A legényestől a legjobb rendezésig – Interjú Horváth Csabával

A Forte Társulat vezetője mesélt arról, hogyan jutott el a néptánctól a az úgynevezett fizikai színházig, és ezzel a POSZT legjobb rendezésért járó díjáig.

Horváth Csaba koreográfus, rendező a Magyar Táncművészeti Főiskola néptánc tagozatán végzett, később a kortárs tánc felé vette az irányt, mostanában – miközben a székesfehérvári Vörösmarty Színház tánctagozatát vezeti - a Forte Társulattal hoz létre különleges mozgással kombinált, prózai előadásokat. A te országod című munkája tavaly elhozta a POSZT-ról a legjobb rendezés díját. Mindeközben a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a fizikai színházi koreográfus-rendező szakot vezeti.

A néptánc, főleg ha olyan fiatalon találkozunk vele, mint én, amikor mindenre fogékony az ember, egy életre belénk ivódik. Olyan muníciót ad, amiből mindenfelé lehet mozdulni és transzformálni mozgást, koreográfiát, táncot, meg egyfajta gondolkodásmódot is erősít” – mesél Horváth Csaba a kezdetekről, és hogy a kezdetek mi módon vannak jelen a későbbi munkáiban.

te_orszagod_1.jpg           A te országod (fotó: Mónus Márton)

Később Kovács Gerzson Péterrel dolgozott együtt a TranzDanzban, ahol, mint mondja,  „vadabb dolgokat” is megismert: „Az volt az igazán izgalmas ebben, hogy megismerkedtem egy olyan, kifejezetten a néptáncra fókuszáló progresszív felfogással, amivel előtte soha nem találkoztam”.

Mint mondja, a zenével való kapcsolata mindig is meghatározó volt számára, emiatt kezdett el koreografálni: „Érdekelt, hogy amikor egy zenével megismerkedem, és egyre közelebb kerülök hozzá, akkor hogyan lehet annak egy képi formát adni”.

A TranzDanz után a Közép-Európa Táncszínházban koreografált, amit azóta is a legtermékenyebb alkotói időszakán tart. Ám eljött a váltás ideje: „belekényelmesedtem, túlságosan megszokott lett a hely. Kicsit elegem lett, elsősorban magamból, és ahhoz, hogy tovább tudjak lépni, be kell csuknom minden ajtót magam mögött. Éreztem, hogy elölről kell kezdenem mindent” – mesél róla.

horvath.jpg                                 Horváth Csaba (forrás: Fidelio)

Ekkor hozta létre a Fortét, amely kezdetekben alkalmi formációként működött, majd találkozott egy a Színműről frissen kikerült színészgenerációval. Így beszél a találkozásról: „Volt szerencsém velük Debrecenben dolgozni, és annyira jó hatással voltunk egymásra és annyira inspiratív volt a közeg, hogy elhatároztam, elkezdek építeni egy társulatot”.

Arról is mesél Horváth Csaba, ezek a fiatalok hogyan képesek színész képzettséggel megfelelni a Forte sajátos, a mozgásra központi súlyt helyező előadásainak: „Évek óta csinálják, tehát ez tulajdonképp az anyanyelvük, fantasztikus dolgokra képesek a testükkel. Simán nevezhetjük őket táncosoknak is, csak színész diplomájuk van. Annyira használják, amennyire az adott anyag megkívánja, vagy amennyire én kérem”.

A Fidelión megjelent interjú teljes terjedelemben itt olvasható.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd az oldalt!

blog.hu