Bankett, avagy Mit ünneplünk a világvégén?

A Kovács Gerzson Péter és a TranzDanz Lábán-díjas előadásából készült film a Mu Színházban debütál december 18-án.

Különleges színpadi produkció filmes adaptációjának premierjén vehet részt a közönség december 18-án, este 8 órakor a MU Színházban. Kovács Gerzson Péter 1987-ben alapította meg kortárs táncegyüttesét, a TranzDanzt, ahova egy-egy előadásra rendre a klasszikus balett, a kortárs tánc és a néptánc tehetséges szólistáit, művészeit hívja meg. Zenésztársai szintén a zenei élet legkülönbözőbb területeiről érkeznek: az elektronikus zajzenétől a neoklasszikus kortársig, az akusztikus ethno-jazztől az innovatív DJ-kig, a népzenétől a korabarokkig.

bankett_screen_shot_3.jpgBankett – részlet a filmből

A most először látható, azonos című film alapjául Bankett című táncelőadásuk szolgál, amely 2006-ban debütált, és akkor elnyerte a legjobb innovatív kortárstánc előadásnak járó Lábán Rudolf-díjat.

A Bankett egy sok szálon futó ponyvaregény, szappanopera, népmese eltúlzott figurákkal, archetípusokkal. Ez a történet olyan, mint a mai hétköznapok, ahol mindenki mindenkinek társa és intrikusa, szövetségese és ellensége, barátja, haragosa, szeretője és elszeretője, vezér és katona, kurva (és) rendőrkapitány, polgár-munkás-paraszt-értelmiségi, művész-műértő, kicsinyes és még kisebb… Ők az én közelmúltam (és közeljövőm) szereplői, ez a Délhez, Északhoz, Kelethez, Nyugathoz kötődő KÖZÉP, és a mesék, a mítoszok… a valóság. Az események hősei sajátos ünnepségre/torra gyűlnek össze, de vajon ki mit ünnepel, ki mit búcsúztat? – olvasható a színlapon. 

bankett_screen_shot_1.jpgBankett – részlet a filmből

A Bankett virtuóz, fanyar, kegyetlen, egyszerre emelkedett és - tárgyához méltóan - mélységekbe ereszkedő produkció. Filozofikus és közönséges, kódolt és nyilvánvaló, stilizált és naturális” – írta az előadásról Halász Tamás kritikus.  

A Bankett hivatkozási ponttól hivatkozási pontig tartó, mér­nöki precizitással szerkesztett vázszerkezetére indulatokból és el­lentétes érzelmekből szőtt borítás került. Fekete, giccsarany ra­gyákkal kivert dekorpszichózis. Mi itt kelet-közép-akárhol igencsak sötéten látjuk a világot, és ez a fajta sötétség - kizárásos alapon ­a fejekből árad. Kovács Gerzson Péter nem követi el azt a hibát, hogy fáklya akarjon lenni az éjszakában, még csak elemlámpa se. Inkább a gonosz mesebeli manó a görbe tükörrel” – fogalmazott Gálla Nóra.

A Kovács Gerzson Péter által megalkotott, magyar és kárpát-medencei néptáncokon és kortárs technikákon alapuló innovatív, integratív táncnyelv a magyar kortárs tánc egyik meghatározó irányzata. A változásra nem a változatlanság, a bezárkózás, az elutasítás és a kodifikálás a TranzDanz válasza, hanem a változás felelős befolyásolása, a szembesülés és szembesítés.

bankett_screen_shot_5.jpgBankett – részlet a filmből

A filmben szereplő táncosok: Bora Gábor, Gera Anita, Katona Gábor, Kántor Katalin, Kocsis László, Venekei Marianna és ifj. Zsuráfszki Zoltán. A jelmezek Szűcs Edit, a fények Tréfás Imre munkája, a koreográfus Kovács Gerzson Péter, a film rendezője Petrucz Krstan.

(Forrás: Mu Színház)