Virtuálisan rendezik meg az idei Budapesti Színházi Szemlét (BUSSZ)

- derült ki a minap egy sajtótájékoztatón. Goda Gábor fesztiváligazgató és Imre Vé Zoltán mûvészeti vezetõ elmondta: az eddigi Alternatív Színházi Szemle megújult, átstrukturált változata a BUSSZ. Mivel nem kaptak elég anyagi támogatást ahhoz, hogy tényleg megrendezhessék május 16–25. között a fesztivált, a szervezõk célkitûzéseivel és a tervezett programokkal csak az esemény honlapján (www.bussz.hu) találkozhatnak az érdeklõdõk.

Az Alternatív Színházi Szövetség korábbi vezetősége meghirdette az alternatív színházi szemle rendezési jogát. A pályázatra ketten jelentkeztek. A szövetség Goda Gábort, az Artus Stúdió vezetőjét és Imre Vé Zoltán művészettörténészt bízta meg a szervezéssel. Goda Gábor a sajtótájékoztatón elmondta: az alternativitás nem strukturális, hanem gondolkodásbeli kérdés. Az BUSSZ olyan előadásoknak adna nyilvánosságot, amelyek nyitott, korszerű alkotói hozzáállásból születtek – függetlenül attól, hogy a hivatalos struktúrán belül vagy kívül jöttek létre. A fesztivál négyféle eseményből áll: fő-, verseny-, off- és kísérőprogram.

A főprogramba hét színházi és ugyanennyi táncszínházi csapatot hívtak meg; előadásaikat – már erről is megállapodtak – a Nemzeti Színházban játszották volna. Ide hívták meg – többek között – a Radnóti Színház Medea- előadását , a Szentkirályi Színházi Műhelyt, a TranzDanzot, a Krétakör Színházat , a Bozsik Yvette Társulatot és a H.U.D.I. társulatot.

A versenyprogramba tíz színházi és tíz táncszínházi produkciót válogatott Halász Tamás tánckritikus és Imre Vé Zoltán. Versenybe hívták például a Napszínházat a Parazitákkal, a Közép-Európa Táncszínházat a Barbárokkal, a Duna Táncműhelyt A tizedik vőlegénnyel, A Stúdió K-t A görény dalával és az Újvidéki Színházat a Páccal. A szakmai zsűribe Máté Pétert, a Budapesti Őszi Fesztivál volt igazgatóját és Antal Csaba látványtervezőt kérték fel.

Az off-programokban a BUSSZ-ra jelentkező társulatok, előadók és színházak szerepelnek, ha helyet találnak maguknak. A virtuális offban van – mások mellett – a Térszínház, a Holdvilág Kamaraszínház, a Picaro, a szegedi Pinceszínház, Duda Éva csapata és az Orkesztika Mozdulatszínház.

A kísérőprogramokban a kortárs magyar színházról szóló előadások , kerekasztal-beszélgetések, kiállítások, akciók és koncertek lettek volna; a fesztiválközpontot a Merlin Színház előtti térre szánták.

Goda Gábortól tudjuk: a BUSSZ költségvetése huszonhárommillió forint volt. Mikor kiderült, hogy biztosan nem jön össze ennyi, lefaragták a költségeket. Ezzel együtt is kevés lett a pénz, a pályázatokon mintegy két és fél millió forintot nyertek. A tervezett program megtalálható a fesztivál honlapján. A szervezők szerint ez a lista is bizonyítja: jövőre érdemes finanszírozni a megújított fesztivált.