Új Mini-design

A csábítás magasiskolája

Retkes Attila


Az újjászületett Mini formája erõs érzelmi hatást kelt, a karosszéria rafinált,
"csábító" tartalmakat sugall. Erre is képes a design? Igen! A Mini
kívül-belül ezt a szándékot igazolja. Ráadásként döbbenetesen jól megy a kisautó...

Új Mini-design

A csábítás magasiskolája

Retkes Attila


Az újjászületett Mini formája erős érzelmi hatást kelt, a karosszéria rafinált,
"csábító" tartalmakat sugall. Erre is képes a design? Igen! A Mini
kívül-belül ezt a szándékot igazolja. Ráadásként döbbenetesen jól megy a kisautó...



Az angolszász marketingirodalomban új kategória tűnt fel, az ügyes és rafinált piacszervezők bevezették a "seduction" fogalmát, ami magyarul csábítást jelent. A "seduction" szerint az emberek azért vesznek meg tárgyakat, mert megtetszik nekik, s nem tudnak ellenállni, pedig lehet, hogy nem is szándékoztak költekezni. Így a marketingben különbséget tesznek: "what we need and what we love", azaz amire szükségünk van és amit szeretünk, nem feltétlenül esik egybe. A gyártók tehát a vásárlók lelkivilágát célozzák meg, s megkísérlik "elcsábítani" őket. Autós berkekben erre a jelenségre eddig a VW Beetle volt a legmarkánsabb példa, ez az autó kedves-gömbölyded formájával hódított világszerte. Nos, itt az új trónkövetelő, a most bemutatott új Mini, melynek pszichológiai koncepciója szintén a "csábításon" alapul.



A tervezők a legendás Austin Mini formakoncepciójára alapozták elgondolásukat, ugyanis az AlecIsigonis által megálmodott forma (1959) milliónyi ember agyában "szimbolikus termékként" létezik, érdemesnek tűnt tehát erre az analógiára építeni. Az új Mini azonban teljesen modern konstrukció, a karosszériát a legkorszerűbb biztonsági és technológiai elvárások szerint tervezték, hasonlóan, mint a többi kisautó kategóriába tartozó konkurens típust. A borítékolható siker titka azonban a formában rejlik. Kérdezzünk rá: mi a csábító az új Miniben?



A tervezők az "örömautó" pszichológiai koncepciójában gondolkodtak. Az új Mini formája olyan vitális értékeket hordoz, melyekre ösztönösen jól reagálunk, a szépen feszülő karosszériaívek férfias erőt és dinamizmust sugallnak, s valahogy úgy kívánatosak, mint egy szép, fiatal test. Ebben az autóban nincs semmi "öreges", a karosszéria vizuális üzenete a fiatalsággal és az életörömmel kapcsolatos. A tervezők szándéka szerint az új Mini örömautó, s valóban nehéz lenne másnak látnunk. A forma tehát pozitív érzelmeket kelt, s a csábítás ezen a kerülő úton érint meg bennünket. Figyeljük meg például a motorháztető plasztikájának háromszoros kidudorodását, olyan ez a forma, mintha belülről izmok feszítenék. Ugyanakkor funkcionális a háromirányú lemezsajtolás, mivel az így létrejött héjszerkezet merev konstrukció. A forma karaktere mindenhol erőteljes, duzzadó, a nagy ívű lemezhajlítások vizuálisan is erősnek láttatják a karosszériát. Olyan érzést kelt az új Mini, mintha "szét akarna robbanni" az energiától. Rafinált "ügyek" ezek, de nem kitalációk, a látható forma mögött bonyolult és céltudatos üzenetek rejlenek, mint például az érzékiség.



Mert a formához kötődő képzettársítások az érzékiséggel is kapcsolatosak. A karosszéria plasztikáját úgy alakították ki, hogy kedvünk legyen megsimogatni. A mindenhol gömbölyded forma látványa arra késztet, hogy ellenőrizzük a simaságot. A Minit tesztelő autóstársak kivétel nélkül megérintették a visszapillantó tükör házát, mely csodálatosan kézbe illik, vagy megtapogatták a motorházfedelet a lámpák körül. Nem nehéz felfedezni az erotikus indítékokat a tapintásdesignban, mivel a formák karakterét tudatosan "érzékire" vették. Erre a belső térben is találunk szembeötlő, illetve kézbe simuló bizonyítékokat, például a középkonzolon a karos-billenő kapcsolók kezelése kellemes élményt nyújt: a kis kiálló, selyemsima pöcköket két ujjal mozgathatjuk fel és le, miközben a kezünk hozzáér kétoldalt a félköríves elválasztó csövekhez. Az ember ösztönösen végigtapogatja a műszerfal formaelemeit, s ezzel "birtokba veszi" az autót. Ha az olvasó netán kételkedne mindebben, emlékezzen vissza az itt leírtakra, amikor kipróbálja az új Mini Coopert!



A teljesítmény ígérete is a formakoncepció része. Ez az autó állva is "megy", sőt, száguld, a forma pszichológiai karaktere sportos. A formatervezést tekintve ez azért is bravúr, mert a karosszéria lényegében doboz jellegű, az autó övvonala hátrafelé minimálisan emelkedik. Figyeljük meg a vízszintes tagolású oldalnézetet, melyet az ablakok alatti díszléc is hangsúlyoz! Az ember szeme szinte "végigszalad" a kijelölt vonalon, a forma tagolása tehát vizuálisan mozgékonynyá varázsolja az autót. A kerékkivágások feletti fekete műanyag perem körbefut a karosszérián s egységbe vonja, szintén olyan hatást keltve, hogy az autó "nagyon egyben van" és igen erős. A belső térben a sportosság szembeötlő, a műszerfal, az oldalajtó kiképzése a sportautó kategóriában ismert erőteljes formai megoldásokat idézi.

Ez a sok csábító látványosság akkor válik igazán valósággá, ha meghajtjuk a Minit. Mert ezt az autót nem érdemes csak városi közlekedésre használni, eljutni egyik helyről a másikra. A Minivel óriásit lehet autózni, felejthetetlen élményt nyújt, ha sportosan vezetjük. A 110 lóeros motor a kisebb gázadásnál is meglódítja a kocsit, ha azonban rendesen odalépünk, a motor felbőg, s szabályosan kiszalad alólunk az autó. A 163 lóeros változatnál mindez fokozottan érvényesül, a Mini Cooper S versenyautóként viselkedik autópályán vagy kanyargós országúton. Ugyanakkor "kezes jószág", a vezető nem érzi sem bizonytalannak, sem kicsinek a száguldó járművet, holott a méreteit tekintve a Mini kis kategóriájú autó. Ezt a tényt azonban hamar elfelejtjük a volán mögött, s a közlekedés más, nagy autós részvevői is elismeréssel veszik tudomásul, ahogy a kis Mini elszáguld mellettük. A Cooper S típus végsebessége 213 km/óra. Döbbenetesen jól megy ez az autó!

Az új Mini bizony megdobogtatja az autósszíveket... S ha ez megtörtént, nincs már sok értelme azt feszegetni, hogy a hátsó üléseken alig van hely, vagy a csomagtartóba jó esetben már egy nagyobb cucc-táska is befér. A vezetés élménye mindenért kárpótol, még azt is elfelejtjük, hogy több mint ötmilliót kóstál az autónk...