri meg magát – és nem egészen önazonos. Ekkor szinte törvényszerű, hogy úgy fut keresztül rajta ez a szerepsorozat, hogy a rossz felé viszi. Ez megtörtént, de már túl vagyok rajta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

süti beállítások módosítása