Saburo Teshigawara / KARAS (J): Bones in Pages

Napjaink egyik legkiválóbb koreográfusa, Saburo Teshigawara fellépése fontos pillanat a Trafó életében. Saburo Teshigawara az elsõ koreográfus a mára világhírû japán kortárs tánc történetében, aki nemzetközi szinten is egyértelmû elismerést és sikert vívott ki magának. William Forsythe meghívására dolgozott a Frankfurti Balettel (1994 - 1995), a Bajor Nemzeti Balettnek készítette el a Tavaszi áldozatot 1999-ben, 2000-ben pedig a Netherland Dance Theatre I.-gyel illetve Jiri Kyliannal dolgozott együtt. Bár elsõsorban koreográfusként és rendezõként tartják számon, de az idõk során egyre növekvõ figyelmet kaptak képzõmûvészeti munkái és filmjei, valamint díszlet- és fénytervei is. Teshigawara totális mûvész, akinél a mozgás, a tér kialakítása és a fény tökéletes egyensúlyban van egymással. Egy képzõmûvészbe oltott koreográfus, aki sajátos mikrokozmoszát fogalmazza újra és újra más formákba sem klasszikusnak, sem modernnek nem nevezhetõ koreográfiáiban. Ennek a saját univerzumnak további nagyon fontos eleme a zene - Saburo mániákus zenehallgató, aki rengeteget dolgozik együtt muzsikusokkal. A japán kultúrára amúgy is oly jellemzõ erõs esztétikai igény, a tökéletesség, a szépség iránti olthatatlan vonzalom - Saburo Teshigawara darabjaiban is alaphelyzet, ami maximumra pörög, ahogy nézzük a koreográfiát és az elemeire bontott, mégis egységes színpadi világot, melyet a mozgás köré kreál.

forrás: Táncélet

2004 október 16-17. 20h
A Budapesti Őszi Fesztivál keretében a Trafó és a Japán Alapítvány bemutatja:


A Bones in Pages című darabot 1991-ben készítette, és a premiert követő 7 év alatt számos díjat nyert vele szerte a világon. A darabot több év szünet után 2003-ben újította fel. A Bones in Pages nagyszerű példája Teshigawara komplex gondolkodásának és kifejezési eszköztárának. Díszlete a művész "Dance of Air" című installációja, egy hátrafelé szűkülő tér, melynek a bal oldalán lévő falra több száz könyv van felapplikálva. A színpad hátsó részén hatalmas fakockák, a jobb oldalán rengeteg cipő a földön, míg a színpad első részén két átlátszó műanyag fal, mögötte asztal. Ebben a konkrét, mégis transzparens világban táncolja szólóját Teshigawara, melynek mozgáselemei egyszerre szólnak a gravitáción való felülemelkedésről és a földhöz való közelségünk hangsúlyozásáról. A fények maguk is felérnek egy-egy műalkotással, hiszen Teshigawaránál a fény nem csak arra szolgál, hogy kiemeljen, hangsúlyozzon, hanem külön esztétikai minőség, amely furcsa fluidumként járja körül testét és a teret körülötte.

Ez az egyszerre erőteljes és kifinomult világ lebilincselő, teljesen egyedülálló költői univerzum, amelyet nem könnyű értelmezni. De bármire jussunk is vele kapcsolatban, a "pillanat szobrásza" eközben lenyűgöző percekkel ajándékoz meg bennünket .

"A tér szobrászat.
Légszobrászat. Térszobrászat. Időszobrászat.
Mondjuk, van egy test és egy másik test,
köztük levegő.
Amit a levegőben látunk, az a legújabb és egyben legősibb dolog,
a kérdés maga.
Az installációban könyvek, cipők és más dolgok olvadnak a légbe.
Láthatatlan és megszámlálhatatlan vonalai a szemléletnek.
Egybeolvadó életek.
Összeolvadó részletek.
Lélegzel.
A könyvek lélegeznek a lapokon.
A könyvek mozduló testek, amikor olvasod őket.
A darabjaid táncolnak a lapokon.
A könyvek megkönnyebbülnek, amikor beléjük lapozol.
A lapok az életek.
A csendes életek."

Saburo Teshigawara

Táncolja: Saburo Teshigawara a "Levegő tánca" című installációjában
Közreműködött: Kei Miyata és Rihoko Sato
Koreográfia, installáció: Saburo Teshigawara
Fény és jelmez: Saburo Teshigawara
Zenei anyag: Kei Miyata, Saburo Teshigawara

forrás: Táncélet