Máté Gábor: „A Katonának nem célja a politikai bátorság”

A budapesti Katona igazgatója mondta el a gondolatait az ellenzéki és a kritikai színház közötti különbségről és a következő évadról a 24.hu-nak.

Máté Gábor színházában, derül ki az interjúból, a rendezők döntik el, milyen darabot állítanak színpadra. „Abban a színházi gondolkodásban, amiben szocializálódtam és amit a legjobbnak tartok, a rendező választja ki azokat a darabokat, amelyek izgatják. Ha az, aki a darabot levezényli, meglátja azt a mondandót, amiről beszélni akar, akkor járunk a legjobban, ha azt elfogadjuk” – mondja ezzel kapcsolatban Máté Gábor az interjúban, hozzátéve  – „Természetesen vannak kizáró tényezők, vannak, amiket megvitatunk, vannak, amiket én nem fogadok el, és végül vannak, amiket én nagyon szeretném, hogy megcsináljanak, de ha az illető rendező nem szeretné, nem készül el”.

mg1.jpgMáté Gábor (fotók: Martinek Ádám)

Az évad is szóba került a beszélgetés során, „nagyon izgalmas évadunk lesz. Nekem fontos, hogy az a műsorterv, amit lerakunk az asztalra, tetszik-e. Vagyis én elmennék-e abba a színházba, ahol ezeket játsszák”- meséli az igazgató. „Egyre inkább úgy érzem, szívesen járnék a Katonába” – fűzi hozzá.

És hogy túl az éppen aktuális évadon miért érdemes Máté Gábor szerint a Katonába járni? „A Katona József színház egy költői realista színház” – mondja erről Fodor Géza, egykori dramaturgot, egyetemi tanárt idézve. „Ezt kiegészíti, hogy az alkotókat mindig az éppen élő, pulzáló társadalmi kérdések határozzák meg, amiket akár klasszikus művekben megbúvó azonosságok alapján mutatnak meg” – fejeli meg saját szavaival.

mg2.jpg

A Katona József Színház előszeretettel nyúl fontos társadalmi kérdésekhez, és amennyiben az ezek mögött rejlő történések jól beazonosíthatóak és hazaiak, általában meg is kapja az aktuálpolitizálás vádját. Így volt Az Olaszliszkai esetén, amely a közismert, romák által elkövetett lincselést dolgozta fel Borbély Szilárd írása alapján, illetve még ennél is nagyobb felzúdulást okozott A bajnok, amely elég jól beazonosíthatóan egy kormánypárti vezetőpolitikus magánéletéből indult ki. „Nem volt cél a politikai bátorság, vagy a hatalom tűrőképességének próbára tétele. Ez nem célja a színháznak. A színháznak az a célja, hogy olyan dolgok hangozzanak el a színpadon, amik a ma élő embert érdeklik és izgatják” – mondja Máté Gábor az utóbbi kapcsán. Úgy véli, nem volt semmiféle provokatív szándék az előadásban.

Amiről én beszélni szeretnék a színházban, azt ki is mondom. Nevén nevezem” – teszi meg az állítást a politizáló színházzal kapcsolatban. Arról is beszél egy kérdésre válaszolva, hogy a Borisz Godunov is a hatalom természetéről szól és nem Orbán Viktorról. „Én játszom Borisz Godunovot, és nem gondolok Orbán Viktorra. Nem volt olyan próba, amikor Orbán Viktorra gondoltam volna. De még csak azt sem mondom, hogy bárkire, aki az elmúlt húsz évben miniszterelnök volt Magyarországon” – mondja, hozzátéve – „Léteznek olyan elemzések, amik kiemelik, a Borisz Godunov igazi főszereplője nem is Borisz Godunov, hanem maga a nép. Ezt igaznak érzem, mert tartom, az egyszerű embereket sokszor arra használják, hogy bizonyos politikai játszmák eszközeivé váljanak. Ezek pedig úgy zajlanak le egyes országokban – a miénkben is –, hogy azon keresztül valaki vagy valakik újra hatalomra juthatnak”.

mg8.jpg

Talán ennyiből is kiderült, hogy Máté Gábor nem híve az aktuálpolitikai kiszólásoknak, mint amilyen például a vakkomondorozás, sorosozás vagy helikopterezés, az interjúban azt is elmondja, miért nem: „mert a helikopterezés a publicisztika sajátja. És csak pár hétig érdekes”. 

Úgy tartja, hogy a Katona nem ellenzéki, ami egy politikai gondolkodásmódra utalna, hanem kritikai színház. „A Katona József Színház nem ellenzéki színház akar lenni, mert nem akarja azt, hogy ebben a kormányzati időszakban ide ne jöjjenek FIDESZ-szavazók. Azt szeretném, hogy akiknek az adóforintjaiból működik ez a színház, legyenek kíváncsiak arra, miről beszélünk. Ez pedig a kritikai hang. A színháznak ugyanis mindig is feladata a kritikai hangot megütni, mindenfajta hatalom alatt” - fogalmaz.

Az interjúból az is kiderül, milyen számára játszani egy olyan színházban, amit ő igazgat és miért szerette volna jobban, ha nem így alakul A bajnok fogadtatása.

A teljes interjú itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

106%-os nézettség idén és öt új bemutató decemberig a Katonában
Mit érdemes megnézni a budapesti művészszínházakban?
Máté Gábor: “A közpénzt arra kell felhasználni, ami a közt érinti” (7óra7)

Máté Gábor: „Csak a minőségre kell figyelni”
„Mindent a szőnyeg alá söpörtünk” - Máté Gábor a Bihariról
Máté Gábor: „Tudomásul kell venni a kihívásokat”