Cirkusz a színházban, színház a múzeumtérben

A Pro Progressione Kft támogatásával két különleges színházi eseményre is sor kerül a héten, az egyik a cirkusz, a másik a múzeumi kiállítóterek világába visz el minket.

A 2016 őszén alakult, fiatal színházi alkotókat tömörítő Y Csoport  Allez! című előadását a kazah színész-rendező Gulnaz Balpeisova állította színpadra.

allez5.jpgAllez! (forrás: Pro Progressione)

Alekszandr Ivanovics Kuprin (1870-1938), az orosz realizmus képviselője, 1897-ben írta meg híres elbeszélését, az „Allez”-t. Főhőse Nora, a lovas akrobata, aki egy vándorcirkuszban nő föl, és felnőttként maga is a cirkusz előadásainak résztvevője lesz. Az első szó, amit gyermekként megjegyez, az „Allez!”, mely klasszikus cirkuszi vezényszó, jelentése: “előre!”. Amikor megismerkedik a náluk vendégszereplő bohóccal, Menottival, azonnal beleszeret. A híresség kezdetben viszonozza Nora szerelmét, ám később elutasítóvá, és kicsapongóvá válik. Miután Nora rajtakapja őt, tehetetlenül próbálja visszahozni a szerelmet életükbe és leszámolni vetélytársnőivel, Menottitól azonban csak gúnyos mosolyokat kap viszonzásul. Nora végül kétségbeesésében felmászik az ablakpárkányra, és – miközben az életben utoljára kiadja a vezényszót: „Allez!” – kiveti magát az ablakon. 

Kuprin műve tűnődés a szerelem természetéről, annak különböző alakváltozásairól, a test és a lélek állandó konfliktusáról egy olyan egyedi világgal és szabályrendszerrel rendelkező környezetben, mint a cirkusz világa.

A különleges nemzetközi színházi workshop keretében létrejött produkció premierjét a Bethlen Téri Színházban tartják – október 12-én este 7 órakor, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében.

Jianan Qu és társulatának performansza,  view/ers címmel október 13-án és 14-én este 6 órától látható a Ludwig Múzeumban. A kínai művész aktív és élő térré változtatja a múzeum kiállítótereit, és kísérletet tesz arra, hogy újraértelmezze a megfigyelés szerepét, és új nézőpontokat mutasson a múzeumlátogatók, a képzőművészet, a kortárstánc és határterületei iránt érdeklődők számára. Vajon mi a megfigyelés tárgya, a művészeti alkotás vagy mi magunk? 

viewers2.jpgwiew/ers

A múzeum a művészet és az ember találkozási pontja. Egy hely, ami arra szolgál, hogy a művészeti alkotásokat megfigyelhessük. De válhat-e ez a megfigyelés művészetté? Késztethet-e arra, hogy szembenézzünk egymással?” – teszik fel a kérdést az alkotók.

Jianan Qu 2015 óta foglalkozik művészeti tereket kutató performanszok létrehozásával. A Bécsben élő és alkotó kínai művész a műalkotásokat körbeölelő teret használja előadásaiban: a kiállított művek, a látogatók és a tér egymáshoz való viszonyát, folyamatosan változó interakcióját vizsgálja. A tér újragondolása nem csupán elméleti, de vizuális és fizikai folyamat is egyben. A teoretikus kérdések művészeti úton való megválaszolásával Jianan Qu új utakat nyit a kortárs múzeumi kiállítótér, a „white cube” értelmezésében.

Jianan tíz fiatal művészből álló csapatával 2016 novembere óta dolgozik view/ers című előadásán.

 (Forrás: Pro Progressione)