Filmklub

Hommage á Ingmar Bergman
Bárka Filmkub

Azt mondják, hogy Bergman, mióta nem dolgozik (1982-ben forgatta utolsó mozi-filmjét, a Fanny és Alexandert), egy szigeten él, és a házi-mozijában filmeket nézeket. Több mint húsz éve. Persze, úgy gondolom, mást is csinál: biztos sokat olvas, és fõleg ír. Legalábbis, remélem. De valahogy azt képzelem, keveset beszél.

Ez a cikk a Hajónapló 2004 Januári számában jelent meg.
>> Hommage á Ingmar Bergman
Bárka Filmkub


Azt mondják, hogy Bergman, mióta nem dolgozik (1982-ben forgatta utolsó mozi-filmjét, a Fanny és Alexandert), egy szigeten él, és a házi-mozijában filmeket nézeket. Több mint húsz éve. Persze, úgy gondolom, mást is csinál: biztos sokat olvas, és főleg ír. Legalábbis, remélem. De valahogy azt képzelem, keveset beszél.

Van egy kép, ahol Bergman A hetedik pecsét (1956) forgatásán a halált alakító színésszel üldögél és beszélget. Nyugodtan, elgondolkodva, mintha gyónna. Talán kicsit fáradtan is. A Halál nem sürgeti, türelemmel hallgatja, vár, amíg van mondandója a svájcisapkásnak. Bergman mögött a kamera. Nem forog, csak bámul a semmibe türelemmel, tartózkodóan. Olyan, mintha valahol azon a szigeten készült volna ez a kép. Mostanában, az elmúlt húsz év során. Beszélgetés a halállal az örökkévalóságról. Talán a legfontosabb beszélgetés.

Ebben a diemnzióban nem számít az idő. Bergman filmjei ilyenek: örökké tartó beszélgetések emberről és Istenről, arról, hogy mi dolgunk addig, amíg el nem ragad minket innen, erről a szigetről a Halál. A sorozatban nyolc film látható: A hetedik pecsét (1956), A nap vége (1957), Szűzforrás (1959), Tükör által homályosan (1960), Úrvacsora (1962), Csend (1963), Persona (1966), Szégyen (1967). A filmek utáni beszélgetésre az alábbi szakembereket kérjük fel:.. stb (szórólap alapján)



(Bonus-film a sorozat végén a
Fanny és Alexander 5 órás változata DVD-ről, angol felirattal.)