Szerelmi háromszög a színpadon - színházi élménybeszámoló

Kíváncsi vagy, "hogy készül a színház"? Hogyan lesz elõadás egy halom papírból? Ha még soha nem volt módod bekukucskálni a függöny mögé, most megteheted. Végignézheted, hogyan változik át Szervét Tibor a színpadon Jung professzorrá. És kiderül az is, hogy a híres pszichiáter életének legmeghatározóbb élménye az egyik betege iránt érzett szerelem volt.

Szerelmi háromszög a színpadon

Kíváncsi vagy, "hogy készül a színház"? Hogyan lesz előadás egy halom papírból? Ha még soha nem volt módod bekukucskálni a függöny mögé, most megteheted. Végignézheted, hogyan változik át Szervét Tibor a színpadon Jung professzorrá. És kiderül az is, hogy a híres pszichiáter életének legmeghatározóbb élménye az egyik betege iránt érzett szerelem volt.

Előkészületben a Jung a díványon - áll a Tivoli színház előtti műsortáblán. - Jung 1904-ben döntött úgy, kipróbálja Freud sokat vitatott, forradalmian új módszerét, a pszichoanalízist. Beszélgetésekkel gyógyította páciensét, Sabina Spielreint. A beteg meggyógyult, sőt ő maga is elismert szakember lett. Ám éppen ez a módszer - amely egykor összehozta Freudot és Jungot - fokozatosan megmérgezte a két férfi barátságát. Freud és Jung nevét szinte mindenki ismeri. Sabina Spielreint annál kevesebben. Ki volt ez a nő, s hogyan hatott e két kivételes elmére? Kitarthat-e a tanítvány a mestere mellett? Orvos a páciense mellett? Szerető a szerelme mellett? Mi is történt 100 évvel ezelőtt? - olvasható az új darab összefoglalója a bejáratnál. Honnan olyan ismerős ez a történet? - merengek el egy pillanatra, míg várom, hogy a portás beengedjen. Erről szól a Lélekszakadva című film is, jut eszembe. Tavaly láttam.

Hétfő, délután két óra. A Nagymező utcai épület kívülről sötétnek és elhagyatottnak tűnik. Bent azonban nyüzsgés és hangzavar. Tizenegytől kettőig tartott a próba, a színészek és a rendező, Valló Péter már a büfében ebédelnek. A zöldbabfőzelék fölött tárgyalják az aznapi történéseket. Hat héten át készül az előadás, ma léptek a félidőbe.

Nem akarom megzavarni az ebédet. A folyosói próbatáblán a szereposztást böngészem. A férj szerepében Szervét Tibor, azaz Carl Gustav Jung. Feleségét Horváth Lili alakítja. Jung szeretője pedig Spielrein kisasszony, akit a színpadon az alig 24 éves tehetséges színésznő, Stefanovics Angéla játszik. Freud szerepében Benedek Miklóst láthatjuk.

"Van már tengeres videónk?" - lép ki a kérdéssel a rendező a folyosóra. "Behozom az enyémet. Nyáron forgattam Horvátoszágban." - feleli az asszisztense. "Na és a díszletek?" - fordulna Valló a színpadmesterhez, de eléállok, hogy a kezdeteket firtassam. Megakasztottam a gondolatmenetet - látom az arcán.

Az előadás az Oscar-díjas forgatókönyvíró, Cristopher Hampton Kúra című írása alapján készül. "A drámát a fordító ajánlotta figyelmembe" - mondja Valló Péter. A sztorihoz - folytatja - olyan férfi-szereplőket keresett, akik külsőleg hasonlítanak Freudra illetve Jungra. De szerepet játszott az is, hogy a színészek képesek legyenek befogadni a szöveget, élővé formálni a pszichiáterek gondolatait." A szerető kiválasztása nehezebb ügy volt " teszi hozzá. "Sabine Spielreinről nem tudom, milyen volt valójában. Azt azonban nem szerettem volna, hogy egy szexbomba álljon ott. Azt sem akartam, hogy olyan igazán színésznős legyen. Másrészt pedig a szerep hiteles alakításhoz különös drámai tehetség kell. Stefanovics Angéla jó választásnak bizonyult." Közben megérkezett a díszlettervező. Vallóra vár. A rendező oldalra pillant, gondolatai ismét visszakanyarodnak teendőihez.

Következő hétfőre elkészültek a díszletek, és a jelmezek. Jung díványa - egy kórházi betegágy - végre a színpadra került. Ez már az összpróbák időszaka. Rengeteg ismétléssel mennek végig a két felvonáson, javítgatják a hibákat.

Tíz órakor szállingóznak már az elsőként érkezők. Átöltöznek és beülnek a büfébe kávézni. Szervét érkezik utoljára. Az öltözőbe szalad, magára kapkodja jung-öltönyét, majd befordul még a fodrászhoz. Barkót és bajuszt ragasztanak neki. Néhány perccel később a lépcsőfordulóban Horváth Lilivel a nyitó jelenetet gyakorolják. A feleség öltözteti munkába induló férjét. Meghitt idillt kell teremteniük a színpadon.
"A nyakkendőfelvétel a legnyárspolgáribb tevékenysége egy férfinak." - magyarázza Valló már a próbán. Jung pedig a történet szerint magánéletében egy svájci átlagember. A fiatal lány döbbenti rá, képes még érezni. De - mint ahogyan az már lenni szokott - ez a viszony is csak addig tarthat, míg nem veszélyezteti a férfi házasságát és karrierjét. Első gyermekének születése után véget vet a kapcsolatnak.
A szakítás után Spielrein egy év elteltével tűnik föl újra a férfi életében egy dolgozat ürügyén. A történet szerint felmelegítik a viszonyt, és végül a lány hagyja el az orvost. A szerető hosszú ballonkabátban érkezik a találkára. Hamarosan kiderül, nincs a kabát alatt más, csak egy...
"Elutazik Zürich belvárosába egy nagykabátban, alatta egy szál kombinéban?" - csóválja a fejét a rendező. Újraöltözés. Elölről.

A szerető hosszú ballonkabátban érkezik a találkára. Szöszögnek a részleteken. Kis idő múlva kiderül, a színésznő kifelejtett fél oldalt a szövegből. A rendező a hiba mögött a helyzet félreértését sejti. Angéla szerint ugyanis Spielreint ebben a jelenetben nem a dolgozat érdekli elsősorban. Sokkal inkább az, Jungnak van-e új szeretője. Ha pedig nincs, lefekszenek-e újra egymással. Vitába száll Valló Péterrel, aki szerint egész másról van szó. "Ha egy férfi kidob, pedig azt hitted szeret, akkor félve mész vissza. Félsz, hogy akar-e egyáltalán újra látni. Fű alatt mászol ide." A lány enged.

A fű alatt kúszás is megtette hatását. A következő jelenetben már táncolva, pörögve tépik egymásról a szerelmesek a ruhát a sötétben. Zene szól. A vetkőztetésben a két szereplő sokára találta meg az összhangot. "Várj, azt majd én lehúzom!" - állítja meg Angélát a szoknyánál Szervét. "Én szeretem női ruhák cipzárját huzigálni."

Megint megakad a jelenet. "Mi ez a kis tárgy? " bök a nyakban kapcsos, csipkés zsabóra. Ezt én vettem neki? Az volna az igazi, ha nem lenne Angélán semmi, csak ez a kis terítő" - lóbálja tovább pajkosan.

Az újrakezdés és a két szakítás koreográfiája állt össze a legnehezebben. Nem könnyű ez! A színpadon sem. Ezeket a jeleneteket ismételték a legtöbbet. A főpróbán Jung már éppen úgy vívódik, mielőtt megcsalná feleségét, mint bármelyik "valóságos" férj. Az első csók után éppen annyira beleszeret a lányba, a szakítás után éppen annyira hűvös és kimért, mikor pedig a lány hagyja ott, éppen annyira szenved, mint bármely "valóságos" férfi. A hat hét alatt a színészek élővé formálták szerepüket, a gondolatok és az érzések valódiak lettek.

Péntek tizenharmadika. Premier. A Jung a díványon magyarországi ősbemutatója. Fél hét. Megszólal az első jelzés, a nézők elfoglalhatják helyeiket. A színészek visszavonultak öltözőikbe. A folyosón vibrál a feszültség. Résnyire nyitom az erkély ajtaját, ahonnan kiláthatok a nézőtérre. Teltház van. Valló Péter a korlátnál áll, figyeli az érkezőket. "Nem babonás?" - kérdezem. "Nem. Készen vagyunk. Én ezt akartam. Hogy a közönségnek is tetszik-e, az már egy másik kérdés."

Bent szól a hívó. Az ügyelő a díszítőket, a világosítókat és a hangosítót kéri a helyükre. A színészek is beállnak a kezdéshez.

S a történet tanulsága? - teszem fel az utolsó kérdést a rendezőnek.
A darab végén ki is mondódik: "Néha megbocsáthatatlan dolgokat kell tennünk ahhoz, hogy folytatni tudjuk az életünket."


Saliga Enikő