Balett, előítéletek nélkül - avagy látott már fekete balett táncost? Na ugye!

Először lép fel Magyarországon a 20. század úttörőjének számító balett-társulat, a Dance Theatre of Harlem, amely két nap alatt nyolc táncművet ad elő.

Az amerikai táncegyüttes európai turnéjának részeként érkezik a Müpába, ahol november 23-24-én két különböző tematikájú esttel is bemutatkozik.

20171123_24_dth_nicholas_rose_chyrstyn_fentroy_and_jordan_kindell_in_return_c_rachel_neville.jpgReturn (fotó: Rachel Neville)

1956-ban Arthur Mitchell balett-történelmet írt, amikor mindössze huszonkét évesen, első afroamerikai táncosként egy vezető balett-társulat, a New York City Ballet vezetőtáncosa lett. tizenhárom évvel később, 1969-ben újabb fejezetet nyitott a tánctörténelemben, amikor Martin Luther King egy évvel korábbi halál által cselekvésre sarkallva megalapította a világ első „fekete” balettiskoláját és -társulatát. A Dance Theatre of Harlem ars poeticája azóta sem változott – utat mutatni és lehetőséget adni egy kihívásokkal küzdő társadalmi rétegnek, hogy az ott megszerezett készségeket ne csak a tánc világában, de az életben is tudják hasznosítani.

A Dance Theatre of Harlem kisebb-nagyobb megszakításokkal idestova fél évszázada képviseli az egyediséget és a sokszínűséget. Bár 2004-ben financiális okok miatt kénytelenek voltak beszüntetni működésüket, 2012-ben kisebb létszámmal, új táncosokkal újrakezdték a munkát, és viszik tovább Arthur Mitchell vízióját.

                  A társulat (fotó: Rachel Neville) / További előadásfotók a képre kattintva tekinthetőek meg!

A Fesztivál Színházban bemutatott, két estére elosztott nyolc mű is ezt az újjászületést illusztrálja. De felidéznek néhány elemet a „régi időkből” is, mint José Limón 1942-es szólódarabját, a Chaconne-t és a világhírű koreográfus, Ulysses Dove Arvo Pärt zenéjére megálmodott művét, a Dancing on the Front Porch of Heavent, amely egy szeretett ember elvesztésének felemelő feldolgozása. Az újabb alkotások közül a leginkább „afroamerikai” stílusú munkáiról ismert Dianne McIntyre első spicc-cipőre koreografált darabját (Change), és a Broadway-en is sikeres Darrell Grand Moultier kifejezetten a társulatnak koreografált rafinált, játékosan virtuóz etűdjeit (Equilibrium és Vessels) láthatja többek közt a hazai közönség.

(Forrás: Müpa)