Szívhez szóló orgia

Bacchanália

Lõrinc Katalin


Nincs talán még egy alkotó ebben az országban, aki olyan szerencsés kézzel nyúlna a giccshez, mint Bozsik Yvette. Bacchanália címû egyfelvonásosa (ezúttal tisztán táncos és képi a fogalmazás, nem hangzik el egyetlen szó sem) a giccs diadalmenete; a legigazibb bizonyítéka annak, hogy erre a nehezen definiálható valamire a szívünk mélyén mennyire szükségünk van...

Bacchanália

Lőrinc Katalin


Nincs talán még egy alkotó ebben az országban, aki olyan szerencsés kézzel nyúlna a giccshez, mint Bozsik Yvette. Bacchanália című egyfelvonásosa (ezúttal tisztán táncos és képi a fogalmazás, nem hangzik el egyetlen szó sem) a giccs diadalmenete; a legigazibb bizonyítéka annak, hogy erre a nehezen definiálható valamire a szívünk mélyén mennyire szükségünk van...



{kozep} Koncz Zsuzsa felvétele: Vati Tamás és Krausz Alíz {/}


Nem ismerem az előzményt (a 2001-es Bacchánsnőket szintén a Kamrából), lehet, hogy ez baj, de valószínűleg kevéssé befolyásolna az ellenkezője. Bozsik mindig nyújt valami meglepőt, ami azért mégis a régi, hamisítatlan Bozsik, épüljön bár matériája ismert irodalmi vagy egyéb alapműre.
Eredeti a szép arányú, elnyújtottan ovális tér (annak tehát, aki nem látta a hasonló miliőben játszódó előzményt); hat ajtónyílásból közelíthető meg, talaján fényes-díszes borítás. A fölé függesztett kerek porond a legfontosabb játszó személyekkel utazik föl-le a darab során, s mindazt, ami e mozgó platformon történik, különböző fényhatások, rávetítések dúsítják.

A játék a születéssel kezdődik - de ott a vég is és minden olyasmi, amit a rendezés exponálni kíván. Vati Tamás alakjára épül (a néző nem kis örömére) az egész mű: bármit tesz, fontosabb, mint a "bacchanália", ez a színes, hatásos és minden rezdülésében profi kavalkád. Vati csecsemő (tökéletes!) anyja (Krausz Alíz) ölében, aztán serdült ifjúként, akivel megtörténik minden, aminek történnie kell: mámor ilyen és olyan forrásokból; különböző erőpróbák, a megaláztatás és a beteljesülés rövid epizódjai, majd szembesülés az idős korral. Érdekes, hogy az alkotó éppen most, nem sokkal gyermeke születése után fordítja figyelmét az öregkor felé (nem először egyébként, néhány éve visszatérő témája - ám most különösnek tűnik az időzítés): a mű legerősebb pillanatai, ahogy Vati például Offenbachra kereng egy fehér ruhás nénivel. Hihetetlenül hatásos, megható (és persze giccses is, bizonyítékául a bevezetőben leírt megállapításnak) és sokkal döbbenetesebb a happening bármelyik, mégoly meghökkentő pillanatánál.

A darab egy óriási nagy, lüktető szív - ez a lényege, még az obszcenitása sem obszcén, annyira tele van játékossággal és el nem titkolható szeretettel (vagy életigenléssel, de a kettő talán ugyanaz).

Jó, hogy végre úgy táncoltatja csapatát Bozsik, hogy közben nem szorítja háttérbe képi fantáziáját (ahogy ezt a Csoportterápia esetében tette, mely emiatt kissé kívül rekedt az alkotó saját világán), és hagyja azt szárnyalni, a szárazjégtől az ultraviola liláin vagy a kétméteres hajfonaton át a belendülő hintákig. (A modern francia cirkusz-színháznak köszönhetően egyre többen - és jól - használják nálunk a szereplők felfüggesztésében rejlő színpadi lehetőségeket. Az alacsony födémű Kamrában nehéz dolga van annak, aki ilyesmire vállalkozik: Bozsik remekül oldja meg a problémát az ajtónyílásokban felfüggesztett hintákkal.)

Dekoratívak a görög frízek lányalakjait idéző, picit - persze - ironikusan megrajzolt bacchánsnők (köztük Vislóczky Szabolcs), s ott van még Vati ellenpontjaként exponálva Tokai Tibor (újdonság Bozsiknál: a pusztán mozgásra komponált férfi kettős). Kiemelkedő Krausz Alíz, a lélegzetelállítóan izgalmas, mert egyedi Vatiról nem is beszélve. Jól érvényesülnek, bár a vártnál diszkrétebbek a jelmezek és maszkok, kellemesek a vetített színes ábrák, s szívhez szóló a csemegékből összeállított zenei montázs.


Bacchanália
(Kamra)

Díszlet: Khell Zsolt
Jelmez: Nagy Fruzsina
Maszk, kellék: Sosa
Fény: Pető József. Videó: Novák Erik
Rendezőasszisztens: Tóth Judit
Koreográfusasszisztens: Blaskó Borbála
Koreográfus-rendező: Bozsik Yvette
Táncolják: Vati Tamás, Krausz Alíz, Blaskó Borbála, Lisztóczky Hajnalka, Sándor Éva, Halász Anna, Tokai Tibor, Vislóczky Szabolcs, Vedres Eszter, Penczu Irén, Turi Mária, Kerékgyártó Rozália, Holloczy Anna.