Férfit játszik és visszafelé beszél

fotó: Herner Dániel - foto.szinhaz.hu

Egyszerre két darabot próbált Béres Ilona. A Bob herceget a Magyar Színházban, a Theomachiát a Bárkában.

Az egyikben elõször énekel operettet, a másikban férfit játszik és visszafelé beszél. Az utóbbi, a Balázs Zoltán rendezte Weöres-darab premierje pénteken lesz.


Forrás: Observer
(Népszabadság, Szemere Katalin)



fotó: Herner Dániel - foto.szinhaz.hu


Valahogy rákaptak a rendezők arra, hogy Béres Ilonára férfiszerepeket osszanak. (Bár lehet, hogy a kettő még nem tendencia.) Az elmúlt évadban Sujszkij herceget játszotta a Borisz Godunovban, amelyért megkapta a kritikusok díját, a mai premieren Kronos lesz Weöres Sándor Theomachia című darabjában. Béres Ilona ezt nem bánja, örül, hogy fiatalokkal dolgozhat. A nem kimondottan hagyományos színházban gondolkodó rendezők sorra hívják őt. Kezdte Zsótér Sándor, a Puskin-darabban Kovalik Balázs folytatta és most Balázs Zoltán. Eddig csak Kovalikot kérdezte Béres Ilona: miért is hívta őt, főleg férfiszerepre. Azt mondta a rendező, a színésznő energiájára van szüksége, és méltó ellenfelet akart Gálffi Lászlónak. Egy reggel arra ébredt: megvan, Béres.

Mostani rendezőjét akkor ismerte meg, amikor Balázs Zoltán a Nemzeti Színház stúdiósa volt. Elméleti vizsgáján is részt vett, és élvezte, hogy ilyen értelmes növendékük van. A rendező nyáron kereste meg a színésznőt, épp a Szindbád kertje című darabot játszották. Ott jelentette be, szeretné, ha Béres Ilona a darab egy részében visszafelé beszélne. Marhaság - válaszolt erre a színésznő, de Balázs Zoltán kérte, bízzon benne. Alexandrinusok visszafelé - gondolta -, nem lesz könnyű. Valóban nem lett, hiszen hiába tanulta meg nyáron a szöveget, a próbaidőszakban újra kellett kezdenie a rögzítést, mert a rendező egy komplett zeneművet csinált a szövegből. - Mi a funkciója annak, hogy visszafelé beszél? - kérdezem. - A darab elején a Kar is visszafelé beszél - mondja a színésznő -, hiszen Kronos barbár életet követel alattvalóitól. Nem hagyja, hogy népe gondolkodjon. Meg akarja akadályozni, hogy beteljesüljön a megjósolt átok: saját gyereke pusztítja őt el. Ezért megeszi minden gyermekét. Egyet nem sikerül. Amikor Kronos pusztul, ő maga is visszabarbárodik, őrjöng és visszafelé beszél. A búcsúját már "rendesen" mondja el, csak a hangzók esnek szét. Ahogy a mindenség széthullik, úgy hullanak szét a szavak.

A Theomachia oratóriumnak készült, eddig egyszer, a Szkénében adták elő. Béres Ilona még sosem játszott Weörest, csak szavalta verseit önálló estjén.

A színésznő szívesen vállal vendégszereplést. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint ha meglesz az esti premier, akkor se kezd pihenőkúrába. Újabb próbaidőszak indul, ezúttal a Madách Kamarában kezd neki Martin McDonagh Leenane szépe című darabjának, amelyben egy elviselhetetlen öregasszonyt játszik.

Persze nem becsüli le saját színházát, a Magyart sem. Ott novemberben volt bemutatója, a Bob herceg királynőjeként. Ez volt az elmúlt majd' negyven évben az első operettszerepe. Imádta a Magyarban az Ifjúság édes madarát is, amely lekerült a repertoárról. Annak viszont örül, hogy felújították a Hattyút, amelyben ő Beatrix. Iglódi István, a direktora fogadkozott a színésznőnek, a Hevesi Sándor téren mindig nő lesz. És Iglódi jelezte, Béres odamegy játszani, ahova csak akar, hiszen látja, hogy vendégművészként is mekkora sikere van.

A színésznő egyébként a Nemzeti Színház örökös tagja. Csak virtuális tagja - pontosít. Hiszen, mikor elkészült az új Nemzeti, tudomása szerint senkit sem hívtak a régiből, amely most a Magyar Színház nevet viseli. Béres Ilona úgy véli, el akarják venni az ő múltjukat, de ezt nem lehet. De ez már nem fáj annyira, mint pár éve. Remekül megvannak a Hevesi Sándor téren. Az mindenképpen megnyugtatja, hogy előadásaikra egyszerűen nem lehet jegyet kapni, legföljebb fizetős pótjegyet a lépcsőre.


Szemere Katalin

Forrás: Observer
(Népszabadság)