"A művészet segít élni” – Készül a Billy Elliot az Erkelben

2016. február 16. kedd, 16:32

Július 29-én mutatják be az Erkel Színházban Elton John Billy Elliot című muscaljét. A teátrumban rendezett sajtótájékoztatón kiderült, kik kapták meg Billy szerepét, a produkcióról pedig az alkotók és a színészek – mások mellett Csákányi Eszter, Szirtes Tamás, Tihanyi Ákos, Solymosi Tamás, Köteles Géza – valamint az Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter mesélt.

A musicalt világszerte eddig 11 millió néző látta, a magyarországi változatban Stohl András, Csákányi Eszter, Ladinek Judit, Gallusz Nikolett, Auksz Éva, Simon Boglárka, Krassy Renáta, Balla Eszter, Bencze Ilona, Hűvösvölgyi Ildikó, Németh Kristóf és Tóth Sándor nyerte el a produkció felnőtt szerepeit – a színészeket váltott szereposztásban láthatják az Erkel Billy Elliot -sorozatában.

 

A szereplők közül Hűvösvölgyi Ildikó, Bencze Ilona, Csákányi Eszter, Németh Kristóf, valamint Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, Szirtes Tamás rendező, Solymosi Tamás balettigazgató, és Köteles Géza, a darab egyik karmestere avatott be a készülő produkció előkészületeibe.

 

bill004

 

Ókovács Szilveszter kifejtette, hogy a Billy Elliot – a Musical maximális elvárásokkal készül.

Örülök, hogy az előadás létrejön, azért is nyúltunk ehhez a darabhoz, mert a mi dolgunk hogy a klasszikus balettet népszerűsítsük, felhívjuk rá a figyelmet és a Billy Elliot a magával ragadó története mellett a balett világába is bepillantást enged. Mivel a klasszikus balett iránti érdeklődés alábbhagyott, így kisebb a merítés is, nehéz kinevelni a következő genrációt. Létkérdés, hogy az előadáson keresztül segítsünk újra szerethetővé tenni a műfajt, hogy nagyjából 15 év múlva is kerüljenek hazai művészek a Magyar Nemzeti Balett tagjainak sorába. Másfél éves project végére érünk lassan, és ha van olyan előadás, mely a tehetségek kutatásáról szól, akkor az a Billy Elliot! A gyerekek már egy éve dolgoznak rajta, a bemutató után minden este vizsgájuk lesz a színpadon. Karrierek indulhatnak el a szerep által, vagy csupán egy szép emlék marad - de azt garantálom, hogy a musical több lesz, mint pár televíziós tehetségkutatós nap, mert ez valódi színház” – fogalmazott a főigazgató.

 

 

Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett igazgatója úgy véli, a Billy Elliot -tal nehéz de egyben hálás feladatra vállalkoztak.

“Nekem 9 év kellett ahhoz, hogy megtanuljak balettozni, a darabban szereplő kisfiúknak egy évük lesz arra, hogy megtanuljanak beszélni, énekelni, szteppelni, balettozni. Sárközi Gyulának és a tanári gárdának ezúton is gratulálok: csodát tesznek nap, mint nap. Nemrég vált véglegessé a szereposztás, és mindannyian meghatódtunk amikor láttuk, honnan hová jutottunk el. A gyerekek 100%-osan égnek a Billy Elliot - ügy érdekében” – mondta a balettigazgató.

 

bill005

 

Szirtes Tamás rendező több mint száz darabot vitt színre pályafutása során, köztük számos musicalt. A Billy Elliot kapcsán az első szó az ő esetében is a köszöneté volt. Köszönet mindenkinek, aki a gyerekszereplőkkel dolgozik, aki segíti, egyengeti az útjukat. Arra is kitért, hogy eddig 11 millióan látták a musicalt, de 10 millióan még nem – nos, ők a magyarok.

 

“Az, hogy jelen lehetünk az Erkelben, kiemelkedő esemény az életünkben. Egy ilyen nagy volumenű musical lassan készül, a gondolattól az első lépésig egy év is eltelik, a próbától a bemutatóig is legalább fél évet számolhatunk. A kisfiúk viszont gyorsított képzésben vesznek részt, számukra még felfokozottabb a munka"  - tette hozzá Szirtes Tamás.

 

Kifejtette, hogy a Billy Elliot  - a Musical non-replica változatban, önálló rendezésben, koreográfiával készül, ami óriási bizalmat jelent a szerzők részéről.

“A Billy a 80-as évek angliájának kemény időszakában játszódik, tízezrek életében hozott változást a kor, bezárták a bányákat, rengetegen veszítették el a munkájukat. Ám amikor a világ öl, őrjöng és haragszik, akkor is “megszületik” egy művész. A művészetnek fantasztikus feladata van ugyanis – segít élni.” – avatott be a rendező.

 

Tihanyi Ákos koreográfus kiemelte, hogy, a gyerekek gyorsan és ügyesen fejlődtek. A koreográfia is sok rétegből áll össze, balettből, sztepp-táncból, akrobatikából, jazz-ből… Köteles Géza, az előadás egyik karmestere megemlítette, hogy bár a musical non-replica változatban látható, a hangzás viszont hangról hangra ugyanolyan lesz, mint a West Enden és a Broadwayn. Elton John zenéjét mindenki ismeri, de érdemes kiemelni Martin Koch-ot is, – ő alkotta meg a zene dramaturgiáját. Köteles Gézát Silló István váltja majd karmesterként az előadásokon.

 

bill003

 

Csákányi Eszter, az egyik szereposztás ‘nagymamája’, arra hívta fel a figyelmet, hogy mindig is vonzották az újdonságok

“Azt hiszem ez a fiatalság nagy titka, hogy ismerjük az újdonságokat, érdekeljen minket. És az álmom valóra is vált, amikor Szirtes Támás felhívott, hiszen vele mindig is szerettem volna együtt dolgozni. Határozottan izgat ez a munka” – mondta, majd átvette a szót Bencze Ilona, aki szintén a nagymama karakterét játssza, és ezzel kapcsolatban el is mesélte, mennyire izgult a castingon. “Gyönyörű dalt adtunk elő a válogatáson, a nagymama életének keresztmetszetéről. De ő nem egy klasszikus nagyi, nem egy fodros kötényű, sütilliatú nagymama – ő egy nehéz sorsú, sebekkel teli nő, akinek az életében a fénysugár a tánc.”

 

Hűvösvölgyi Ildikó úgy véli, a nagymama sorsa mellett figyelemre méltó a Billy-vel való kapcsolata is.

Karakterszerep a miénk, de a tánc miatt is fontos nekem az előadás, hiszen '82-ben ott lehettem a Macskák első munkafázisainál. Mi akkor tudtuk meg igazán, hogy milyen nehéz élete van a táncosoknak. Örülök, hogy ismét ebben a műfajban vehetek részt” – mondta a Kossuth-díjas színésznő.

 

Németh Kristófot az apuka szerepében láthatja majd a közönség, a sajtótájékoztatón arról mesélt, hogy a balettintézetben érettségizett.

“A Billy Elliot-ot a lelkem is nagyon szereti, és tudom, hogy az életemben egy fontos szakasz indul el a bemutatójával. Nagy feladat lesz a saját szentimentalizmusomat leküzdeni, hiszen a gyerekekben a saját fiamat is látom. Ám nagy öröm, hogy az fjú tehetségekkel dolgozhatok, és gratulálok a fiatalok családjának is, bozasztó nagy önfeláldozás a részükről, hogy ilyen önzetlenül kísérik a gyerekeiket.”

 

bill001

 

Egy világhírű musical előtörténete, a castingról, tanítókról:

 

A Magyar Állami Operaház 2015 februárjában jelentette be, hogy repertoárjára veszi Lee Hall és a Grammy-díjas Elton John darabját. A musical a három Oscar-díjra is jelölt Billy Elliot című film történetére épül, amely egy szegény sorba született tehetséges kisfiúról szól, akinek családja hallani sem akar arról, hogy egy általuk ismeretlen terepre, a balettszínpadra lépjen.

Az első hazai gyerekszereplő-válogatás 2015. március 7-én kezdődött és négy napon át tartott. A válogatásra az ország minden pontjáról, sőt határon túlról is érkeztek jelentkezők, első körben hozzávetőleg száz fő, majd májusban még ötven 9-12 éves kisdiák, de volt hétéves aspiráns is.

 

A zsűriben helyet foglalt többek közt Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett igazgatója, Szirtes Tamás rendező, Toldy Mária énektanár, Tihanyi Ákos koreográfus, valamint Köteles Géza és Silló István, a darab karmesterei. A grémium előtt a jelentkezőknek prózai, ének és tánctudásukról is számot kellett adniuk. Az első rostán túljutott gyerekek a második, októberi fordulóra hónapokig tartó tréning után tértek vissza a zsűri elé, a januári, végleges döntésre pedig már egy intenzív, féléves képzés is mögöttük áll.

 

Felkészítésükben neves pedagógusok nyújtottak segítséget, a jelentkezőkkel Toldy Mária, Kovács Brigitta operaénekes-énektanár, Warnus Zsuzsanna korrepetitor, Fehérné Kovács Zsuzsanna beszédtechnika tanár, Jantyik Csaba színészmesterség tanár és Sárközi Gyula irányításával a Madách Musical Táncművészeti Iskola és Szakközépiskola tánctanárai foglalkoztak – utóbbiak tavaly május óta a hét minden napján modern tánc, klasszikus balett, sztepp, street dance, akrobatika, improvizáció, valamint musical órákat és külön tréninget tartanak a jelenleg 10 tagú gyermekszereplő gárdának. Az ének és színészmesterséget felmérő rostán skálák, ritmusgyakorlatok, a kötelezően megadott Billy-dal, egy bármilyen műfajú másik dal és az ugyancsak kötelező Billy-monológ bemutatása volt az elvárás.

 

bill002

 

A mindent eldöntő vizsga

 

A vizsga február 10-én zajlott. Tíz fiú állt versenyben a két főszerepre (Billy és Michael), kérdés volt azonban az is, hogy kiknek kell megválni a produkciótól. A zsűri tagjai – melyben az első casting bírái mellett meghívottként részt vett a Magyar Táncművészeti Főiskola rektora, Szakály György, Sárközi Gyula, a Madách Musical Tánciskola vezetője, Barna Mónika az MTF főiskolai docense, Csillag Pál balettmester, és mindazok a tanárok, akik az elmúlt másfél évben a gyerekek felkészítésében heroikus munkát végeztek – arra jutottak, hogy a gyerekek a másfél év alatt hatalmasat fejlődtek, így nem egy, hanem hét Billyt és öt Michaelt választottak úgy, hogy a gyerekek keresztben is tanulhatják a főszerepeket. Tekintettel arra, hogy a Magyar Állami Operaház csak az első évben hetven alkalommal készül eljátszani a musicalt, minden kiválasztottnak jut lehetőség.

 

A produkcióban emellett a 9-12 éves korosztályból összesen 29 kislány vesz részt hármas szereposztásban, mindnyájan a Madách Musical Táncművészeti Iskola és Szakközépiskola növendékei.

 

A felnőtt szerepekért meghívásos castingra érkeztek az ország legismertebb művészei, egy-egy karakterre nyolc-tíz színészt invitáltak az alkotók. Esetükben annyival könnyebb volt a választás, hogy míg a kiskamaszok évről évre nagyarányú változáson mennek keresztül, a színészek a saját maguk által képviselt és széles körben ismert kimagasló színvonallal járulnak majd hozzá az előadássorozat sikeréhez.

 

Színház.hu, Operaház

 

Figyelem! Az alábbi, a cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a Színház.hu nézeteit tükrözik. Mi a hírt / eseményt közöljük le, a kommenteket nem tudjuk befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.