Szegény Dániel - Karinthy Színház

a témát nyitotta: ati-taxi | 2012. január 28. szombat, 17:03


új hozzászólás

#36

ati-taxi | 2012. február 22. szerda, 18:44

Lehet vitatkozni,hogy teltház vagy nem.

De ellentétben az állami színházakkal akik akár teltház van, akár nem ,megkapják a betevőt, a mi vacsoránk viszont nagyban függ az aznapi nézők számától.

A "művészetről" csak ez után lehet beszélni.

Mert korgó gyomorral nehéz jó színházat csinálni.

válasz erre

#35

schór_ádám | 2012. február 19. vasárnap, 01:28

A vitát valóban csehonte kezdte, erre reagáltak (többek között én is), miért baj ez?

Az már nekem is sok volt, hogy néhányan úgy gondolják, hogy szinte a Karinthy az egyetlen színház, ahol 2 Kossuth-díjas művész is játszik egyszerre.

 

,Bízzunk már a fórumozókban kedves schór, írjanak csak arról, amiről a szívük diktálja."

A "fórumozók" alatt azt a 2-3, a Karinthy Színházhoz valószínűleg igen közel álló embert értsem, akik szinte minden előadás után teltházról beszélnek?

Persze, mindenki azt ír, amit szeretne, de ha egy előadást ennyire ''agyon dícsérnek", akkor szerintem joggal merül fel néhányunkban a kérdés, hogy az előadás valóban olyan jó-e, mint ahogy azt írják, merthogy a jó bornak nem kell cégér, mint tudjuk...

Egyeseket szerintem ez inkább elbizonytalanít, minthogy kedvet csinálna az előadás(ok) megtekintéséhez.

És hogy más oldalakon milyen beszélgetés zajlik: a 7ora7.hu-n a karinthy színházas előadások rendszerint 9.6-9.7-es osztályzat felett vannak, szinte mind 30-33 értékelő véleménye alapján, az előadásokat rendszerint ugyanaz a 30 személy kedveli... 

 

Félreértés ne essék, nem a Karinthy Színházzal van problémám, minden tiszteletem a Színházé, mivel igen alacsony költségvetésból valóban minőségi darabokat hoznak létre, csak nem értem, hogy miért kell minden darabot agyba-főbe dícsérni.

válasz erre
előzmény: papi #33

#34

csehonte | 2012. február 19. vasárnap, 01:05

A köszöngetés természetesen nem szó szerint értendő. A nem volt köszönet szófordulattal valójában arra utaltam, hogy korábban megkérdőjelezte a szavamat. (#23) Az ilyesmire kényes vagyok.

 

Milyen volt a mai előadás? Smile

válasz erre
előzmény: papi #33

#33

papi | 2012. február 19. vasárnap, 00:34

Ahogy látom, a nézőszám vitát csehonte polgártárs kezdeményzte a színház forumán, arra kapott csak válaszokat. Hogy mi számít érdeminek egy topikban és mi nem, azt döntsék el talán azok, akik véleményt cserélnek. Ahogy pl. Hippolyt fórumon is történt legutóbb. Nem világos, miért kellene köszöngetni bárkinek is egy témáért, legyen az a Kossuth díjasok száma, teltház, siker, kudarc vagy bármi? Mindenki azt írja, amit lát, amit gondol. Ha  mondjuk üres nézőtéret és fagyos bukásokat lát valaki, akkor arról írjon. Ki akadályozza ebben? Bízzunk már a fórumozókban kedves schór, írjanak csak arról, amiről a szívük diktálja.

N.B. Más fórumokon a Karinthynál sokkal belterjesebb színházi dumák, belügyek zajlanak.Tessék csak utánaolvasni.

válasz erre
2 hozzászólás | előzmény: csehonte #31

#32

csehonte | 2012. február 19. vasárnap, 00:11

jav.: "abban sem volt köszönet" helyett azért sem volt köszönet.

válasz erre
előzmény: csehonte #31

#31

csehonte | 2012. február 19. vasárnap, 00:06

Gyakorlatilag egyetlen Karinthy színházas topikban sincs érdemi beszélgetés. Itt majdnem volt ugyan egy kisebb vita a Kossuth-díjak kapcsán, de abban sem volt köszönet. Úgy látszik, ezen a fórumon a Karinthy színházas topikokban csak teltházakról és forró sikerekről lehet írni. Végül is elfér, csak így persze érdektelenné válik az összes Karinthys topik.

válasz erre
2 hozzászólás | előzmény: schór_ádám #30

#30

schór_ádám | 2012. február 18. szombat, 22:43

Miért kell minden (karinthy színházas) előadás topikjába beírni, hogy ma éppen hányan vannak az előadáson??!

Aki meg szeretné nézni, az akkor is megnézné, ha nem lenne teltház, akit pedig nem érdekel az előadás, az a teltháztól függetlenül sem fog elmenni a színházba.

Legalábbis szerintem...

válasz erre
1 hozzászólás

#29

papi | 2012. február 18. szombat, 15:24

Táblás ház van ma este'

válasz erre

#28

papi | 2012. február 11. szombat, 23:33

Többen látták ma, akik el voltak ragadtatva a darabtól és az előadástól is. Azt mondják, végig izgulták, ami egy kriminél nem éppen hátrány. Nagyon dícsérik a szereplőket, különösen Kováts Adélt, Simon Kornélt és Újréti Lászlót. Pótszékes telt házról beszélnek.

válasz erre
előzmény: ati-taxi #27

#27

ati-taxi | 2012. február 6. hétfő, 17:51

#26

ati-taxi | 2012. február 3. péntek, 15:19

#25

idnagy | 2012. február 2. csütörtök, 16:45

Lehet hosszasan pin-pongozni (vagy ping-pongozni? sose tudom) a számokkal, de ne essünk abba a hibába, hogy közben megfeledkezünk magáról az előadásról. Mert én akárhogy nézem, a Szegény Dániel nem az egy négyzetméterre jutó Kossuth díjaktól működik annyira, amennyire, hanem a színjátszás szeretetétől, a rendezéstől, és úgy általában a belefektetett munkától.

 

Ez pedig nem csak attól van így, mert Tordy Géza neve rajta van a szórólapon.

 

Persze tegyük hozzá, hogy az elismerések sokat elárulnak egy színművész szakmai rátermettségéről, azonban azok jellegükből adódóan mindig csak hátrafele nézhetnek, egy olvasópróbán mindenki tiszta lappal kezd és meggyőződésem, hogy ez most sem volt másként.

 

Ami engem illet: én nagyon élveztem az előadást, sokkal kevesebb krimi van a budapesti színházakban, mint amennnyit elbírna a közönség.

válasz erre

#24

ati-taxi | 2012. január 30. hétfő, 13:27

Szegény Dániel-11 ker hírhatár

 

A 101. egy krimi- Szegény Dániel a Karinthyban

Egy krimit választott a 30. évadjában járó Karinthy Színház 101. bemutatójául. Robert Thomas, a neve ellenére francia író Szegény Dániel című darabja mutatkozott be Kőváry Katalin rendezésében.

Az író egyébként a 20. század ismert színpadi szerzője és mellesleg színész is. Példaképe Agatha Christie volt, több művéből film is készült, a legismertebbek Nyolc nő és a Kapj el, ha tudsz!, A hölgy fecseg és nyomoz....

A Szegény Dániel is egy krimi, valamikor az ötvenes években a Cote A'zurt övező hegyekben egy vadászlakban játszódik a történet, amelynek főszereplője Daniel Dubois (Simon Kornél) , a szegény. Szegény hisz tíz napja eltűnt a három hónapja lett felesége. Szegény, mert árvaházban nőtt fel, és ezért aztán nem bővelkedik az anyagiakban. Megtörten zaklatja a helyi rendőrfőnököt (Ujréti László), hogy kerítse elő elveszett asszonykáját, bánatában meg iszik, iszik rendületlenül.

Mikor már mindenki feladja a reményt beállít a helyi papot helyettesítő atya,(Szirtes Balázs) és örömmel tájékoztatja Danielt, hogy megtalálta az asszonyt, ki a hírtől el is ájul. Az ajtón pedig belép a ragyogó Florence Dubois (Kovács Adél), aki a férj szerint nem az igazi, csupán egy csaló, s aki a valódi asszonyka távoli nagybácsijának pénzére hajt. És ezzel kezdetét veszi a krimi nagyasszonyának meglepő fordulataihoz hasonlatos macska egér játék. A néző is gyakran elbizonytalanodik, hogy kiért is szorítson. Eleinte szegény Danielnek áll a zászló, akit csupán a jóságos felügyelő próbál megérteni. Azonban az abszurd helyzet ellenére is érezzük, hogy valami nem stimmel főhősünkkel és idegessége, zavarodottsága mögött, több van, mint csupán a csaló asszony feltűnése. Florence a kezdeti határozottság után már „férjével" négyszemközt nyíltan felvállalja, hogy ő csak egy csaló és hamar kiderül, hogy ebben partnerei is vannak. .. Még több csavar is megesik a végkifejletig, de krimiről szólva ez maradjon a színház falai között.

Nehéz feladat a mai akciófilmes világban egy krimi színrevitele, főleg egy olyan történeté, ami egy helyszínen bonyolódik. Erős szerephez jut a lélektan, és a színészi játék, hogy a feszültség egy pillanatra se lankadjon a színpadon. A színészek jól teljesítették a feladatot, Simon Kornél a megrendült férjből lassan a téboly határára sodródott áldozatot hitelesen formálta meg, talán néha kissé harsány volt az eszköztára, de ez idővel várhatóan finomodni fog, hisz a Karinthy kis színpadán kisebb gesztusokkal is meg lehet fogni a nézőt. Ujréti László rendőrfőnöke egy percig sem hagyott kétséget, hogy szakmájában sokat tapasztalt, és igen körültekintő, akit nem könnyű megvezetni. Végig ott bujkált benne az a Colombo hadnagyi rafináltság és intellektuális gondolkodás, az ő figurája vezette a történetet. Kovács Adél, a szép csalónő szerepében is igen meggyőző volt. Szirtes Balázs Maximin atya szerepében jól egyensúlyozott a szentéletű lelkipásztor és a könyörtelennek tűnő gengszter szerepében. Ráadásul kiderült, hogy nem minden az, aminek elsőre látszik...Kellemes karaktert alakít a krimiben Tordy Géza, Makréla szerepében, ahogy egy művész bohémságával látszólag összekuszálja a történetet, akár az ápolónőt alakító Balázs Andrea, ki hol kedves, hol gonosz. Melyik az igazi arca, az kiderül a darab végére, meg az is, hogy mitől is szegény Daniel. Aki kedveli az intellektuális krimit, a szellemi kihívásokat, annak érdemes jegyet váltani Szegény Danielre. ( szolcsanszky)

válasz erre

#23

papi | 2012. január 30. hétfő, 11:48

 

"Nekem őszintén semmi érdekeltségem vagy ellenérdekeltségem nincs abban, hogy tele legyen a nézőtér."

"Csodálkoztam volna, ha nem telt volna meg a nézőtér. A kezdés előtt egy órával az egyik online portálon volt ugyan még húsznál több jegy, de ezek szerint az utolsó egy-másfél órában belehúztak a fizető nézők. Vagy megtelt a nézőtér a szakmabeliekkel. Mindegy. Nekem tényleg édesmindegy." Csakugyan? Pedig nagyon úgy tűnik, mégsem az. A vita csak ennek a körítése. S a nézőtér csakugyan megtelt.(Ismerősök nagyon jól érezték magukat.) A többi néma csend.

válasz erre
előzmény: csehonte #20

#22

schór_ádám | 2012. január 30. hétfő, 00:06

Köszönöm! :)

Lehetett volna még sokáig folytatni a listát, csak egy-két példát írtam. :)

válasz erre
előzmény: csehonte #21

#21

csehonte | 2012. január 29. vasárnap, 23:44

Ez nagyon szép gyűjtés! :)

válasz erre
1 hozzászólás | előzmény: schór_ádám #18

#20

csehonte | 2012. január 29. vasárnap, 23:44

Csodálkoztam volna, ha nem telt volna meg a nézőtér. A kezdés előtt egy órával az egyik online portálon volt ugyan még húsznál több jegy, de ezek szerint az utolsó egy-másfél órában belehúztak a fizető nézők. Vagy megtelt a nézőtér a szakmabeliekkel. Mindegy. Nekem tényleg édesmindegy.

 

Senki nem lesz attól érdemdúsabb, ha a kollégákat, művésztársakat stb. igaztalanul lesajnálja. Ez csak szánalmas, átlátszó, gyomorforgató (kinek-kinek ízlése szerint) önfényezés.

 

Jut eszembe, az Új Színházban is játszott ma este két Kossuth-díjas egy színpadon: Cserhalmi György és Gáspár Sándor.

válasz erre
1 hozzászólás | előzmény: ati-taxi #17

#19

Kritikus25 | 2012. január 29. vasárnap, 20:36
Sajnálom, hogy így láttad, de (szerencsére) mindenki szubjektíven ítéli meg a látottakat. Én élveztem az előadást, nekem nagy kedvencem Újréti (talán a hangja miatt is;) és Simon Kornélt is nagyon szeretem. Sok mindenben láttam, szerintem ebben a szerepben is méltó párja Kováts Adélnak! (akinek ez úton kívánok boldog névnapot!) Bár nem ide tartozik, de tegnap este is elmentem színházba, (Rs9, Caligula) és ott is jól éreztem magam, arról az előadásról sem tudnék rosszat mondani! (csak a körülmények voltak bozalmasak, de a darabb feledtette a kényelmetlenségeket;)
válasz erre
előzmény: csehonte #14

#18

schór_ádám | 2012. január 29. vasárnap, 20:08

Tény?!

Nos, én találtam néhány ilyen színházat:

 

JÁTÉKSZÍN

- Bubus (Molnár Piroska, Haumann Péter) - 2 Nemzet Színésze (!)

 

VÍGSZÍNHÁZ

- Egy csók és más semmi (Eszenyi Enikő, Kern András, Hegedűs D. Géza)

- Sylvia (Halász Judit, Eszenyi Enikő)

- Hegedűs a háztetőn (Kútvölgyi Erzsébet, Halász Judit, Harkányi Endre, Hegedűs D. Géza)

- Az élet mint olyan (Kútvölgyi Erzsébet, Kern András)

 

PESTI SZÍNHÁZ

- Egy, kettő, három (Avar István, Harkányi Endre, Kern András)

- A színházcsináló (Kútvölgyi Erzsébet, Kern András)

 

NEMZETI SZÍNHÁZ

- A fösvény (Törőcsik Mari, Sinkó László, Blaskó Péter)

- Szent Johanna (Bodrogi Gyula, Kulka János)

- Három nővér (Udvaros Dorottya, Sinkó László, Kulka János)

- Jó estét nyár, jó estét szerelem (Törőcsik Mari, Blaskó Péter, korábban Garas Dezső) - 2 Nemzet Színésze (!)

- Tizenkét dühös ember (Bodrogi Gyula, Sinkó László, Kulka János, Blaskó Péter)

- Vesztegzár a Grand Hotelben (Molnár Piroska, Bodrogi Gyula, korábban Garas Dezső) - 3 Nemzet Színésze (!!)

- Holdbeli csónakos (Bodrogi Gyula, Gáspár Sándor)

- Mein Kampf (Törőcsik Mari, Sinkó László)

- Orfeusz alászáll (Molnár Piroska, Udvaros Dorottya, Bodrogi Gyula) - 2 Nemzet Színésze (!)

- Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból (Molnár Piroska, Básti Juli, Kulka János)

- Ármány és szerelem (Molnár Piroska, Básti Juli, Kulka János)

 

VIDÁM SZÍNPAD (CENTRÁL SZÍNHÁZ)

- Fekete Péter (Básti Juli, Haumann Péter)
- A 88. utca foglyai (Básti Juli, Kern András)

 

KATONA JÓZSEF SZÍNHÁZ

- Kispolgárok (Szirtes Ági, Bezerédi Zoltán, Máté Gábor)

- Ivanov (Olsavszky Éva, Szirtes Ági, Bezerédi Zoltán, Máté Gábor)

- Koccanás (Máthé Erzsi, Bezerédi Zoltán, Gáspár Sándor, Máté Gábor)

- Elnöknők (Pogány Judit, Szirtes Ági, Csákányi Eszter)

 

ÖRKÉNY SZÍNHÁZ

- Macskajáték (Molnár Piroska, Pogány Judit, Csomós Mari, Békés Itala, Jordán Tamás)
 Jógyerekek képeskönyve (Pogány Judit, Gálffi László)

 

BELVÁROSI SZÍNHÁZ

- A nagy négyes (Molnár Piroska, Vári Éva)

 

BUDAPESI KAMARASZÍNHÁZ

- A szegény hekus esete a papagájjal (Vári Éva, Szilágyi Tibor)

 

Stb, stb....

 

válasz erre
1 hozzászólás | előzmény: ati-taxi #16

#17

ati-taxi | 2012. január 29. vasárnap, 20:01

Kedves csehonte!

Kossuth Díjasokkal, vagy anélkül, most kezdéskor így áll a jegyeladás. Minden jegy elkelt. Köszönjük, a segítségét, a további előadásokra is megköszönjük.

válasz erre
1 hozzászólás

#16

ati-taxi | 2012. január 29. vasárnap, 18:52

Nem értem, hogy miért? "öt színházban nincs ennyi Kossuth-díjas, mint a Karinthyban szöveg... izé, kiverte a biztosítékot :)",amit papi megállapított az tény.

 

 A jegyek nagyon szépen fogynak februárra is, egyébként köszönjük az aggódást.

válasz erre
1 hozzászólás

#15

csehonte | 2012. január 29. vasárnap, 18:22

bocsánat, ez Papinak volt válasz az 5-ös hsz-re.

válasz erre
előzmény: csehonte #12

#14

csehonte | 2012. január 29. vasárnap, 18:21

Természetesen láttam, és a saját véleményemet írtam le róla.

válasz erre
1 hozzászólás | előzmény: Kritikus25 #8

#13

csehonte | 2012. január 29. vasárnap, 18:19

Statisztikában Papi olvtárs az illetékes.

 

Magam nem gondolnám, hogy a Kossuth-díjak száma értékmérője lenne bármely előadásnak. Ezt is Papi olvtárs gondolta így, lásd lentebb.

válasz erre
előzmény: ati-taxi #7

#12

csehonte | 2012. január 29. vasárnap, 18:16

Gondolom, a szakma számára fenntartott protokolljegyeket nem lehet megvásárolni az online jegyárusító portálokon. Az üres / megvásárolható székekről beszéltem. Jelen pillanatban is van jópár, de sebaj, a kezdésig még elfogyhat akár mind is. Nekem őszintén semmi érdekeltségem vagy ellenérdekeltségem nincs abban, hogy tele legyen a nézőtér.

 

A portált figyelmesen olvasók szerintem ponotsan tudják, hogy az itt megnyilvánuló nickek közül kik a lelkes színházbajárók (a fizető nézők), és kik a hivatásbeliek, akik így vagy úgy - a nézőtérről vagy magából a színház belső berkeiből - benne vannak a színházi életben. Ahogyan látom, a valódi nézők általában kommentár nélkül olvasgatják a különböző propaganda célú üzeneteket. Többnyire én is, csak most ez az öt színházban nincs ennyi Kossuth-díjas, mint a Karinthyban szöveg... izé, kiverte abiztosítékot :)

válasz erre
1 hozzászólás | előzmény: csehonte #4

#11

papi | 2012. január 29. vasárnap, 18:11

Szabó Gyula kimaradt. Elnézést kérünk.

válasz erre
előzmény: papi #10

#10

papi | 2012. január 29. vasárnap, 17:54

Csehonte felvetésére a Kossuth-díjasok számáról, gyorsan utánanéztünk, kik is dolgoztak itt ilyenek?

Korábban:Szirtes Ádám, Agárdi Gábor, Csákányi László, Mádi Szabó Gábor, Pécsi Ildikó. Az elmúlt bő évtizedben pedig, (sokak mindmáig): Keres Emil, Máthé Erzsi, Galambos Erzsi, Mászáros Márta, Tordy Géza, Tábori Nóra, Andorai Péter, Molnár Piroska, Almási Éva, Koncz Gábor,Sztankay István,Lehoczky Zsuzsa, Bodrogi Gyula, Pogány Judit, Taub János, Kováts Adél, Margitai Ági, Csernus Marian. Hát mindössze ennyi Kossuth díjas fordult meg korábban és mostanság a Karinthy Színházban.Talán nem is kevés. Mindenesetre úgy tűnt/tűnik jól érezték/érzik magukat a Karinthy "társulatában".

A jegyek egyébként azóta is szépen fogynak. Ha siet, még blogíró is szerezhet.

válasz erre
1 hozzászólás | előzmény: Kritikus25 #8

#9

Kritikus25 | 2012. január 29. vasárnap, 15:57
Ja, és mellesleg Tordy Géza még a Nemzet színésze is. De biztosan nem az eddigi teljesítménye alapján, ugye? ("valamiért" kapott még két jászai díjat, valamint kivánló és érdemes művészi kitüntetést is.)
válasz erre
előzmény: Kritikus25 #8

#8

Kritikus25 | 2012. január 29. vasárnap, 15:54
Egy darab színvonalát vagy minőségét miért annak kell meghatároznia, hogy kinek mennyi Kossuth díja van? Amúgy én megnéztem tegnap a darabot, és el kell hogy mondjam, a Kossuth díj nélküli szereplők is kitűnőek voltak! Sőt, az egész előadás tokkal vonóval egy nagyszerű, szórakoztató és izgalmas estét biztosított! Nagyon ajánlom minden krimi és színházrajongóknak. Én mindenkinek megadnám a Kossuth díjat az alakításáért! :) Drága csehonte! Te láttad az előadást?
válasz erre
3 hozzászólás | előzmény: csehonte #4

#7

ati-taxi | 2012. január 29. vasárnap, 15:27

csehonte

 

 Írj egy pár színházat, ahol egy színpadon két Kossuth-díjas játszik.

 

válasz erre
1 hozzászólás | előzmény: csehonte #4

#6

ati-taxi | 2012. január 29. vasárnap, 15:05

Szegény Dániel: egy igazán jó bűnügyi vígjáték

2012-01-29 03:05 - Muzsay András

 

A 30., jubileumi évadát sikeres előadásokkal ünneplő budai Karinthy Színház a 101. bemutatójának egy nálunk sem ismeretlen francia krimit, Robert Thomas: Szegény Dániel című bűnügyi vígjátékát választotta. A január 27-i premier ismét bebizonyította, hogy Karinthy Márton tud igényes és eredményes népszínházat vezetni. A képen: Robert Thomas.

Robert Thomas (1927–89) francia színész, filmrendező neve leginkább krimik és bűnügyi vígjátékok írójaként ismert. Példaképe állítólag Agatha Christie volt, és ez meg is látszik dramaturgiai bravúrjain. Ő az egyik legjelesebb alakja annak a színdarabtípusnak, amelyben egy sok csavarral megbonyolított nyomozás elevenedik meg a színen, sok humorral és izgalommal. Thomasnak több színpadi művét filmre is vitték, ezek közül a legismertebb a François Ozon világsztárokkal forgatott 8 nő című filmje. Túl ezen a színházak gyakran és szívesen játsszák a Csapda, a Gyilkostársak, A hölgy fecseg és nyomoz, vagy a Hajtűkanyar című szórakoztató bűnügyi darabjait is.

Szegény Dániel története akörül bonyolódik, hogy az alig három hónapja megházasodott Daniel (Simon Kornél) bejelentést tett a rendőrségen, amely szerint a Chamonix közeli, kölcsön kapott vadászházból, ahol nászút után nyaralni szándékoztak, váratlanul eltűnt a felesége. Hogy az asszony valóban eltűnt-e, hova és miért ment el, él-e még egyáltalán, netán bűnügy, vagy baleset áldozatává vált, azt kell kinyomoznia a házban meg-megjelenő felügyelőnek (Újréti László) és társának (Földvári Péter). Időközben fura alakok tűnnek fel: egy pap (Szirtes Balázs), egy magát az eltűnt feleségnek valló nő (Kováts Adél), egy csavargó festőművész (Tordy Géza) és egy ápolónő (Balázs Andrea).

Igazi krimi helyszín, ahol lényegében egyetlen zárt térben, pár óra leforgása alatt, néhány ember állításai és cselekedetei alapján kell figyelemmel, logikával, pszichológiával kideríteni az igazságot, miközben nem tudjuk: ki mond igazat, ki, mikor és miért hazudik, ki kivel van és ki ellen. Ezek a bűnügyi történetek akkor jók, ha az író kimondott és elhallgatott cselekményvezetéssel nemcsak szereplőit csalja csapdába, de a nézőt (olvasót) is, aki a saját képességei szerint már-már tudni véli az igazságot, ami persze az írói szándék szerint gyorsan elbizonytalanodik, és zsákutcának bizonyul a titok leleplezésének labirintusában. Lehet újra törni a fejet. A vígjátéki változat azért jó, mert a nevetés feszültséget old, ugyanakkor eltereli a figyelmet sok mindenről, ami történik, vagy elhangzik. Az is üdítő, hogy az újabb krimifilmekkel ellentétben itt nem az üldözés, az akció, hanem a logikai játék a lényeg, s noha itt is van pisztoly, méreg, legalább is ezek naturális ábrázolását nem kell elviselnünk. Mindent egybevetve: a Szegény Dániel a műfaj minden tekintetben jól megírt, megszerkesztett, szórakoztató darabja, amit érdemes műsorra tűzni és megnézni.

A kétrészes darabot ezúttal Kőváry Katalin rendezte, aki mindvégig tudta tartani és fokozni azt a feszültséget, ami persze az utolsó jelenet aha!-élményével feloldódik, hogy aztán a tapsrend alatt a játszók még szájukra tett ujjukkal is cinkosukként kérjék a közönség titoktartását! Kőváry jó színészvezetéssel és tempóval kuszálgatja a szálakat abban a picit zsúfolt kis játéktérben, amit É. Kiss Piroska díszletei meghagynak neki. Dőry Virág jelmezeit szemmel láthatólag élvezettel viselik a színészek. A szöveget Lackfi János jól mondható fordításában játsszák, ami meghagyta a darab korábbi magyar „Szegény Dániel" címét. (Az eredeti francia kicsit konkrétabban utal a lényegre.)

A szereplők játéka tetszett, többen egész kiválóan teljesítenek. Tordy Gézának a csavargó, alkoholista festőművész szerepe valóságos jutalomjáték: látszik, mennyire élvezi, hogy komédiázhat. Amikor színen van, nem lehet nem őrá figyelni. Ugyancsak kiváló a két nő. Kováts Adél minden pillantása és hangsúlya szexi és fenyegető is egyszerre, és van egy hátborzongató nevetése, ami felejthetetlen. Szép, az ember akár azt is várhatná, hogy a Daniel kapja ölbe és vigye be őt a hálószobába, és hagyja a csudába felesége keresését! De akkor mi lenne a történetből? Balázs Andrea sokadik kis szerepében bizonyítja, mennyire kiváló jellemszínész, minden karakterét belülről építi fel. A címszerepben Simon Kornél főként az őrületbe kergethető áldozat kétségbeesett meneküléseit építi fel jól, de Dániel összetett jellemének egyéb vonásaival mintha adós maradt volna. Újréti Lászlót jó volt ismét színpadon látni, visszafogott játéka hitelesnek, ha néha kicsit szürkébbnek is tűnt a lehetségesnél. Szirtes Balázsnak jutott a reverendás szerep Jól játszik, mikor nem igazán hitelesnek mutatja a figurát, de játéka talán több színt is elbírt volna.

A Szegény Dánielt érdemes annak is megnézni, aki már ismeri a történetet, mert egyfelől a fordulatok, másfelől a színészi játék akkor is élvezetesek, amikor az ember tudja, mi mire megy ki. Reméljük, hogy a Karinthy Színház előadása még sokáig, nagyon sok nézőnek hoz kellemes, két és félórás kikapcsolódást!

Forrás: Infovilág

válasz erre

#5

papi | 2012. január 29. vasárnap, 11:06

Azért megnyugtató,hogy  "Kováts Adél parádés játéka "megmenti az előadást".  "Nézői vélemények szerint" ehhez Újréti László, Simon Kornél, Szírtes Balázs és Balázs Andrea játéka is hozzájárul. Igaza van:Tordy csakugyan 21 éve, Kováts Adél nem olyan régen Kossuth-díjas. A biztatáson felbuzdulva kiderítettük: ma bérletes előadás van, és a pénteki bemutató-torlódások miatt nagyaszámú szakmai protokoll is jön. A jegyek is szépen fogynak. Tehát csaugyan hajrá!  Ha elfogynak az ülőhelyek: "Tralala bumsztrara, üljünk a sámlira" (csehonte)

válasz erre
előzmény: csehonte #4

#4

csehonte | 2012. január 29. vasárnap, 09:11

Látom, meglehetősen sok jegy van még a ma esti előadásra, úgyhogy hajrá! :)

 

Egy másik nézői vélemény: az előadást Kováts Adél parádés játéka menti meg, a többiek sajnos műkedvelő szinten maradnak. Elnézést, de ez rémes. Tordy Géza művész úr pedig, ha jól látom, 21 évvel ezelőtt kapta a Kossuth-díját. Sajnos én őt akkoriban még nem láttam színpadon, amit  sajnálok. Ha láttam volna, talán érteném a Kossuth-díját. (Na jó, a régi filmjei közül legalább az alapfilmeket ismerem. Mondjuk, hogy azok alapján értem a Kossuth-díját.) Kováts Adél Kossuth-díja rendben, ő még ebben a Szegény Dániel előadásban is tartja (üdítő kivételként) a Kossuth-díjas színvonalat.. 

 

Kettőjükön kívül ki Kossuth-díjas még az előadásban? Kik lennének azok, akik leköröznek öt másik színházat?

válasz erre
4 hozzászólás | előzmény: papi #3

#3

papi | 2012. január 29. vasárnap, 01:02

És micsoda szereposztás megint! A Karinthyban lassan több Kossuth-díjas játszik egyszerre, mint öt másik színházban. Kováts Adél megint remek, Tordy a meglepetés vendég. Újréti a nyomozó, Simon Kornél az elhagyott férj, és Szirtes Balázs meg Balázs Andrea a szokott jó formában. Ez már a negyedik bemutató az idén a Karinthyban. Ez igen!

válasz erre
1 hozzászólás | előzmény: ati-taxi #2

#2

ati-taxi | 2012. január 28. szombat, 17:05

Az első nézői vélemény:

 

Tóth Gergely : Szegény Dániel, egyszerre minden és mindenki összeesküszik ellene: elhagyja a felesége, a felügyelő nem vizsgálja ki ügyét és ebben a válságos helyzetben betolakszik az életébe egy álfeleség, aki álpap cinkosával frissen megszerzett örökségéből akarja kiforgatni. Tanúk és áltanúk, nyomozók és álnyomozók, mérgek és álmérgek, halottak és álhalottak: nem csoda, ha szegény Daniel Dubois a végére becsavarodik. Őrült férj vagy pokoli összeesküvés? Kinek van igaza és egyáltalán ki kivel van? Arra a kérdésre viszont, hogy miért is sajnáljuk szegény Dánielt, csak ennek a fordulatos és meglepő kriminek a végén kapjuk meg a választ. Remek alakítások és mesteri cselekmény. Mindenkinek ajánlom!

válasz erre
1 hozzászólás

#1

ati-taxi | 2012. január 28. szombat, 17:03