Milyen előadásokat várunk legjobban 2018-ban – Budapesten

Ismét csak szubjektív alapon, a most induló év bemutatói közül választottuk ki azokat, amiket mindenképpen ajánlunk megnézni.

szinhaz_fuggony2.jpg                                Illusztráció

Az átváltozás / Örkény Színház / r: Gáspár Ildikó / premier: január 12.

atvaltozas_plakat_webre.jpgGáspár Ildikó maga írja színpadra Kafka abszurdját, amely már önmagában jó előjel, gondoljunk a József és testvéreire, amelyet szintén ő dolgozott át, és nem véletlenül került be tavalyi tízes listánkra. A történet vélhetően sokak számára ismerős: Gregor Samsa, az utazóügynök egy nap arra ébred, hogy addigi élete megszűnt, ő pedig undorító bogárként élősködik családján. Amikor Kafka felolvasta barátainak Az átváltozást, nagy derültség fogadta a bogárrá változott Gregor Samsa történetét. Hiszen nemcsak meghökkentő, de humoros is, ahogy Kafkánál a hétköznapi váratlanul leveti álarcát, és alatta megmutatkozik a színtiszta abszurd.

A születő előadásnak a címadó novella lesz az alapja és a kerete, de zenei, álomszerű szerkezetében más Kafka-művek motívumait is felhasználja, hogy a burleszk, az irónia és a groteszk segítségével oldja a szorongást nevetéssé – ígérik az alkotók. A főszerepet Polgár Csaba játssza, partnerei többek között Kovács Zsolt, Kerekes Éva, Kókai Tünde, Csákányi Eszter és Roszik Hella.

III. Richárd / Radnóti Színház / r: Andrei Şerban / premier: február 18.

Az előadás egyik ínyencsége, hogy Alföldi Róbert alakítja a csillogó intelligenciájú és véreskezű zsarnokot, aki színészként most lép első alkalommal a nagymező utcai deszkákra. Az alkotók, elsősorban a drámát színpadra dolgozó rendező olvasata szerint III. Richárd nem pusztán egy zseniálisan kegyetlen trónszerző, de egyben „szórakoztatja, és egyben cinkosává teszi a mindenkori színházi publikumot. Igazi színházcsináló”.  

Az előadás rendezője, Andrei Şerban nem ismeretlen a budapesti közönség számára: Alföldi Róberttel kétszer is dolgozott már a Nemzeti Színházban. A román rendező fiatalon vándorolt ki Amerikába, ahol fényes karriert futott be. Amerika legfontosabb prózai színházaiban hozott létre előadásokat, a legjelentősebb hívták rendezni. Az előadásban többek között Gazsó György, Kováts Adél, László Zsolt, Pál András, Martin Márta és Schneider Zoltán lesznek Alföldi játszótársai.

Kékszakáll / Budapesti Operettszínház / r: Székely Kriszta / premier: február 23.

Székely Kriszta legutóbbi operettszínházi rendezése, a Kreatív kapcsolatok egy különleges hangulatú és szerkesztésű kortárs opera volt, amelyet a Kálmán Imre Teátrumban állítottak színpadra. A Katona József Színház fiatal rendezője most egy operett klasszikust állít színpadra, ezúttal már a „nagyszínpadon”, vagyis a Budapesti Operettszínházban.

szekely_2.jpg                           Székely Kriszta

A feleségeit sorra fogyasztó Kékszakáll története ismerős lehet a nézők számára. Jacques Offenbach életörömöt sugárzó, zeneileg is sziporkázó operettje komédiává alakítja a véres legendát, szerelmi és politikai intrikákkal dúsítva az egyébként is akció dús cselekményt. Az Operettszínház új bemutatója leporolja a romantikus történetet, és egy mai néző számára is ismerős közegbe, a vállalati szférába helyezi. Kékszakáll vezérigazgató és Bobeche szenátor a hierarchia csúcsán, teljhatalommal rendelkeznek beosztottaik élete felett, egészen addig, amíg Boulotte, egy szókimondó takarítónő kézbe nem veszi a dolgokat.  Kékszakállként Boncsér Gergelyt és Vadász Zsoltot, Boulotte-ként Borbás Barbarát és Lusine Sahakyant láthatjuk, kettős szereposztásban.

A félkegyelmű / Pesti Színház / r: ifj. Vidnyánszky Attila / premier: március 1.

A Vígszínház (amelynek a Pesti Színház a kamaraszínháza) mostani, kis túlzással akár orosznak is nevezhető évada eddig egy remekbeszabott Háború és békét produkált. Dosztojevszkij regénye szintén komoly vállalásnak ígérkezik, főként azáltal, hogy először rendez a Vígben ifj. Vidnyánszky Attila, akinek sajátos lendületű és dramaturgiájú rendezései (Liliomfi Budaörsön, III. Richárd Gyulán és a Nemzetiben, Rómeó ás Júlia Kaposváron, Iván, a rettenet a Radnótiban) egy különleges színházi alkotót sejtetnek.

lil_vid_3.JPGifj. Vidnyánszky Attila (fotó: Toldy Miklós)

Vajon a krisztusi szeretet meg tudná menteni a mai világot? – teszi fel a kérdést Dosztojevszkij regénye. Az előadás főbb szerepeiben Vecsei H. Miklós, Petrik Andrea és Orosz Ákos látható.

Berlin, Alexanderplatz / Katona József Színház / r: Kovács D. Dániel / premier: március 10.

Kovács D. Dániel rendes évi rendezése a Katonában ebben az évben egy olyan regényből indul ki, amely a II. világháború előtt fasizálódó Németország lelkébe enged bepillantani. Alfred Döblin regényének szereplői a szegények, elesettek és kitaszítottak. Főhőse, Franz Biberkopf szállítómunkás, ittas féltékenységében megöli barátnőjét, majd súlyos testi sértés miatt fogházba kerül. Amikor kiszabadul, tisztességes ember akar lenni. Döblin regényében a társadalom szorításában vergődő ember végül feladja minden becsületes szándékát.

Jó szándéka azonban nem rossz természetén bicsaklik ki, hanem tökéletes tudatlanságán. Hiába érzi saját bőrén, hogy kifordult sarkaiból a világ, nem tud vele mit kezdeni. E tömeges élmény a 20-as évek Németországában, nemsokára a nácizmus legfőbb hajtóereje lesz. Mindezt 1929-ben vetette papírra a szerző. Hogy miért lehet ez itt és most érdekes számunkra, mindenki maga döntse el.

Cirkuszhercegnő / Margitszigeti Szabadtéri Színpad / r: Szabó Máté / premier: július 20.

Több mint egy évtized után, a Margitszigeti Szabadtéri Színpad 80. születésnapján a legnagyobb magyar operettszerző, Kálmán Imre egyik legnépszerűbb darabjával tér vissza a színház nyári repertoárjára a teátrum kezdeteitől jelen levő egyik legkedveltebb zenés szórakoztató színpadi műfaj. Szabó Máté rendező pedig már többször bizonyította, hogy értője ennek a műfajnak.

cirkusz.jpg                                        Az előadás kreatívja

Az eredetileg német nyelven íródott nagyoperettnek 1926-ban volt a bécsi bemutatója, a darab mind története, mind pedig elsöprő látványvilága miatt, azóta is töretlen népszerűségnek örvend. Az egzotikus mesében az artisták, idomárok és bohócok világa mögött felsejlik az arisztokrácia pompás, csillogó és rejtett hazugságokkal átitatott élete.