Kováts Adél: „Andrei Şerbannál nincsenek tétova próbák”

A Radnóti Színház igazgatója arról is mesélt a Deszkavíziónak, hogy négy előadásukat és egy bemutatójukat külső helyszínre kénytelen vinni.

A Radnóti Színház előadásai immáron harmadik éve szerepelnek zsinórban a POSZT versenyprogramjában, a Lear király és a Futótűz után idén Andrei Şerban rendezésével, a III. Richárddal vannak versenyben. Kováts Adél a próbafolyamatról, a darab jelentőségéről, és a színház életében a felújítás miatti kihívásokat tartogató következő évadról osztotta meg a gondolatait. 

kovats_adel_interju_5.jpg                       Kováts Adél (fotó: Dömölky Dániel)

A megújult Radnótinak célja, hogy a nemzetközi színházi élet része legyen, és a külföldi alkotóktól új impulzusok érjék a színészeket, ezért nagy várakozás előzte meg a munkát a társulat részéről. Andrei-t a világ első 10 legrangosabb színházi rendezője között tartják számon, a szakma doyenje, nagy öröm volt, hogy elfogadta a felkérést. Egy ilyen kicsi színház lehetőségei korlátozottak, de nagyon jól tudtunk együttműködni, és jól érezte magát nálunk” – mondja Kováts Adél az előadásról az interjúban.

A rendező munkamódszeréről is mesélt: „Andrei nagyon nyitott a színészekre, de határozottan megmondja, hogy mit akar látni, képes azonnal felülírni, ha valami mégsem úgy működik, ahogy szeretné. Folyamatosan irányít, és nagyon konkrét térben és időben. Nincsenek tétova próbák, nagyon erős jelenlétet és intenzitást kíván, mindig a maximumot várja el. Ha valaki nem így dolgozik vele, akkor abból ő nem tudja megítélni, hogy jó-e az instrukció, működik-e a jelenet”. 

_tgp0544.jpgKováts Adél és Alföldi Róbert a III. Richárd előadásában (fotó: Toldy Gábor)

Annak ellenére, hogy elveszíti a fiait a véres küzdelemben, az én Erzsébetem elkezd politizálni, sőt nagyon markáns döntéseket hoz. Ez abszolút Andrei találmánya, egyébként nagyon revelatív a koncepciója a darabban lévő nők tekintetében. A legtöbb értelmezésben Erzsébet behódol, itt erről szó sincs, nagyon kemény párbeszéd hangzik el közöttük. Erős a politikai szál, nem az aktuálpolitikára gondolok, hanem az erőviszonyokra, a hatalmi harcra, Andrei egészen új értelmezést adott a női oldalnak” – fűzi hozzá az általa alakított figura kapcsán.

A Radnóti Színház következő évada az intézményt érintő átalakítások miatt speciális. „A színpadunk három házban foglal helyet egyszerre, az egyik a Paulay Ede utca 52., aminek a lebontása érinti a díszletbehordó folyosókat, tehát a következő évadban nem tudunk nagy díszleteket sem mozgatni, sem beépíteni. Az építkezés a színpadmélységünket érinti elsősorban. A színház nem zár be, egy kisebb, szűkített színpaddal fog működni, de négy előadásunkat és az egyik bemutatónkat így is ki kell vinnünk külső helyszínekre. A „III. Richárd”-ot és az „Ádám almái”-t a Pesti Magyar Színházban, a „Futótűz”-et és „A párnaember”-t pedig az Ódry Színpadon játsszuk” – mondja.

Az eredeti interjúban, amelyet Malik Andrea készített, arról is szó esik, mennyiben volt szokatlan a III. Richárd próbafolyamata, mennyire szeretik a színészek az előadást.

A teljes interjú itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

Ezek az előadások kerültek be az idei POSZT versenyprogramjába
Kováts Adél: „Pici színház vagyunk, nem kell mindenkinek a kegyét keresni”
Hivatalba lépett Kováts Adél - Alföldi is visszatérő vendég lesz
Kováts Adél: „A színház magától soha nem tud kimenni a divatból”
Kováts Adél: „Nem mindenkinek tudom ugyanúgy fogni a kezét”
Kováts Adél: „Megpróbálom önmagában nézni a dolgokat” (7óra7)