Attila

A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon július 7-én, 9-én és 10-én, Alföldi Róbert rendezésében, Kentaur díszletei között, 30 év után újra látható a hun király legendáját feldolgozó opera, Verdi: Attilája.
A mûsorfüzet számára a darab rendezõje a következõket írja:>>

Az opera cselekménye: Attila hun király, hosszú ostrom után elfoglalja Aquilea városát. Aquilea király elesik a harcban, lányát Odabellát a hunok fogságba ejtik. Ezio római hadvezér látogatja meg Attilát, szövetséget ajánl fel neki, csak azt kéri, hogy Itáliát hagyja meg a rómaiaknak. A hun király visszautasítja az ajánlatot. Odabella régi jegyese, Foresto felkeresi a lányt, és hűtlenséggel vádolja. Odabella elmondja, hogy azért maradt Attila közelében, hogy megbosszulhassa apja halálát. A hun király azonnal meg akarja támadni Rómát, de rosszat álmodik, és ennek hatására eláll tervétől. Ezio meghívást kap Attilától, el is megy a lakomára. Foresto itt akarja megmérgezni a királyt, de Odabella közbeavatkozik, mert saját maga akar véget vetni rabtartója életének. Attila elhatározza, hogy megmentőjét másnap feleségül veszi. Az esküvő napján a király ellenségei, Odabella, Foresto, és Ezio egy helyen gyűlnek össze. Megjelenik Attila, és Odabella, amint megfogadta, leszúrja.

Tisztelt Közönség!
Ennyi a "történet" Kertész Iván: Operakalauzából. Alig negyed oldal. És mégis van számomra a "sorok között" egy másik történet. Ami kevésbé történelmi tabló, ami kevésbé hun romantika, ami kevésbé az a nagyszabású historikus legenda, ami nálunk él, ha Attila nevét meghalljuk.
Valahogy - az igencsak olyan, igazi "verdis" kórus-képek ellenére is -, mégis "szűk" a történet. Úgy értve, hogy négy ember 2egymást kerülgeti", hogy hiába egyértelműek a viszonyok, hiába adott a gyűlölet, ami kell, hogy legyen, mert a helyzet, a történelem megkívánja, mégis minden változik és semmi sem olyan, mint aminek lennie kellene, senki sem azt érzi, amit társadalmi, "operai" helyzetéből adódóan éreznie kellene. Mert a Világhódító is fél, és bizonytalan, mert a bosszúra éhes Odabellából is kitör a nő, és talán éppen Attila csalogatja elő. Mert a hazáját védő hadvezér sem mindig egyenes és becsületes, mert a szerelmes férfi is folyamatosan féltékeny, mert érzi, hogy nem úgy mennek a dolgok, nem azt érzi a "szoprán", amit éreznie kellene egy "tenor" iránt. Vagy legalább is bizonytalankodik. Szóval senkit se tévesszen meg ez a cím. Nem lesznek lovak, nem lesz heroizmus, ÉLET lesz. Emberi történet. Fájdalmas és reménytelen vagy reményteli. Olyan, ami talán ismerős nekünk is.
Én azon leszek. Bízom benne, hogy sikerül.
Ja és a happy end is eléggé kétséges...

Alföldi Róbert


A világ legnagyobb operaszínpadait meghódító mű minden remény szerint itthon is hatalmas sikert arat majd olyan kiválóságok tolmácsolásában mint Konstantin Gorny (Attila), Rálik Szilvia (Odabella), Kiss B. Attila (Foresto), Massányi Viktor (Ezio) a Magyar Állami Operaház művészei. Az előadás létrehozói koprodukcióban a Szabad Tér Színház Kht. és a Debreceni Csokonai Színház.

A Budapesti Nyári Fesztiválról további információ: www.szabadter.hu