4. KORTÁRS DRÁMAFESZTIVÁL BUDAPEST

A fesztivál programja >>


Kortárs Drámafesztivál 2003. április 24. és május 1. között, immár negyedik alkalommal





4. KORTÁRS DRÁMAFESZTIVÁL BUDAPEST
2003. április 24 – május 1.

...Érdemes lesz a programot idén is figyelemmel kísérni, mert a folyamatosan megújuló, változó fesztivál ebben az évben is számos izgalmat kínál a hazai és nemzetközi színházi életből egyaránt. Az idei fesztivál tartalmilag gazdagabb képet nyújt majd a hazai színházi életről, mivel a zsűri határon túli előadásokból is válogatott. A korábbiaktól eltérően változás az is, hogy a külföldi színházi programot is a zsűri választotta ki az igen széles kínálatból. Végül fontos, de a hazai tendenciákat ismerve nem meglepő újdonság, hogy a fesztivál 2003-as mezőnyében számos olyan színházi előadás szerepel, melyek nem klasszikus értelemben vett drámákra, színművekre épülnek, hanem akár kifejezetten a társulatnak írt vagy improvizáción alapuló szövegekre, irodalmi adaptációkra.


* Minden külföldi előadásnál magyar nyelvű, a *-gal jelölt előadásoknál angol nyelvű szinkrontolmácsolást biztosítunk.


Április 24., csütörtök

15.00 – Millenáris Fogadó, Padlás
Felolvasószínház

18.30 – A Fesztivál ünnepélyes megnyitója

19.00 - Millenáris Teátrum

Ricard Gázquez - Anabel Moreno: Niederungen
(Sala Beckett, Barcelona)
R: Ricard Gázquez

játékidő: 75 perc, szünet nélkül

19.00 – Budapesti Kamaraszínház, Ericsson Stúdió (off program)

F. M. Dosztojevszkij - Sopsits Árpád: Bűn és bűnhődés / A rácsok mögött
(Budapesti Kamaraszínház)
R: Sopsits Árpád

játékidő: 185 perc, egy szünettel

20.00 -

Tasnádi István – Schilling Árpád: Hazámhazám
(Krétakör Színház, Budapest)
R: Schilling Árpád

játékidő: 110 perc, szünet nélkül


Április 25., péntek

10.00 – 13.00 Merlin, Színházterem (kísérőprogram)
Napjaink lengyel és magyar drámairodalma – kerekasztal-beszélgetés

14.00 – 17.00 Merlin, Színházterem (kísérőprogram)
Napjaink lengyel és magyar drámairodalma – kerekasztal-beszélgetés

15.00 – Millenáris Fogadó, Padlás
Felolvasószínház

19.00 – Trafó

Ilan Eldad - Brestyánszki Boros Rozália: Nem fáj* (Ágota Kristóf Trilógia c. regénye alapján)
(Szabadkai Népszínház)
R: Ilan Eldad

játékidő: 105 perc, egy szünettel

19.00 – Budapesti Kamaraszínház, Ericsson Stúdió (off program)

F. M. Dosztojevszkij - Sopsits Árpád: Bűn és bűnhődés / A rácsok mögött
(Budapesti Kamaraszínház)
R: Sopsits Árpád

játékidő: 185 perc, egy szünettel

20.00 -

Tasnádi István – Schilling Árpád: Hazámhazám
(Krétakör Színház, Budapest)
R: Schilling Árpád

játékidő: 110 perc, szünet nélkül

22.00 – Kamra

Bodó Viktor: Attack*
(Magma Társaság, Budapest)
R: Bodó Viktor

játékidő: 135 perc, egy szünettel

22.00 - Millenáris Teátrum

Ricard Gázquez - Anabel Moreno: Niederungen
(Sala Beckett, Barcelona)
R: Ricard Gázquez

játékidő: 75 perc, szünet nélkül


Április 26., szombat

15.00 – Millenáris Fogadó, Padlás
Felolvasószínház

20.00 -

Tasnádi István – Schilling Árpád: Hazámhazám
(Krétakör Színház, Budapest)
R: Schilling Árpád

játékidő: 110 perc, szünet nélkül


Április 27., vasárnap

15.00 – Millenáris Fogadó, Padlás
Felolvasószínház

20.00 – Trafó

Marius Ivaškevičius: A kisfiú (Malыš)
(Oskaras Koršunovas Színház, Vilnius)
R: Marius Ivaškevičius

játékidő: 90 perc, szünet nélkül

20.00 - Millenáris Teátrum

Mezei Kinga - Gyarmati Kata: Pác* (Hamvas Béla Karnevál c. regénye alapján)
(Újvidéki Színház)
R: Mezei Kinga

játékidő: 120 perc, szünet nélkül


Április 28., hétfő

15.00 - Goethe-Institut, Konferenciaterem
Felolvasószínház

19.00 - Merlin Színház

Petr Zelenka: Hétköznapi őrületek történetei (Příběhy obyčejněho šílenstvi)
(Dejvické Divadlo, Prága)
R: Petr Zelenka

játékidő: 170 perc, egy szünettel

19.00 - Radnóti Miklós Színház

Kárpáti Péter: A negyedik kapu*
(Radnóti Miklós Színház, Budapest)
R: Forgács Péter

játékidő: 220 perc, egy szünettel

19.00 - MU Színház

Háy János: A Gézagyerek*
(Debreceni Csokonai Színház)
R: Pinczés István

játékidő: 130 perc, egy szünettel

20.00 – Trafó

Marius Ivaškevičius: A kisfiú (Malыš)
(Oskaras Koršunovas Színház, Vilnius)
R: Marius Ivaškevičius

játékidő: 90 perc, szünet nélkül

20.00 - Millenáris Teátrum (off program)

Marius von Mayenburg: A hideg gyermek (Das kalte Kind)
(Krétakör Színház, Budapest)
R: Wulf Twiehaus

játékidő: 95 perc, szünet nélkül

22.00 - MU Színház (off program)

Sarah Kane: Phaedra szerelme
(Pont Műhely, Budapest)
R: Zsótér Sándor

játékidő: 60 perc, szünet nélkül


Április 29., kedd

19.00 - Kamra

Jon Fosse: Valaki jönni fog (Nokon kjem til ĺ komme)
(Riksteatern, Norsborg)
R: Eirik Stubř

játékidő: 60 perc, szünet nélkül

19.00 - Merlin Színház

Anthony Neilson: Öltés (Stitching)
(The Bush Theatre & The Red Room, London)
R: Anthony Neilson

játékidő: 80 perc, szünet nélkül

20.00 - Millenáris Fogadó (off program)

Gesine Danckwart: BulibameNŐK (Girlsnightout)
(Női Vonal, Budapest)
R: Nagy Beáta

játékidő: 70 perc, szünet nélkül

21.00 – Kamra

Jon Fosse: Valaki jönni fog (Nokon kjem til ĺ komme)
(Riksteatern, Norsborg)
R: Eirik Stubř

játékidő: 60 perc, szünet nélkül


Április 30., szerda

19.00 - Merlin Színház

Anthony Neilson: Öltés (Stitching)
(The Bush Theatre & The Red Room, London)
R: Anthony Neilson

játékidő: 80 perc, szünet nélkül


Május 1., csütörtök

19.00 -

Roland Schimmelpfennig: Az arab éjszaka (Die arabische Nacht)
(Staatstheater Stuttgart)
R: Samuel Weiss

játékidő: 90 perc, szünet nélkül



A felolvasószínházak részletes programjáról a fesztivál honlapján tájékozódhatnak: www.dramafestival.hu


A fesztivál a műsorváltoztatás jogát fenntartja!
Jegyek az előadásokra az adott színházak pénztárában kaphatók.

A Hazámhazámnak egy eddig nem látott változatát mutatja be a Krétakör társulata, azoknak is érdemes megnézni az előadást, akik már a zsámbéki változatot és a budapesti előadást is látták!

Atípusos előadás a Badar Köztársaság tisztifőorvosának ajánlásával:
AZÁMHAZÁM
Mielőtt repülünk

Helyszín: Ferihegy I. Tranzit
Időpontok: 2003. április 24., 25., 26 - 21 óra

Buszok a indulnak a Madách térről 19.45., 19.55., 20.05 órakor
Jegyár: 1526 Ft, mely tartalmazza az oda-vissza utat is.

Jegyrendelés: 0620-241-8030, jegy@kretakor.hu
vagy a Fővárosi Nagycirkuszban: 344-6008


A magyar előadásokkal kapcsolatban szeretnénk felhívni a figyelmet az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet kezdeményezésére:

Kortárs Háromszög
(Dráma – Színház – Befogadás)

A kortárs hazai dráma és a mai magyar színház találkozásainak tanulságait jelenleg semmiféle szakmai fórum nem dolgozza fel. Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet ennek megteremtésére vállalkozik. A Kortárs Háromszög keretében írók, dramaturgok, rendezők, egyéb színházi alkotók, illetve irodalmi és színházi kritikusok cserélnek eszmét egy-egy új kortárs dráma bemutatójának tanulságairól. Bevezetőként három rövid (kb. 15 perces) előadás hangzik el.
– Az egyik a darab irodalmi, poétikai, dramaturgia jellegzetességeit elemzi.
– A másik előadó épp fordítva, a színpadi produkcióból indul ki, s azt vizsgálja, hogy az előadásnak miképp sikerült a darabot kibontania, adaptálnia, illetve szuverén módon továbbgondolnia.
– Egy harmadik referátum a kritikai fogadtatását elemzi, azt, hogy a megjelent írások tükrében hogyan hatott a darab és az előadás.
A felvetett szempontokat nyílt vita követi, amelyben az adott darab írója, dramaturgja, az előadás rendezője, más közreműködője, illetve az idézett kritikák szerzői is megszólalnak.

Az első Kortárs Háromszög témái:

Április 28. Pác (Hamvas Béla Karneválja nyomán) – Újvidéki Színház
Április 29. Háy János Gézagyerek – Csokonai Színház, Debrecen
Április 30. Kárpáti Péter Negyedik kapu – Radnóti Színház

A beszélgetések 10 órakor kezdődnek az OSZMI-ban (I. ker. Krisztina krt. 57.).



Előző hírlevelünkben tett ígéretünkhöz híven mostantól kezdve részletesen ismertetjük a fesztiválra meghívott külföldi előadásokat. Ezúttal a spanyol vendégelőadás mutatjuk be.

Április 24, 19.00 óra és 25., 22.00 óra – Millenáris Teátrum
Sala Beckett, Barcelona

Niederungen
Herta Müller azonos című regényéből és elbeszélései alapján írta: Ricard Gázquez és Anabel Moreno
Az előadás a Sala Beckett Társulat és a Sitgesi Nemzetközi Színházi Fesztivál koprodukciója.

Jelmez: Carles Sanromŕ és Rocío Pastor
Díszlet: Guillem Sánchez-Blanco
Rendezte: Ricard Gázquez

Játsszák:
Käthe - Sara Rosa
Apa - Manel Sans
Anya - Ariadna Marti
Nagyanya - Maria Cinta Compta
Nagyapa - Carles Cruces
Pincérlány - Anabel Moreno
A hatalmas ember - Arnau Vidal
Boszorkány - Gemma Rius

A darab szinopszisa

Käthe gyermekkorának pillanatairól álmodik, a vidéki életről falusi házukban. Amikor 12 éves volt, egy nő jelent meg a házban, hogy elvigye apját, aki beteg és alkoholista volt. Született egy fia is a szolgálólánytól, akivel a gyógyfürdőben ismerkedett meg és akivel elszökött a családjától. Käthe, anyja és nagyanyja egy ideig magányosan éltek, az elhunyt nagyapa kísértetével.
Bizonyos idő elteltével az immár májbeteg apa visszatér a másik nővel. Hamarosan meghal, a nő pedig ott marad a gyászszertartásra. Käthe a felnőtti világ értelmét fejtegeti, elfojtottságát, titkos, abszurd és kegyetlen mivoltát. Käthe a darab végén 24 éves. Álma felidézi a család életét, saját félelmeit, a felnőtté válás kuszaságát, vágyait és fantáziáit.
A darab kiindulópontja a román szerző, Herta Müller novellafüzére. 2001 augusztusában a társulat egy része Herta Müller szülőfalujába, Nitzkydorfba is elutazott, hogy közelebb kerüljön a mű hangulatához. A két szerző, Ricard Gázquez és Anabel Moreno e novellák világából örökítette át a színpadi változatba a poézist, a burjánzó képeket, és azt az erős kontrasztot, amely a komor valóság (egy zárt vidéki közösség) és az elképzelt világ (egy felnőtté váló kislány fantáziája) közt fennáll. Más szerzőktől is felhasználtak verseket, dalokat és elbeszélés-töredékeket. A szöveg végleges formája a próbák alatt, a színészek közreműködésével alakult ki, a végeredmény pedig teljes egészében különbözik Herta Müller és mások eredeti szövegeitől. Az előadás textusa csupán néhány oldalnyi írott szöveg.

„Másfél órán át a fiatal Käthe emlékei közt élünk. Álnok, vágyak, rémálmok, félelmek, játékok. Ahogy az álom és a valóság keveredik az emlékekben, az idő és a tér egyre újabb meglepetésekre ad okot. A jelenetek időrend nélkül követik egymást, az álom nem válik el a valóságtól. A rések ajtók, a falak vagy a bútorok eltűnnek és valós vagy képzelt lényeknek adnak teret. Így lehet, hogy a katonát szó szerint kiköpi a kályha, a boszorkány pedig baljóslatúan (és gyönyörűen) repülve érkezik a színre. Az ópiumos nagyanya egy térben és látszólag egy valóságban él a halott nagyapával, aki részt vesz a kislány játékaiban és célpontja az apa durva tréfáinak. Egy részeges szoknyavadász és egy megkeseredett anya, aki elveszett ifjúsága felett érzett frusztrációját a lányára vetíti ki.”
María Jesús Ramos, Barcelona

"Egy jó darab, tele meglepetéssel. Érzékenység, mágia és humor keverednek ebben a történetben, melynek alkotói Herta Müller 1982-ben, Bukarestben kiadott elbeszéléskötetéből indultak ki. Egy egyedülálló krónikából, melyet Käthe, az ellenséges világban élő kislány és kamaszlány szemein keresztül látunk. Tekintélyes munkát fektettek a kényes és törékeny anyag elrendezésébe, mely így apránként kerül felszínre. Mondhatnánk, hogy kirakós, mely az utolsó darab helyre kerülésével fájdalmas képet tár fel."
Gonzalo Pérez de Olaguer, (Guía del ocio – La semana de Bercelona, 2002, június 14-20.)

"Más minőséget képvisel a Niederungen című mű, melynek szövegét Ricard Gázquez és Anabel Moreno írták egy romániai írónő, Herta Müller novellái alapján.
Itt a dráma szerkezete egy román kislány emlékeit követi a Ceausescu-rezsimbe, egy vidéki, nyomorúságos és traumákkal teli életbe. Minden a főszereplőnő álma, minden az elme és az emlékezet szűrőin keresztül működik. A valós és ismerős személyek összekeverednek legendabeli alakokkal, gyerekkori félelmekkel, mint egy boszorkány, egy hatalmas ember. Apa, nagyapa, nagyanya, anya, az apa szeretője, a szerető és az apa közös gyermeke, szürrealista színezetet adnak az emlékeknek, minden megtelik kettős jelentéssel egy olyan térben, ami állandóan változik, ahol hirtelenek a mozdulatok és a hangok, szaggatottak és váltakozók az érzékletek, minthogy a fiatal Käthe álmában vagyunk. Minden ritualizált, egyfajta mágikus realizmusban létezik. Minden meglepő és megejtő. Eleddig ez a Sitges Teatre Internacional legnagyobb sikere."
El Mundo, 2002. június 3, Catalunya.




Ricard Gázquez Pérez, író-rendező

1969. június 18-án született Barcelonában.
1991-93 között a Festino Barocco, barcelonai színiakadémia diákja, ahol színészetet tanul. Tanárai Txiki Berraondo és Manuel Carlos Lillo.
1992-93 között spanyol szakos bölcsésztanulmányokat végez az UAB-n, Barcelonában.
1993-94-ben José Sanchís Sinisterra dramaturgiai szemináriumain vesz részt a Sala Beckett-ben.
1996-ban a „Metadones” színtársulat munkatársa. Fordít és a „Medea Mix” c. előadás katalán változatának szövegének összeállításában segít.
1999. novemberében mutatják be a Sala Beckett-ben „A Pepsi rabjai” c. előadást, melynek szerzője és rendezője.
2000-2001-ben színművészeti doktori tanulmányokat folytat az UAB Színi Intézetében.

Szövegei:
Geranis: Sala Beckett 1994.
Incidente (Az eset): Sala Beckett 1994.
Los huéspedes (Vendégek): Sala Beckett, 1996. rádiójáték
Els inquilins (A bérlők): hangjáték, a Catalunya Rádio- Catalunya Cultura műsorában
Lengua de buey (Ökörnyelv): Sala Beckett, felolvasóest 1998 nov. 24. Az Új katalán szerzők sorozatban.


Anabel Moreno Candelera, színésznő, színpadi szerző

2001 Brad Fraser: „Azonosítatlan emberi maradványok, valamint a szerelem valós természete”. Rendezte Manuel Dueso, előadás a barcelonai virágpiacon.
2000 „Jódvirágok” – huszadik századi költőnők írásai alapján készült színdarab, rendezői Margarida Borja, Magda Puyo, Ana Silvestre, bemutatták a barcelonai „Angyalok Kolostorában”
1999 Pedro Muńoz Seca: „Don Mendo bosszúja” , rendező: Paco Mir, előadja a Teatre Arnau, Barcelona
1998 „Faust, 3.0-s verzió” rendezte Alex ollé, Carles Padrissa és Magda Puyo, előadja a Katalán Nemzeti Színház Műhelye
1997 Paco Zarzoso: „Valencia”, rendező Rafel Durán, előadta a Sala Beckett a görög fesztivál keretében.
1996 „Medea mix” a Metadones társulat produkciója, rendező Magda Puyo, Sala Beckett
1994 „Bernarda Alba kopasz” – szabad adaptáció Federico García Lorca „Bernarda Alba háza” c. darabjából a metadones társulattal, rendezte Magda Puyo, bemutatta a Teatre Malic, Barcelona


Sala Beckett, Barcelona

A színházat 1989-ben José Sanchis Sinisterra alapította a Companía El Teatro Fronterizo (a határszínház társulata) egyik játszóhelyén. Az ide szánt darabok közül sok a kísérleti jellegű, mely új színházi nyelvet keres, másfajta drámaírást feltételez, mint a hagyományos darabok. Igazgatója José Sanchis Sinisterra volt. Fennállása óta a kortárs dráma alkotja a társulat fő vonulatát, a drámaiság formáinak keresése, valamint a közönség és a fiatal alkotók közötti közeledés szándéka határozza meg stílusát.
A Sala Beckett minőségi formában, művészi megoldásokkal és a kortárs tendenciákra építve dolgozik. Folyamatosan követi a színházi kódok és nyelvek fejlődését. A drámairodalomra és a színházi prózára fektet nagyobb hangsúlyt, ugyanakkor nem feledkezik meg a tánc és a zene szerepéről, vagy a több műfajt ötvöző színházművészetről sem.
Egy évad a Sala Beckettnél 20-25 különböző darab bemutatását jelenti. Az egyes darabok élethossza változó. Évadonként 3-4 saját produkció kerül műsorra, némelyik más színházakkal koprodukcióban készül. Két-három társulatot hívnak meg előadni. A fentieken túl más tevékenységekkel is foglalkozik a színház: otthont ad tanfolyamoknak, művészeti műhelyeknek, laboroknak, felolvasásoknak, koncerteknek, stb.
A színház műsorát kb. egy évre előre állítják össze. Legújabb produkciójuk: Molnár Ferenc: Liliom c. darabja.

Sitgesi Nemzetközi Színházi Fesztivál (Sitges Teatre Internacional)

A fesztivált, mely Spanyolországban a legnagyobb múltra tekint vissza a nemzetközi fesztiválok között, 1967 óta rendezik meg évente Sitges városban. E 35 év alatt a világ minden tájáról érkező színházi emberek éves találkozóhelyévé vált.
A fesztiválra minden évben az alkotóművészet különböző ágait képviselő művészek (drámaírók, koreográfusok, zenészek, rendezők) érkeznek, hogy megpróbálják az új megközelítések szintézisét megfogalmazni. A fesztivál más fesztiválokkal és intézményekkel együttműködve hozott létre különböző koprodukciókat, ilyen intézmények például: The British Council, Goethe-Institut Inter Nationes, Teatre Nacional de Catalunya, Teatre Lliure, Escena Contemporánea, Sala Beckett.
A fesztivál résztvevői voltak többek között: Rodrigo García, Josef Nadj, Peter Brook, Steven Berkoff, José Sanchis Sinisterra, Tompa Gábor, Lluisa Cunillé, valamint olyan ismert színházak, mint a berlini Schaubühne, a madridi Cuarta Pared Compańía de Teatro és a moszkvai Taganka Színház.