A Trafóban este 8 órakor kezdõdõ elõadást Súlyok Máté ajánlja a figyelmükbe

2002-10-04 15:30 Infó rádió

Info - délután



Mv.: - Bozsik Yvett mozgásművész és Kertesi Ingrid operaénekes is szerepel az Árvai György - Természetes vészek kollektíva: 62 nap - Halál-utinapló címú darabjában.
A Trafóban este 8 órakor kezdődő előadást Súlyok Máté ajánlja a figyelmükbe.

- A 62 napban egy helyrehozhatatlanul lezárt történettel, egy személyre szabott halottaskönyv beszámolójával szembesülünk. Valaki önmaga végső határait térképezte fel és erről utólagosan tudósít, - írja Százados Lászlóa Balkonban. Elkésett tanúi vagyunk ennek az egyszemélyes halálrítusnak. Önmagáról alig közöl valamit, de legalább tudósítást, üzeneteket küld a halál folyójának partjáról a végső átkelés előtt. Mintha ez valamiféle küldetés lenne a halálhoz vezető út feltérképezése.
Az Árvai György nevével fémjelzett Természetes Vészek Kollektíva 1984 óta intanzív alkotómunkát a színház, a tánc, a zene és a vizuális művészet különböző területein. A 62 Nap - Halál-Útinapló egy experimentális vizuálszínházi előadás, alapját egy japán fiatalember önkéntes halálútjának naplódokumentumai alkotják. A 90-es években egy önmagát halálra ítélő elvonult a hegyekbe és az általa műanyagfóliából és ágakból tákolt esővédő alatt ült étlen és némileg szomjan halála pillanatáig. Ez az elmúlás 62 napig tartott. Mindenegyes nap végén napnyugta előtt leírta érzéseit, növekvő fájdalmait, látomásait. Az utolsó napokat már csak egy-egy vonaszóval jelezte. Kiszáradt, mumifikálódott testére hónapokkal később találtak rá. Halál-Utinaplója józen elszántsgáról, mérhetetlen fizikai kínokról, a vízióvilágba való átkerülésről számol be.
A 62 napot 62 perc mutatja be Árvai György és a Természetes Vészek Kollektíva előadásában. A létet egy-egy művész külön-külön, de párhuzamosan ábrázolja különválasztva a testet a tudattól. A napok múlásával a valóságos fizikai viliág egyre jobban szellemi vízióvilággá változik. A látomásvilágban különböző női alakukok jelennek meg, az ősanya, a szexuális társ a tündér. Ezeket a szerepeket egy operénekesnő a hangjávl, egy mozgásművésznő pedig a testével, mozdulataival éli át. Ezek a lényeg, fokozatosan válnak dominánssá, míg a főhős folyamatos jelenléttel ábrázolja a figurát. A 62 Nap - Halál-Utinapló című előadás végkicsengésében pozitív hangulatot sugároz és beemeli a keleti filozófia és vallás jellemzőit, a fizikai világból a lelki virtuális világba való önkéntes átköltözésről szól felhasználva a korszerű experimentális színházi nyelv kifejező eszközeit