„Élvezem, hogy kicsit visszacsöppentem a magyar színházi életbe”

Gryllus Dorkát, aki egy autista gyermek édesanyját játssza a Gólem Színház legújabb bemutatójában, az érzékiségről és az intellektualitásról is kérdeztük.

Anat Gov: Jaj, Istenem! című komédiájának az alaphelyzete meglehetősen abszurd: egy tanulási problémákra szakosodott pszichológust felkeresi a Teremtő, aki szeretné rendbe tenni saját isteni életét, amelyet az utóbbi párezer év erősen szétzilált. Gryllus Dorka a pszichológust alakítja, Kálid Artúr pedig Istent játszik. Illetve az előadásban megjelenik a pszichológusnő autista fia is. A darabot Borgula András állítja színpadra. 

gryllus_1.jpgGryllus Dorka (forrás: dorkagryllus.com)

Hogyan kerültél kapcsolatba az Autistic Art Közhasznú Alapítvánnyal, amely autista fiatalok lakóotthonban való elhelyezésével és ellátásával foglalkozik, és amelynek te vagy a nagykövete?

Gryllus Dorka: 2014-ben kért fel Jaksity György (az alapítvány vezetője – a szerk.), hogy az alapítvány jószolgálati nagykövete legyek.

Van valamilyen személyes vonatkozása is, hogy felvállaltad ezt az ügyet?

Nekem is, mint művésznek fontos, hogy az alkotásban kifejezzem magamat. Ugyanúgy ahogy az otthonban élő autista fiataloknak gyakran a rajzolás az egyetlen önkifejezési formájuk.

Milyen számodra fontos élményeid voltak az alapítvánnyal való közös munkában?

Többször jártam a miskolci lakóotthonokban, mindig nagyon nagy élmény számomra találkozni ezekkel az őszinte, tiszta fiatalokkal, akiknek a lakóotthon jelenti az egyetlen biztonságos terepet a létezésre.

Az előadásban egy autista fiú édesanyját alakítod. Ehhez a szerephez mennyire van szükség ahhoz, hogy jól ismerd ezt a speciális helyzetet? A való életben is „tudod, hogyan kell nyúlni” egy autista fiatalhoz?

Biztosan segít, hogy vannak tapasztalataim autizmussal élő fiatalokkal kapcsolatban. 

jaj_istenem.jpgKálid Artúr és Gryllus Dorka az előadás próbáján (fotó: Kern Dóra)

Színházi és filmes munkáid során inkább az érzéki, mint az intellektuális karakterek találnak meg. Most viszont egy pszichológust játszol. Mit gondolsz, miért van az előbbi, és mennyiben kíván más munkát számodra az utóbbi?

Fogalmam sincs, hogy miért lehet így, már amennyiben így van. Lehet, hogy egy úgynevezett „jócsaj”-ról nehezebben hiszi el a világ, hogy gondolkozni is tud, és ez tükröződik a szereposztásokban is, vagy lehet, hogy általában több az „érzéki” nő karakter, mint az „intellektuális”? De lehet, hogy egyszerűen én vagyok inkább „érzéki”, mint „intellektuális”, vagy mit tudom én.

Mi a legnagyobb kihívás számodra ebben az előadásban?

Nagyon kevés és gyakran nem látványos eszközzel kell, elmesélünk egy bonyolult történetet. Remélem, sikerül majd hitelesen megoldanunk. Mindenesetre Kálid Artúr nagyon inspiráló „vitapartner”.

Sorra szerepelsz hazai színházi bemutatókban, miközben Németországban élsz. Ez akár azt is jelentheti, hogy hazahúz a szíved?

Amióta kisfiam óvodás lett, azaz három éve inkább Magyarországon élünk, és csak kiutazunk időnként Berlinbe, vagy elutazom forgatni. Jövőre Soma iskolába megy, onnantól valószínűleg még több időt fogunk majd Budapesten tölteni. Nagyon izgalmas találkozásaim voltak az elmúlt években Budapest színházi alkotókkal. Nagyon élvezem, hogy kicsit visszacsöppentem a magyar színházi életbe is.

Mennyiben más az itthoni független színházi munka, mint amivel Németországban színésznőként találkoztál?

A független színházak élete anyagilag mindenhol bizonytalanabb, mégis úgy érzem, hozzám nagyon közel áll ez a szabad alkotói lét. Fontos számomra a szabadság, még ha ezáltal néha veszélyesebb és kiszámíthatatlanabb is az élet.

Török Ákos email interjúja

Az előadás bemutatója május 31-én, a Zsidó Művészeti fesztivál keretén belül lesz a Hatszín Teátrumban, ezt követően pedig június 1-én látható ugyanott. Mindkét alkalommal este 7 órától.

Kapcsolódó cikkek

A Gólem Színház premierrel zárja az évadot
Gryllus Dorka: „Hordozok némi idegenséget magamban”
Anna Karenina Gryllus Dorkával – Oroszos monumentalitás egy lakásban (interjú)
Gryllus Dorka: „Nem lehet véletlen, hogy annyi filmben törnek kerékbe”
„Fel tudom magam hergelni anélkül is, hogy a rendező alázzon”
Gryllus Dorka: „Nem is tudtam, hogy ennyire hiányzik a színház”
Gryllus Dorka: „Áthelyeződtek a hangsúlyok”
Gryllus Dorka: „Minden átlépett egy másik dimenzióba”