Bemutatták Pataki Éva "Még egy nõ" címû kötetét tegnap a Fókusz Könyváruházban

2002-10-16 07:23 Kossuth

Reggeli Krónika



Mv.: - Bemutatták Pataki Éva "Még egy nő" című kötetét tegnap a Fókusz Könyváruházban. Dorogi Katalin a szerzőt és az egyik felolvasó színésznőt kérdezte.

R.: - Hegyi Barbara részleteket olvasott fel a könyvből itt a könyvbemutatón, de olvasta az egész könyvet, és gondolom, azért vállalta, mert tetszett a könyv.

Hegyi Barbara színművész: - Egyrészt együtt dolgoztunk Kirgíziában, és aztán az Éva felhívott, hogy megtenném-e, hogy olvasok belőle egy részletet, illetve hogy elolvasom a könyvet. És mondtam, hogy persze, boldogan. Elolvastam a könyvet, és hát, azon túlmenően, hogy Kirgíziából vannak benne részletek, amin én nagyon jól szórakoztam, mert rögtön visszakerültem a helyre és újraélhettem az egészet, azon túlmenően a könyv remek. Egy gondolkodó, okos, nagyon érzékeny nőről szól, pontosan ugyanazokon a történeteken megy keresztül, mint mindannyian, de mégis van benne valami, a megoldhatatlanságban valamilyen megoldás.

R.: - Ez nekem egy kicsit ellentmondásosan hangzik.

Hegyi Barbara színművész: - Ez meglehetősen ellentmondásos. Tehát van egy megoldhatatlan élethelyzet, de valahogy a beletörődés vagy az élet folyama adja rá a választ. Úgyse nagyon tudsz mit csinálni, tehát elválhatsz, nem válhatsz el, végül is az élet megy tovább, és egyszerűen megtanulsz hozzá alkalmazkodni. És már egy idő után nem úgy fáj, nem úgy bánt.

R.: - Hát, erre mondta Freud, hogy belátás. Csak hát, nagyon nehéz belátni a dolgokat, amelyek megváltoztathatatlanok.

Hegyi Barbara színművész: - Erről szól a könyv is, nagyon szellemesen, nagyon fordulatosan, nagyon hozzánk szól.

R.: - Pataki Éva miért kezdett úgynevezett nőregényt írni?

Pataki Éva író: - Minthogy én lassan húsz éve a Mészáros Mártának szoros munkatársa vagyok, mint forgatókönyvíró, a női téma az adott, mert a Mártának tényleg a központi kérdése a női sorsoknak a vizsgálata, és ez, olyan a filmje, mintha politikai lenne, mondjuk a Naplók esetében. És még ott is a Cinkóczi Zsuzsa által játszott figurának a harca azért, ami őt igazán érdekelte, vagy az ...... film, ami az én kedvenc filmem, a Hetedik szoba, ha szabad reklámozni. De engem már egyetemista koromban is a nőirodalom nagyon érdekelt, tehát Kaffka Margitról én írtam egy komolyabb dolgozatot, vagy a Szabó Magda, akit a Márta emlegetett. Tehát nem véletlenül találtunk mi egymásra, ami egyébként a Nemeskürty tanár úr találmánya volt, hogy minket összehoz, mert azért bennem ez az érdeklődés ez adott volt. Ez az egyik, tehát ezek az előzmények, és azért én írtam novellákat, esszészerűségeket. Tehát tulajdonképpen az írás az elég régóta azért velem van, forgatókönyvíráson kívül is. Az Edit és Marlene, ami ment a Pesti Színházban színdarab. És amiről itt már beszélgettünk, hogy a külföldi példák meg a hazai példák, ezek a sikerkönyvek ezek aztán adtak egy olyan önbizalmat az embernek, hogy tehát ez tényleg érdekes? Amit mi a barátnőmmel beszélgetünk, az lehet, hogy ma a levegőben van, és nem kell szégyellni, csak meg kell formálni, és érdemes rászánni az időt? Mert azért ez három évig íródott, tehát azért ebben elég sok munka van.

R.: - Nagy különbség lehet a forgatókönyvírás és a regényírás között az, hogy a regényírásnál nincs, aki kitöltse képekkel a történetet. Ezt nehéz volt megszokni, hogy nem elég, hogy leírom, hogy majd mit mutat a kamera a vikción kívül, a szövegen kívül, hanem saját magának kellett kitöltenie papíron képekkel?

Pataki Éva író: - Bármilyen furcsa, énnekem ez eredendően ez volt mindig az íráshoz való viszonyom, és a forgatókönyveket is így szoktam írni. Tehát abban nagyon sok leírás van, amire a Márta sokszor mondja, hogy ez nagyon szép ez a két oldal irodalom, de mit mond? Tehát ezek a leírások ezzel együtt egy forgatókönyvnek nem ártanak, mert abból kialakul az az egy mondat vagy egy kép, de azok ilyen szempontból elég bőbeszédűek időnként. Valahogy azt gondolom, hogy nincs olyan nagy különbség a kettő között.