MGP a Motelrõl

...Hogy mi értelme van a Motelnek, arra az olvasó most itt nem kap eligazítást. Azt majd a szerzõ-rendezõ jövõbeli sértett nyilatkozataiból kell megtudnia. A Motel tehetséges munka. Jóízû színházi provokáció. Több állóvízbe beledobott kõnél.
Lendületes, kirakatüvegbe belevágott kõdarab.

NSZ - 2003. október 20. - Szerzõ: M. G. P.

A Katona évadnyitójának címe: Motel. A szemtelen színházból jött rendező Mike Figgis filmjének címe Hotel. Velencében játszódik Webster Amalfi hercegnőjének forgatásán. Összegabalyodik benne hagymáz és való. A Motelben detektívregény készül, nem film. Két regény. Egyiket hivatásos író spekulálja, másikat a szálló portása. Roppant eredeti színdarab. Régóta nem került színre eredetibb mű, mint Bodó Viktor és Vinnai András Motelje. Eredetiségében a legeredetibb, hogy semmi sem eredeti benne. A cselekménye, a jellemei, a filozófiája, a dramaturgiája, anyagkezelése és cinikusnak ható részvétlen humora, valamint a részötletek feltalálhatók bizonyos amerikai filmesek munkáiban. Nem átabotában. Pontosan leírva, szakajtott úgy megvalósítottan, ahogyan megvolt a négy rendező rendezte Négy szoba című filmjében. Bodó és Vinnai ellopta mind a négy szobát, egymásból nem következő, elszigetelt epizódjával. Nem ihletet merítettek. Átvettek teljes cselekményt, alaprajzot, a hozzá tartozó filozófiával. (Csak semmi szégyenpír! Shakespeare Hamletje sem állna ki egy alapos szerzőjogi eljárást.) A Pestről ábrándozott Ámerika megszeppentebb, svejkibb, nebich egy Amerika. Hazai zűrzavar. A szorongásos álmok törvényei szerinti átjárásokkal más álmokba. A finálé komor leszámolásának végítéletekor a recepciós kinéz a sorfalból, merőben civil tekintettel tudomásul veszi, hogy a konkurens detektívtákoló álmába ragadt bele. Mintha azt kérdezné tekintete: ki álmodja Csurkát és Medgyessyt? Ők álmodnak engem vagy én őket?

Amikor elkezdődik a játék, nem történik semmi. Nem öntenek kénsavat egymásra, nem lőnek ágyúval, nem szól a bombardon. Egyetlen halálosan hosszú percig hallgat a szín bal oldalán Kocsis Gergely recepciósként, jobb oldalon méla íróként Mészáros Béla. Kétfelé visz a játék. Nézőbosszantó ki-meddig-bírja: kitölti-e a színész tartalommal az űrt? Másfelől a rendező visszavezeti a színházat a kényszeres tevés-vevéstől a tartalmas (régimódi?) némajátékokhoz.

A Motelben sok a mulatság sok körülményeskedéssel. A szerzők nagy garral vezetnek zsákutcákba. Alaposan ellátták színpadi szerkezetüket semmibe vezető vakablakokkal. Bodó rendező belerottyant a jól nevelt színháziak kardalába, amerikanizált fityiszt mutat a közönségnek. Komoly pofával blődliznek. Nem humorizálnak: van humoruk. Nem viccelődnek, lendületesen alkalmazzák az óvodában elcsórt dialektikát.

Kunert Péter, Keresztes Tamás kísérőzenéje gúnyosan hangsúlyozza a színi előadás moziból leszármazottságát.

Bűvöletes bérgyilkos Vajda Milán, humorosan humortalan bérgyilkos Czukor Balázs. Pálinkaszagú valóságával valóságfeletti Csuja. Szacsvay Szacsvay-összest ad. Gertrudis királynéig ellendül a paródiás Máthé Erzsi. Tékozló kedvvel szereti a komédiát. Jelentőségteljesen közlekedik tűsarkain Ónodi. A szende rém Lengyel Ferenc. Jó a vérszívó Drakulában kicsúcsosodó Elek Ferenc, a molyette őrült tudós Kun Vilmos, a szobalány Szantner. A szobapincér a növendék Keresztes. Van egy betétje (a Négy szoba című filmből): tálcával háromszor végigsiet a lábai alól kifutó (vértől?) iszamós padlón. Az ugyancsak növendék Hajduk gőgös lófarkas ifjú és megalázott, félőrült kutató (angolos flegmájában és taglejtésében megjelent Kálmán György szelleme).

Hogy mi értelme van a Motelnek, arra az olvasó most itt nem kap eligazítást. Azt majd a szerző-rendező jövőbeli sértett nyilatkozataiból kell megtudnia. A Motel tehetséges munka. Jóízű színházi provokáció. Több állóvízbe beledobott kőnél. Lendületes, kirakatüvegbe belevágott kődarab.

részlet a Népszabadság cikkéből
NSZ - 2003. október 20. - Szerző: M. G. P.