Kifütyülték a firenzei Carment, ahol a cigánylány végül lelövi Don Josét

A Weinstein-botrány hullámaira felülni látszó, a hagyományostól radikálisan eltérő befejezésű rendezést látványosan és hallhatóan utasította el a közönség.

Nem egészen egy héttel ezelőtt a hazai sajtóban is szertefutott a szenzáció: a firenzei Teatro del Maggio Musicale operaház új Carmen előadásában nem szúrják le a hősnőt, mert az szembeszáll gyilkosával. A cigánylány lelövi a féltékenységében rátámadó Don Josét. Az eredeti felfogástól radikálisan eltérő befejezés a teátrum kommunikációjában a nők elleni erőszakra és a nők helyzetével való visszaélésekre kívánta felhívni a figyelmet.

carmen_2.png                Fotók forrása: Teatro del Maggio Musicale

Georges Bizet 1875-ben írta a Carment Prosper Mérimée regénye nyomán, és az operát az 1830-as évek Spanyolországába helyezte. A négyfelvonásos mű premierjét 1875-ben tartották Párizsban. A firenzei előadásban a történetet az 1970-es évek Olaszországába helyezték át.

A koncepció az operaház vezetőjének nevéhez fűződik, aki úgy érvelt a változtatás mellett, hogy véleménye szerint Carmen halála egykor arról szólt, hogy a nőnek fel kell áldoznia magát, hogy megőrizze szabadságát. Ennek a nézőpontnak azonban manapság már nincs értelme.

Márok Tamás nem sokkal a hír megjelenése után a Librariuson megjelent írásában dilettantizmusnak és reklámfogásnak értékelte ezt a koncepciót. „Könnyen lehet, hogy ez a mostani Merimee-Bizet-kiigazítás sem művészi, hanem marketing elképzelés. Színházpolitikai termék, a firenzei habonyárpádok leleménye. Nosza, találjunk ki valamit, ami még soha nem volt, amiről majd beszélnek a népek, amitől tódulnak jegyet venni!” – fogalmazott.

Carmen megmentése nagyon fontos ügy. Ám nem José kése, hanem a művészi ostobaság jelent rá halálos veszélyt” – összegezte véleményét.

carmen.png

A vasárnapi bemutatón a közönség kifütyülte az előadást. A La Nazione című helyi lap szerint a közönség füttyögése egyedül a rendezőnek szólt, az énekesek és a zenekar tagjainak teljesítményét tapssal jutalmazta a közönség. A nemtetszéshez az is hozzájárulhatott, hogy a premieren a kellékpisztoly nem működött.

Az előadást ért negatív kritikák nyomán Firenze polgármestere, Dario Nardella a Twitteren védelmébe vette az operaház vezetőjét és rendezőjét. Támogatom a döntést, miszerint változtassuk meg a #Carmen végét – írta, hozzátéve, hogy Olaszországban is egyre erősödik az a kulturális, társadalmi és etikai üzenet, amely a nők elleni erőszak elítélését hirdeti.

(Forrás: MTI, Librarius, Fidelio)