Szegedi Nemzeti Színházban Demis Roussos fellépése

2002-09-30 10:10 Kossuth

Napközben



Mv.- Valamennyiünket érintő ügyekről a stúdióban Péter György.

R.- És hát most azt érintjük, ami szombat este történt, ha minden igaz, a Szegedi Nemzeti Színházban Demis Roussos fellépése során vagy kapcsán, de mindenekelőtt a vonalban egy hallgatónk, aki néhány perccel ezelőtt hívott minket. Kezét csókolom!

N.- Jó napot kívánok!

R.- És Ön, ugye, ott ült a nézőtéren.

N.- Így van, így van.

R.- Mi történt?

N.- Így van. Tehát mi az esti előadáson voltunk ott, és hát amikor a művész úr megjelent, akkor nagy tapssal fogadta, megtisztelte a közönség, tényleg vártuk őt, és egyszerűen odanézett a közönségre, és utána hátat fordított. És attól kezdve nem nézett ki a közönségre, lefele nézett, egy papírt lobogtatott a kezében, hátat fordított, a zenekar, ami volt, az is, ugye, ilyen imitált zene volt, fölrakta oda a lábát a pódiumra, és hátat fordított. Körülbelül három száma lement playback-ről, úgy emlékszem, három szám volt, és ez végig így volt, és a harmadik számnál már fütyült a közönség és dobolt, és fújjogtak, és minden, de annyira felháborított bennünket, hogy hát szóval az ember tényleg nem azért ment el, hogy egy ilyen művészt, és hallottunk, ugye, az ő botrányairól, de az ember erre nem is gondolta akkor, ott, az előadáson, tehát egyáltalán, hogy ilyen megtörténhet. És hát nagyon felháborítónak tartjuk. És utána, ugye, a második előadáson, ugye már hallottuk ismerősöktől, ott már mintha mi sem történt volna, mert ugye az első részben közölte a műsorvezető úr, hogy hát egy olyan rossz hírt kapott, ami hát kiborította.

R.- Igen, igen.

N.- Igen. Na de hogyan lehet az, hogyha engem kiborít valami, legyen az családi vagy más, a második részben már ottan bohóckodott, meg akkor már hajlandó volt beletátogni a mikrofonba.

R.- Hát arról nem beszélve, hogy miközben szegény anyámban valószínűleg egy világ omlik össze, hiszen évtizedek óta Demis Roussos az ő kedvence, ugye, ez pont az a pálya, az a szakma, amire azt szokták mondani, hogy show must go on. Tehát akármi történik...

N.- Így van.

R.- Hogyha az ember azt vállalja, hogy színpadra áll...

N.- Akkor végig kell csinálnom.

R.- Akkor ezt végig kell csinálni. Kérem szépen, hogy maradjon még a vonalban, hogyha teheti.

N.- Igen.

R.- De itt van a vonalban Brády Márton is, a Show-time Budapest Kft. tulajdonosa is. Csak néhányat mondjak azon koncertek és egyéb rendezvények közül, amelyeket Önök szerveztek: Rolling Stones, Bon Jovy, Michael Oldfield, legutóbb pedig, ugye, talán David Copperfield. Szóval mi van ezekben a szerződésekben, és egyáltalán hogy' gondolja, van-e a nézők és Önök között egyfajta szerződés azzal, hogy mi megvesszük a jegyeket?

B.M.- Jó reggelt!

R.- Jó napot kívánok!

B.M.- Természetesen én úgy gondolom, hogy van, tehát azzal, amikor a közönség megveszi a cégünk rendezvényeire a jegyét, azzal ugyan el kell fogadnia egy pár dolgot, ami általában a helyszínre vonatkozik, és...

R.- Esernyőt, botot, petárdát nem...

B.M.- Stb., illetve ami a művészre vonatkozik, az, hogy hang- és képfelvételeknek a különböző szabályozása. A másik rész, ami nagyon fontos, hogy ebben én nem vagyok teljesen otthon, mert a cégünk, az kizárólag élő produkciókkal foglalkozik, ugye, rátérve az ilyen nem élő produkciókra, itt, ugye, két dologról beszélhetünk. Van az úgynevezett full blayback és van a life to date, ezt úgy hívják, hogy az utóbbi, az annyit jelent, hoy a zenei kíséret, az magnóról megy, és a...

R.- De az ének az élő.

B.M.- Elvileg az ének, az élő. Ez egy nagyon érdekes kérdés, mert én úgy gondolom, hogy, tehát több ilyen nemzetközi vonal már elindult, hogy ilyen esetben például meg kéne tiltani azt, hogy nem szabad kiírni azt, hogy koncert, hanem ki kell írni azt, hogy mit tudom én, fellépés vagy valami ilyesmi, de mondjuk én nem voltam ott, ez elég siralmas, amit így hallottam. Én úgy gondolom, hogy vannak, és sem az Ön édesanyját, sem mást nem akarok megbántani ezzel, de vannak már olyan előadók, akik úgymond túljutottak pályájuk csúcsán, és szükségük van megélhetésből ilyen fellépésekre.

R.- Csodálnám, hogyha így lenne, de lehet, hogy Ön ezt jobban ismeri.

B.M.- Én csak gondolom. Tehát én azt tudom, hogy egy élő koncert, ami tényleg arról szól, hogy egy valaki fölmegy a színpadra, és ők ezt folyamatosan, turnékban csinálják, ők egyszerűen nem engedhetnek meg maguknak ilyesmit. Lehet, hogy mi szerencsések vagyunk, mert több mint 250 nemzetközi koncertet csináltunk, és ilyen nem fordult még elő. Ami talán a Demis Roussoshoz egy kicsit hasonlít, nekünk egyetlenegy problémánk volt két előadó esetében, de lehet, hogy őket is már ebbe lehetne sorolni, ezek ugyan élők voltak száz százalékig, de Jean ... és Jerry Lee Louis-nál volt olyan, hogy messze nem játszották le azt az időt, amit úgy elvárna tőlük az ember, tehát...

R.- Mi van ezekben a szerződésekben? Akkor ezek szerint, ugye, benne van az idő. És még mi?

B.M.- Az idő, az úgy néz ki, hogy minimumot kötnek ki, tehát hogy a művész minimum 75 percet, de ebbe is bele lehet menni, hogy tölt a színpadon. Tehát Jerry Lee Louis, az nagyon ügyesen oldotta meg, mert kijött a zenekara, és játszott két számot, utána kijött a lánya, és énekelt két számot.

R.- Jerry Lee Louis és ismerősei, és társai koncertje.

B.M.- De utána ő is kijött, és utána ő énekelt azt hiszem, öt számot, és utána a zenekar még játszott két számot. Tehát hogyha ezt így vesszük, akkor teljesítették a szerződésben foglaltakat. De mondom, azért az ő mentségére szolgál, hogy teljes mértékben élő volt a koncert.

Mv.- Benne van-e a szerződésben az, hogy mondjuk a fellépésre alkalmas állapotban kell megjelennie ott, a színpadon?

B.M.- Benne. Benne van a szerződésben. Mondom, én egy kicsit azért vagyok bajban, mert mi nem szervezünk playback-fellépéseket.

R.- Hát élőben még rosszabbul mutat, hogyha valaki egyszerűen nem képes sem a szöveget, sem a, pláne a dallamot követni a saját koncertjén.

B.M.- Igen. Erre meg tényleg azt tudom mondani, akik mostanában a topon élőben énekelnek, azoknál ez egyszerűen meg se fordul, szóval ez olyan, nyugodtan mondhatom, hogy kizárt dolog, hogy számokban kifejezhetetlen lenne az, hogy mit buknának anyagilag is és erkölcsileg is.

R.- Mi lenne az Ön jogosítványa ilyen esetben? Lejön a művész, akit ezek szerint nem visszatapsolnak, hanem kifütyülnek, Ön pedig valahol ott van az öltöző környékén, és azt mondja, hogy kedves Jerry - ha már Ön ezt a nevet mondta -, nem erről volt szó. Hogy' megy ez?

B.M.- Ugye, mondjuk egy Demis Roussos esetében, ugye az is nagyon fontos, hogy az ember egy és a legkompetensebb emberrel tárgyaljon és szerződjön, lehet, hogy az agent, a művésznek az agentje, ami egy vagy kettő van, van, akinek öt...

R.- Tehát az ügynöke vagy ügynöksége.

B.M.- Mert van, akinek van európai és külön van egy amerikai. Az, aki az élő, illetve a fellépéseit szervezi a művésznek, tehát én mindig is vele beszélek, hogy ha baj van, akkor is vele beszélek, tehát adott esetben azt mondanám, hogy nem teljesítette azokat a dolgokat, amiket úgy elvártunk volna tőle. Ez is egy másik dolog, hogyha az ember már egy olyan szinten van egy nemzetközi, ebben a szakmában, hogy azért, ha egy kicsit gonosz az ember, akkor olyat is tud ilyenkor mondani, hogy azért egy kör e-mail vagy egy körfax el fog menni, hogy mi történt itt, és ezzel úgymond lehet egy kicsit fenyegetni a dolgokat. Szerintem ez egyébként így, ahogy a hölgy elmondta, aki ott volt, ez ilyen nagyon gyenge kifogásnak tűnik, ez az, hogy valami baj történt, és utána a második előadáson már nem volt baj, ezek ilyen teljesen furcsa dolgok.

R.- A helyzetet bonyolítja az is, és közben a mai újságban már az is megjelent, hogy a rendező iroda a jegyárak felét téríti vissza, meg bonyolítja a helyzetet az is, hogy nem egyedüli fellépő volt Demis Roussos, hanem, ha minden igaz, akkor a Bonney'M együttes mentette meg az estét. És hát gondolom, hogy ha azt mondták, hogy két fellépő, akkor a jegyáraknak ezért a felét fizetik vissza. Van erre valami szabály, hogy Önöknek mikor milyen összeget kell visszafizetni? Vagy itt most a nézők vagy szólnak, vagy reklamálnak, vagy panaszkodnak, vagy nem szólnak semmit, és akkor a dolog el van intézve. Hogy' megy ez?

B.M.- Hát az a nemzetközi standard, hogy általában egy többszereplős rendezvény, az úgy néz ki, hogy ez is úgy mondják magyarul, hogy van előzenekar, van, hát ezek az a baj, hogy csak angolul tudom, tehát van kohaedliner és haedliner, és aki a legutolsó, és ugye a legnagyobb név, és akiért a legtöbb jegyet megveszik az emberek, és ennek az elmaradása esetén viszont a teljes jegyet kell visszaadni. Ezt most nem tudom, hogy hogy' volt meghirdetve ez a koncert, hogy ki volt a főzenekar, a Demis Roussos vagy a Boney'M. De ez egy másik dolgot is fölvet, például a Boney'M esetében is, azt, hogy ugye erről már beszéltünk, hogy kiírjuk-e azt, hogy koncert, vagy írjuk ki azt, hogy fellépés, ha jól tudom, legalább háromféle Boney'M létezik, és ezt is például szerintem ki kell írni, hogy én úgy hallottam, hogy úgy kell kiírni, hogy Boney'M Futuring, és akkor mit tudom én, Lisa Fischer, vagy tehát aki éppen jön vele. És egyébként Magyarországon voltak ilyen, közben eszembe jutott, volt olyan, hogy Smokey-koncertnek hirdettek Chris Normann-fellépést, volt olyan, hogy akkor a Chris Normann hazament vagy lemondta, szóval voltak ilyen érdekességek. Nem alakult ez még ki, hogy koncertnek hirdetjük, tudja az ember, hogy mire vesz jegyet, és ez most egy jó példa arra, hogy ezeken el kellene gondolkozni.

R.- Hölgyem, ha itt van, még egy szóra!

N.- Igen, itt vagyok.

R.- Gondolom, hogy talán most értesült arról, hogy a jegyár felét fogja visszakapni. Mit szól ehhez? Egyrészt. Másrészt nem tudom, megkérdezhetem-e, hogy ez a jegyár fele, ez mennyibe kerül?

N.- Hát a mi jegyünk, az 6 ezer forintos volt darabja, tehát 12 ezer forint volt a két jegy.

R.- És akkor ennek a felét visszakapja. Ehhez mit szól? Vagy Önök kezdeményezték is ezt, ott a nézők?

N.- Hát nem, szóval végül is akkor ott a műsorvezető közölte a, közben volt majdnem egy félórás szünet, ugye, még közben, ez után a balhé után, és akkor ő közölte, és hát közben már mentek el, mi láttuk, a szünetben volt, aki már elment, tehát elhagyta a színházat, tehát volt ilyen is, és hát nyilván azért sokan azért a Boney'M kedvéért mentek. Most itt a Boney'M-re hadd reagáljak csak annyit, hogy valóban itt az úr, amit elmondott, hogy igazából ez már nem az a Boney'M volt, ami...

R.- Igen, igen, hát ez...

N.- Tehát igen, szóval azért ezeket úgy lehetett volna közölni.

R.- De hát ezt mindenki tudta, hogy az a Boney'M már nem ez a Boney'M.

N.- Hát persze, persze, és igen, igen, szóval ezt is közölhették volna, mert itt meg az, hogy tévéfelvételről sem volt szó, és hogy ott a kamerák ott az emberek feje fölött pásztáztak, majdnem volt, akinek a fejét kotorta ott a kamera, szóval erről sem volt szó.

R.- Igen, hát szóval más kérdéseket is fölvet egy ilyen koncert. Túllépve most már ezen a szombat estén, ez ugye szerzői jogokat nem sértett, de sérthetett volna. Dr. Szinger András, az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda jogásza. Hogyha, mondjuk nem ekkora nevekről és nem saját számokról van szó, hanem én, mondjuk úgy gondolom, hogy mostantól Edit Piaf-slágereket fogok énekelni, ami mondjuk nem biztos, hogy a legszerencsésebben nézne ki, és nem vagyok teljesen alkalmas arra, hogy én a színpadra álljak ezekkel a slágerekkel, az már, ugye, szerzői jogot is sért.

dr.Sz.A.- Jó reggelt kívánok! Hát adott esetben sérthet. Ugye, a jelenlegi szabályozás értelmében bárki bármilyen, már nyilvánosságra hozott zeneművet elénekelhet nyilvánosan, egy átalánydíjat kell ilyenkor megfizetni az úgynevezett közös jogkezelő szervezetnek. Ez az engedély, amit ilyenkor kap az előadó, azonban csak arra vonatkozik, hogy azt a számot változatlan formában, maximum hangszerelésbeni apróbb változtatásokkal, módosításokkal adja elő. És hát elképzelhető olyan extrém eset, amikor hát az előadóművész úgy...

R.- Nincs a helyzet magaslatán.

dr.Sz.A.- Mondjuk így, hogy nincs a helyzet magaslatán. A szerzői jogi törvénynek van egy általános szabálya: minden szerző minden művével kapcsolatban fennáll egy olyan jog, hogy a szerző művének mindenfajta megcsonkítása, eltorzítása vagy bármilyen más megváltoztatása, megcsorbítása, ami az ő becsületére vagy jó hírnevére sérelmes, ez jogsértésnek is minősül egyben.

R.- Gyakoriak az ilyen esetek?

dr.Sz.A.- Hát elsősorban ez a szabály arra van kitalálva, amikor nem is a színpadon történik ez a torzítás vagy csorbítás, hanem amikor kifejezetten úgy dolgozzák át, vagy olyan környezetben adják elő a művet, hogy az sérelmes lehet a szerzőnek a becsületére, jó hírnevére. Ilyen azért előfordulhat, például mondjuk egy katolikus érzelmű szerzőnek vagy keresztény, illetve vallásos érzelmű szerzőnek a művét, azt olyan zeneművekhez társítva adják elő, vagy olyan más filmekhez például alkalmazzák zeneként, amikor az, hát méltánytalan a szerző vagy a mű gondolatiságára, szellemiségére. De ilyen is előfordulhat egyébként, hogy valaki, hát olyan minőségen alul vagy annyira eltorzítva adja elő azt az adott művet, hogy az abban az adott esetben sértheti a szerzőnek a jogát. Ilyenkor a szerzőnek joga van ahhoz, hogy perben kérjen elégtételt, illetve hát adott esetben még kártérítést is.

R.- Köszönöm szépen! Egyébként pedig, ugye, a polgári jogi szerződés ismérvei az irányadók mind a koncertszervezők és a művész között, mind pedig a nézők és a koncertszervezők között. És miközben gondolom, hogy sokan azon gondolkodnak, hogy egy ekkora világsztár, egy ekkora művész hogy' engedhet meg magának egy ilyen luxust, történjen bármi is a színpadra lépése előtt, hát azért reméljük, hogy ez nem lesz általános.

Mv.- 328-7111-es a telefonszámunk.