Tanaka Min szólóestje

Egyszeri és megismételhetetlen elõadás!

Tanaka Min, a japán butoh-tánc egyik legjelentõsebb képviselõje az 1960-as évek közepe óta foglalkozik tánccal, eleinte szóló performance-ok, fellépések formájában, amelyek révén a japán experimentális mûvészeti élet egyik legjelentõsebb alakjaként vált ismertté.

2004. március 22. (hétfő) este 8-tól a Bethlen Kortárs Táncműhelyben



Tanaka Min 2003 decemberében kezdett el dolgozni a Közép-Európa Táncszínház táncosaival.E különleges, Magyarországon egyedülálló műhelymunka egyik alapvető módszere, hogy a koreográfus nem betanít, hanem a táncosokkal közösen "rátalál" a mozdulatokra, "felfedezi" a test állapotából születő mozgássorokat, vagy éppen statikus helyzeteket. Mindezt egy olyan közös szellemi-érzelmi útkeresés révén, amelynek során Tanaka Min az "útmutató" szerepét tölti be, nem behatárolva, hanem épp ellenkezőleg - megnyitva a táncos előtt tulajdon testének lehetőségeit. (Ennek a bemutatójára március végén kerül sor.)

A Bethlen téren tartott próbák során az 1920-as, 30-as éveket megidéző színház egyedi hangulata, a különleges térfelosztás egy önálló táncest bemutatására ihlette a koreográfust. Az ősbemutató helyhez és időhöz kötöttsége olyan ritka színházi eseményt jelent, melyben a előadó-koreográfus és a helyszín szerves, egymástól elválaszthatatlan egységet alkot, tehát egyszeri és megismételhetetlen.



Tanaka Min

Tókióban született 1945-ben.

Az 1960-as évek közepe óta foglalkozik tánccal, eleinte szóló performance-ok, fellépések formájában, amelyek révén a japán experimentális művészeti élet egyik legjelentősebb alakjaként vált ismertté. Közreműködött számos táncelőadás, opera, színdarab és képzőművészeti kiállítás létrehozásában Japánban illetve a világ különböző országaiban, törekedve az avantgarde és a tradicionális művészet szintézise felé. Koreográfusként, rendezőként és előadóként egyaránt elismert művész, aki leginkább mesterének, Tatsumi Hijikatának, a butoh-tánc elindítójának koreográfiai elképzeléseit követi, és művészetének középpontjába a japán természeti és kulturális közegból fakadó érzelmi-fizikai expresszivitást helyezi. Min Tanaka meggyőződése szerint a tánc egyetemes szellemiséggel rendelkezik, ezért 1981-ben létrehozta a "Mai Juku" nevű nemzetközi összetételű tánccsoportot, amely számos fellépésével és tréning-tanfolyamaival szerzett hírnevet Japánban és külföldön egyaránt.

Létrehozott egy farmot "Body Weather Workshop" néven a Yamanashi prefektúrához tartozó Hakushu város vonzáskörzetében, hogy az általa létrehozott tánc illetve koreográfia születésének folyamatában központi szerepet tölthessen be a természet és a növényekkel, állatokkal való törődés életformája.

1996-ban hozzákezdett egy táncgyűjtemény és kutatóközpont létrehozásához "Dance Resources on Earth" néven, hogy kutassa "a tánc művészetté válás előtti" állapotát, és ennek érdekében a "Mai Juku" tánccsoport tagjaival összefogva egy nemzetközi kapcsolatrendszer kiépítésén dolgozik, amelynek segítségével gyűjti és rögzíti a hagyományos és népi előadások és rítusok megnyilvánulási formáit a világ különböző országaiban.

1998 áprilisában indította útjára "Hommura Project" nevű kezdeményezését a Yamanashi prefektúrában található Shikishima város vezetőségével szoros együttműködésben. Tervei közt szerepel a tánc és az emberi mozgásművészet nyitott múzeumának létrehozása egy régi hegyi falu újjáépített házaiban, helyreállítva a lépcsős rizstermesztésre alkalmas természeti környezetet annak érdekében, hogy a hegyi faluba visszatérhessen az élet.

Az utóbbi években számos új, nemzetközi koprodukcióban készült előadást hozott létre rendező-koreográfus-táncosként, így többek között a "Munch: az Élet Tánca" előadást 1994-ben, melynek bemutatására a norvégiai Lillehammer Téli Olimpia művészeti fesztiválja kérte fel, a "Poe Project - Storm of the Mucous Membranes" c. előadást (amerikai-japán projekt, 1997), a "Grimm, Grimm" c. tánckompozíciót (1. rész - Prága, 1996; 2. rész - Prága, 1998; 3. rész - Japán, 1998), valamint a Niigata City Folk Art Cultural Hall felkérésére orosz táncosokkal megrendezte Sztravinszkij "Tavaszi áldozat" c. művének 20. század végi táncszínházi verzióját, melyet óriási érdeklődés mellett mutattak be 1998 őszén Moszkvában, illetve 1999. januárjában Japánban. Jelenleg is számos meghívással rendelkezik a világ több jelentős színházába, így 2000 őszére Anatolij Vasziljev hívta meg Moszkvába a "Don Juan, avagy a Kővendég" c. operarendezésének táncszínházi koreográfiájához.

A világ számos nagyszabású színházi produkciójában működött közre táncos-koreográfusként, többek között a Japánban bemutatott "Oedipus Rex" c. Sztravinszkij-operában (karmester - Seiji Ozawa), a "Varázsfuvola" és "Noé bárkája" c. operákban (Holland Nemzeti Operaszínház), valamint a "Vénusz és Adonisz" c. operában (Bajor Tartományi Operaszínház), stb.

Számos díja és kitüntetése közt megkapta a Francia Köztársaság Lovagrendjének kitüntetését illetve a Japán Tánckritikusok Szövetségének díját.



2004. március 22. (hétfő) este 8-tól
a Bethlen Kortárs Táncműhelyben
VII. ker, Bethlen Gábor tér 3.
jegyek , információ: 1/342-7163, cedt@chello.hu, www.cedt.hu