Niklas Radstörm: Búcsúkvartett

A premier március 26-án, pénteken este 1/2 8 órakor lesz a Magyar Színházban. Kubik Anna, Csernus Mariann, Cserna Antal és Szélyes Imre színmûvészek játékában, a Mesto kvartett közremûködésével. A produkció igazi színházi csemegének ígérkezik. Az elõadás rendezõje Pinczés István.

SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ !!!

Új bemutatónkról, NIKLAS RADSTRÖM: BÚCSÚKVARTETT című színjátékáról, 25-én, csütörtökön este ˝ 6 órakor sajtótájékoztatót tartunk az előadást létrehozó művészekkel, a rendezővel, és a szerzővel, aki nagy örömünkre a bemutató alkalmából Magyarországra érkezik.


Niklas Radström (sz. 1953) a kortárs svéd irodalom egyik legkiemelkedőbb alakja. Regények, versek, forgatókönyvek, drámák szerzője. A svéd irodalmi nagydíj, az "August-díj" tulajdonosa és a Svéd Akadémia elitcsoportja, "A kilencek" tagja.




NIKLAS RADSTRÖM


1953-ban született. Édesapja a korán elhunyt zseniális író, Par Radström. Niklas Radström sokáig ellenállt az írói pályának, színházzal, filmmel, újságírással foglalkozott. A híres svéd avantgard rendezőnőnek, Susan Ostennek volt állandó munkatársa. Osten beszélte rá, hogy közösen dolgozzanak; regényeket adaptáltak és programdarabokat írtak. De hamarosan kiderült, hogy Niklas Radström több mint egyszerű bedolgozó dramaturg. Könnyed stílusa, nyelvi fantáziája még a legsematikusabb daraboknak is irodalmi értéket adott. Regényeket, verseket, később önálló drámákat írt, sikeres forgatókönyveknek volt a szerzője. Ma mint a svéd irodalmi nagydíj, az "August-díj" tulajdonosa és a Svéd Akadémia elitcsopotrjának - "De Nio" - A kilencek" - tagja elismert és sikeres író.


FŐBB MŰVEI:

Versek:
A csönddel rokon versek - 1975,
Versek Sandro Pella Quercia életéről - 1979.
Regények:
A hold nem tudja - 1989,
Mialatt az idő másra gondol - 1992,
Angyal az árnyak között - 1993.
Színművek:
Hitler gyermekkora - 1985,
Beszélj, mert olyan sötét van - 1977,
A fületlen énekes - 1998,
Úton a tenger felé - 1999,
Kvartett - 1999.


Niklas Radström fiatal korában mindent megtett, hogy elkerülje az írói pályát. Édesapja, a korán elhunyt legendás prózaíró túlságosan nagy konkurenciát jelentett fiának. Niklas Radström színházi karrierje a Stockholmi városi színházban kezdődött, ahol sokáig dramaturgként és művészeti tanácsadóként dolgozott. Sok kihívó, vitát kavaró előadásnak volt munkatársa, később szerzője. De igazán akkor találta meg a hangját, amikor nemet mert mondani az aktuális színházat éljenző kollégáinak, és előlépett apja árnyékából. Regényei, novellái és színművei ma már a svéd irodalom izgalmas új vonulatát képviselik. Míg Enquist a skandináv múltból meríti témáit, Radströmöt az orosz kulturális élet izgatja. Kiélezett szituációkat és hatalmas emberi tragédiákat lát a közelmúlt történelmében, de mégsem történelmi drámákat ír. Az izgatja, hogy milyen morális fertőzéssel jár a diktatúra. Azt akarja a Sosztakovics mesterművet játszó művészeknek életével elmondani Kvartett - Magyarországon Búcsúkvartett címmel játszott - darabjában, hogy milyen könnyen rá lehet fogni gyengeségeinket a külső ellenségre, és azt, hogy a végső számadást csakis saját lelkiismeretünkkel kell elvégezni. Radström remekül ért a színpadi fogásokhoz, nemhiába volt hosszú ideig a svéd színházi élet egyik legfelkapottabb rendezőjének, Susan Ostennek a munkatársa. 2001 októberében egy nagy skandináv drámapályázat első díját nyerte el. A témát Dosztojevszkij Ördögök című regényéhez írt jegyzeteiből merítette.