Kisvárda vetekszik Péccsel

Határon túliak színházi fesztiválja

Félidejéhez érkezett a Határon Túli Magyar Színházak XVI. Fesztiválja. A seregszemle idén is vetekszik a Pécsi Országos Színházi Találkozó nívójával. A szándékok szerint Bán Ferenc - õ az, aki a Nemzeti terveit hiába készítette el - hamarosan színházat tervez Kisvárdán.

Magyar Hírlap - Bóta Gábor. 2004-06-21

Forrás: Observer

Határon túliak színházi fesztiválja

Félidejéhez érkezett a Határon Túli Magyar Színházak XVI. Fesztiválja. A seregszemle idén is vetekszik a Pécsi Országos Színházi Találkozó nívójával. A szándékok szerint Bán Ferenc - ő az, aki a Nemzeti terveit hiába készítette el - hamarosan színházat tervez Kisvárdán.


Zsúfolt nézôtér elôtt adta elô az Újvidéki Színház a
Chicago című musicalt. A nézôk honorálták a lelkes szereplôgárda munkáját. Képünkön Mezei Kinga
fotó: Pélyi Nóra

"Pille, pille, szebb az élet rózsaszínbe" - énekli Lagzi Lajcsi sörfesztivál keretében jókora közönség előtt a kisvárdai strandtól balra, miközben a fürdőtől jobbra, a várszínházban az Újvidéki Színház színészei inkább az élet sötét oldalát mutatják meg Chicago című előadásukban. Volt, aki féltette a színházi programot a Lagzi Lajcsi által képviselt szivárványos rózsaszíntől, mondván, elvonja a közönséget, de a várszínház hatalmas nézőterén szerencsére pótszékekkel telezsúfolt ház van. Persze a musical műfajának megfelelően ebben a produkcióban is vannak esztrádelemek, van flikflak, de közben az újvidékiek egy szétzülött, értékrend nélküli, pénztől lealjasított világról beszélnek. A táncok vadak és elkeseredettek, segélykérő üvöltésbe csap át az ének, ádáz csaták dúlnak a darab szereplői között. Összevillannak a tekintetek, ölni tudnak a kések, a fegyverek és a nézések is, de közben a szereplők show-szerűen csillogó műmosolyos látszatvilágot élnek. Nem mindenki énekel jól, de van egy ütőképes színészcsapat Jankovics Andrea, Mezei Kinga, Nagypál Gábor, Balázs Áron, Banka Lívia főszereplésével. Nagy Viktor rendezése jelentős sikert arat.

Félidejében jár a Határon Túli Magyar Színházak XVI. Fesztiválja. Tizenötödik esztendeje, hogy megrendezik ezt a seregszemlét. 1989-ben még az I. Nemzetiségi Színházi Találkozó részvevői gyűltek össze Kisvárdán, távolról sem olyan nagy létszámban, mint manapság. Most már tizenhat kőszínház és hat bábszínház ezer-ezerkétszáz közreműködője lép fel a nagyérdemű előtt. Amikor létrejött a fesztivál, a több mint tíz éve működő, nemzetközi hírnévre is szert tett Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház még nem is működött. Az erdélyi színházak a romániai diktatúra utolsó rúgásai miatt jelen sem lehettek az első találkozón, ezek száma azóta hatról tízre gyarapodott. És Marosvásárhely után ma már Kolozsvárott is van felsőfokú színházi képzés. Hol van már az az idő, amikor a határon túli magyar együttesek legfőbb feladatának sokan az anyanyelv őrzését tartották, és úgy gondolták, hogy ezek a színházi csapatok csak hősies végvárharcokat folytatnak, amiért minden tisztelet megilleti őket, de minőségben elmaradnak a hazai együttesektől. Ma már a határon túli magyar színházi csapatok invencióban, a játék hőfokában, a kifejezésmód változatosságában, álló- és mozgáskészségben gyakran lekörözik az itthoni kollégáikat. És ahogy már tavaly, a kisvárdai fesztivál idén is vetekszik a Pécsi Országos Színházi Találkozóval.

A határon belüliek például nem nagyon tudnák létrehozni a Hobo Blues Band és a beregszászi színház közös produkcióját, a Vadászatot sem. Ez tulajdonképpen koncert, a színház eszközeivel megerősítve. Szándékosan hatásvadász blődli, ökörködés, de elkeseredett menekülés, hajsza is, humorral, fájdalommal átitatva. A marháskodás tartalommal vegyül. Jó a színészek ének- és a mozgáskészsége. Végigugrabugrálják az előadást, komoly fizikai munkát végezve, Vidnyánszky Attila rendezésében a nők akár férfiakat is emelgetnek. A Szabadkai Népszínház magyar társulata a Cabaret című musicalt adja, egy pluszszereplőt is beiktatva, ő még a konferansziét is marionettbábúként mozgatja. Pesitz Mónika alakítása, Kovács Frigyes rendezése. Nem mindegyik színészi teljesítmény telitalálat, de a produkciónak, amelyben a nézőteret is lokálnak rendezik be, ereje és mögöttes tartalma van. A kontakttáncelemeket és a néptáncot ötvözi a Gyergyószentmiklósi Figura Stúdiószínház A malom című előadása, ez Uray Péter rendezésében remek karaktereket vonultat fel zsigeri indulatokkal, őrült dühvel, az ösztönök tobzódásával. Az előadás sok vonatkozásban szétfeszíti a hagyományos kereteket, ahogyan maga a fesztivál is. A határon túliak számára kevésnek bizonyulnak az eddigi helyszínek.



Magyar Hírlap - Bóta Gábor/Kisvárda. 2004-06-21