Katona-est

A Katona József Színházban október elsõ napján az évad bemutatóiról beszélt Zsámbéki Gábor, Uray Péter, Bodó Viktor, Ascher Tamás, Bozsik Yvette, Gothár Péter és Spiró György.



A 2003/2004-es évad bemutatói:

Katona József Színházban:

Vinnai András-Bodó Viktor: Motel
bemutató: 2003 október 17. rendezõ: Bodó Viktor
Spiró György: Koccanás
bemutató. 2004 január 4. rendezõ: Zsámbéki Gábor
Anton Pavlovics Csehov: Ivanov
bemutató: 2004 március 27. rendezõ: Ascher Tamás

a Kamrában:

Uray Péter: Véred íze
bemutató: 2003 szeptember 20. rendezõ-koreográfus: Uray Péter mv.
Bozsik Yvette: Bacchanália
bemutató: 2003 október 23. rendezõ-koreográfus: Bozsik Yvette
Vaszilij Szigarev: Fekete tej
bemutató: 2004 január 16. rendezõ. Gothár Péter
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
bemutató: 2004. március 19. rendezõ: Zsótér Sándor mv.


A Katona József Színházban október első napján az évad bemutatóiról beszélt Zsámbéki Gábor, Uray Péter, Bodó Viktor, Ascher Tamás, Bozsik Yvette, Gothár Péter és Spiró György.



A 2003/2004-es évad bemutatói:

Katona József Színházban:

Vinnai András-Bodó Viktor: Motel
bemutató: 2003 október 17. rendező: Bodó Viktor
Spiró György: Koccanás
bemutató. 2004 január 4. rendező: Zsámbéki Gábor
Anton Pavlovics Csehov: Ivanov
bemutató: 2004 március 27. rendező: Ascher Tamás

a Kamrában:

Uray Péter: Véred íze
bemutató: 2003 szeptember 20. rendező-koreográfus: Uray Péter mv.
Bozsik Yvette: Bacchanália
bemutató: 2003 október 23. rendező-koreográfus: Bozsik Yvette
Vaszilij Szigarev: Fekete tej
bemutató: 2004 január 16. rendező. Gothár Péter
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
bemutató: 2004. március 19. rendező: Zsótér Sándor mv.


A Katona József Színház évad elején rendszerint kiülteti színpadára azon művészeit, kik az évad közben nem lépnek színpadra, hanem háttérből igazgatják a színpadi eseményeket. A 2003-as Katona Estet Máté Gábor, a színház főrendezője nyitotta meg. Színpadra szólította először és mindenekelőtt Zsámbéki Gábort, a színház igazgatóját.

Zsámbéki elmondta, hogy számára mindig is fontos volt a színészek
képzése: beszédben, énekben, hangban, mozgásban. A Katonába hívta ezért Uray Péter mozgásszínházi alkotót, aki egy kurzus keretén belül dolgozott a Színház színészeivel. A közös munka jól sikerült: egy előadás nőtt ki belőle. A Kamrában került bemutatásra a Véred íze, amely három, különálló etűdben ismertet meg minket a szerelmi háromszög-történetek képeivel, hangjaival, csöndjeivel. Az előadás szereplői a színház prózai színészei: Kiss Eszter, Nagy Ervin, Pelsőczy Réka, Rajkai Zoltán, Szirtes Ági, Varga Zoltán. A Véred íze Uray számára különös tapasztalat volt: a színészek rendkívül feszült és tartalmas viszonyrendszerrel gazdagították, a kontakt-táncon lapuló koreográfiát.

Ascher Tamás Csehovot rendez, megint. Szavai szerint Csehov Ivanov című darabjában ha lehet, még kegyetlenebb drámájának szereplőivel mint egyébként, akik alapvetően rosszul érzik magukat, s akik ezért illúziókba menekülnek. Ivanov környezetétől abban tér el, hogy már a darab elején belátja csapdába esett, mégis megpróbál különféle élethelyzetekbe menekülni. Ascher rövid részletet olvasott föl az Ivanovból - de már ezen a szövegrészen belül is könyvet váltott (a jelenet közepén), összeválogatva a legerősebb részeket a két fordításból. Mindkét monológ kétségbeesett magyarázkodás, kíméletlen és pontos önrajz, ami éppen azért abszurd mert minden szava igaz. Ascher szerint Csehov gyakran megértő humorral ábrázolja a csapdába esett emberek kilátástalan igyekvését, az Ivanovban azonban szikár gonoszsággal bánik el szereplőivel, és durva, kellemetlen groteszk módon mutatja fel testi-lelki nyomoruk. Az előadás címszerepét Fekete Ernő alakítja majd.


Bodó Viktor az idei évadban már a Katona József Színház társulatának tagjaként rendezi a nagyszínpadon Motel című előadását. Ebből meg is tekinthettünk egy részletet. A jelenleg készülő előadás részletében Keresztes Tamás, Mészáros Béla, Hajduk Károly, Pető Kata, Czukor Balázs, Vajda Milán és a darab társszerzője, Vinnai András volt látható. A Motel alapötlete az Étellift volt, de ahogy Bodó elmondta, Pinter-darabját "csúnyán átírtuk", azaz jelenlegi formájában már semmi köze az eredeti műhöz, hanem vállaltan következetlen "hülyeségek", számtalan fiókötlet egymásutánja. A darabból látható részlet is tanúsítja, hogy az egymással párhuzamosan futó szálak közt valóban nem épül logikus kapcsolat. A tavalyi Attack után, ismét friss, szellemes és fordulatos előadásban reménykedhetünk.



Bozsik Yvette Bacchanáliák című produkciója, a Bakkhánsnők harmadik Katonás variációja lesz. Yvette elmondta, hogy az ötlet Zsámbéki Gáboré, aki szerint az eddigi előadásokban maga a bacchanália nem került megjelenítésre: ezt megteszi majd a Bozsik produkció. A tervezett produkció a korlátlan szabadságot és az emberi fegyelmezettség viszonylagosságát fogalmazza majd képekbe. Az előadás vezető táncosa Vati Tamás lesz, aki Dionüszoszt csecsemőként és férfiként is megjeleníti majd a nézőknek. Az előadást modern zenei elemek kísérik majd.





Gothár Pétertől megtudtuk, hogy erős kötelékek fűzik az orosz drámákhoz, pályaudvarokhoz, és a "Katona Műhelyhez". Hallottuk még bizonyos pályaudvarok fotóinak rejtélyes eltűnését... Koljada tanítványának, Vaszilij Szigarevnek Fekete tej című darabja egy fel nem fogható világban, ahogy a szerző mondja, hazánk szívében és a béka feneke alatt játszódik. Gothár szerint egy fiatal nemzedék képe rajzolódik ki a darabban, olyan embereké, akik nem tudnak mihez igazodni a világban. Vetített fotókon a fiatal szerző portréit, valamint másik sokfelé játszott darabjának, a Gyurmának képeit láthattuk. Ezután Lengyel Ferenc olvasott fel - oroszul. Az előadás főszerepében Szantner Anna és Kocsis Gergely látható majd.


Zsámbéki Gábor saját rendezéséről is beszélt - Spiró György darabját, a Koccanást Fodor Géza ajánlotta figyelmébe. Zsámbéki szerint '89 után a magyar drámairodalom bizonyos szempontból "eldugult", a magyar szerzőknek, saját bevallásuk szerint nem volt elég rálátásuk a világra, holott színházi oldalról fontos drámai alapanyagnak tűnt az országban zajló drámai változások sora. Spiró, akiről egy régi filmbejátszást is láthattunk, mégis produktív szerzőnek számít. Szerinte a társadalom viselkedése előrelátható, de a drámaíró számára nem jól megfogalmazható, amíg a mindennapi élet nem teremt drámailag megfogható helyzeteket és viselkedésmintákat. A színház legjobb alapanyaga, Spiró szerint, egy lebomló vagy éppen épülő társadalom, ahol felszabadulnak bizonyos indulatok, és ahol egy egyszerű viszonyrendszer hallatlan bonyolulttá válik. Az új darabban, a Koccanásban, egy forgalmas kereszteződésnél sok autó csúszik egymásba, a darab szereplői egy egész napra dugóban rekednek. A kényszerpihenő tulajdonképpen egy szörnyű életből szakítja ki őket, s így a dugó, ez a besült állapot mégis "ünneppé" válik. Spiró számára ez egyértelműen vígjátéki alapanyag, Zsámbéki azonban egyszerre érzi vígjátékinak és torokszorítónak, ahogy ez a sokfajta ember, az egymással meg nem egyező alakok az új helyzetben új vállalkozásokba kezdenek. Az előadás főszerepeit Ónodi Eszter, és 16 éve újra a Katonában játszó, Gáspár Sándor (művész vendég) alakítják.



Ugyan a Katona-est hagyományai szerint lassan véget ért volna - miután minden évadbeli előadásról szó esett, és mivel Máté Gábor az évad átmenő produkcióját rendezi, Brecht Puntilla úr és szolgája című darabját, melynek bemutatója jövő ősszel lesz - hátra volt még a Katona új játszóhelyének ismertetése.

Zsámbéki és Máté szerint az új játszóhely - a Sufni - lehetőséget ad majd a Színészek számára hogy önállóan próbálni kezdjenek előadásokat, saját választásuk és ötleteik szerint. A folyamat egy adott fázisában a Színház vezetése eldönti, hogy az adott munka repertoárra kerülhet-e. Természetesen terveznek is a játszóhellyel: irodalmi esteknek, kettő-négy szereplős előadásoknak ad majd helyt a negyven nézőt befogadni képes tér. A Sufni egyik első bemutatója Bezerédi Zoltán és Bán János előadói estje lesz, ahol Esterházy Péter Kékszakállú herceg csodálatos élete és Tarr Sándor Túlélési gyakorlatok című műve látható majd.

Magyar Színházi Portál