Állítsd fejre, amit tanultál!

Budapesti õszi Fesztivál Tóth Ágnes Veronika A fesztivál programdömpingjébõl három olyan elõadást emelnék ki, melyek több szempontból is fityiszt mutatnak a hagyománynak, játékosan átértelmezve azt.

Állítsd fejre, amit tanultál! Tovább

Négy Tragédia-rendezés története - kitérõkkel

Újabb és újabb kísérletek Lengyel György Hevesi Sándor véleménye szerint a Tragédia minden egyes színrevitele csak újabb és újabb kísérletet és próbálkozást jelenthet. Mindig foglalkoztatott egy-egy nagy klasszikus mû megismételt színrevitele. Különösen kettõ csábított több alkalommal is új színpadi…

Négy Tragédia-rendezés története - kitérõkkel Tovább

Szívhez szóló orgia

BacchanáliaLõrinc Katalin Nincs talán még egy alkotó ebben az országban, aki olyan szerencsés kézzel nyúlna a giccshez, mint Bozsik Yvette. Bacchanália címû egyfelvonásosa (ezúttal tisztán táncos és képi a fogalmazás, nem hangzik el egyetlen szó sem) a giccs diadalmenete; a legigazibb bizonyítéka…

Szívhez szóló orgia Tovább

Süti-show és minimalizmus

Szegedi Kortárs Balett; PR-Evolution Kutszegi Csaba A Tragika és a Carmen alkotói arra törekedtek, hogy táncszínpadukon drámai mû szülessen. Szép számmal akadnak azonban olyan kortárs koreográfusok, akik történet és értelmezhetõ cselekményszál nélküli darabokat készítenek, különbözõ hangulatokat…

Süti-show és minimalizmus Tovább

A Spencer família

Simon Gray: A játék vége Csáki JuditCsalóka már a cím is: A játék vége. (Angolul Close of Play - nemigen lehetett volna másként fordítani, noha nyilván üdvös lett volna elkerülni a Beckett-asszociációt.) Súlyos, komor üzenete van egy ilyen címnek Beckett-tõl függetlenül is - Simon Gray darabjának…

A Spencer família Tovább

Play Strindberg

August Strindberg: Csak bûnök és bûnök Szántó Judit Dicséret illeti mind az Új Színház dramaturgiáját, mind a skandináv repertoárt újrateatralizáló fordítót, Kúnos Lászlót, hogy a teljes ismeretlenségbõl visszahozta ezt a Magyarországon egyszer játszott, majd nyomtalanul eltûnt, 1899-ben keletkezett…

Play Strindberg Tovább

Öt pud szerelem

Csehov: Siráj Nagy AndrásCsehov maga méri ki a szükséges szenvedélyek mennyiségét "öt pud"-ban, amikor sorozatos színházi kudarcai után öntudatosan kezd színpadellenes mûvének írásába: "sokat vétek a színpad törvényei ellen" szögezi le azonnal -, "komédia, három nõi, hat férfi szereplõ, négy…

Öt pud szerelem Tovább

A mocsár éneke

Mikszáth Kálmán-Závada Pál: A Különös házasság Kovács Dezsõ Járom az utam, dudorászom a Váci útra menet, kissé náthásan. A nézõtér csöndes. Nincs krákogás, harákolás, mocorgás, meg se pisszen a nagyérdemû a maga ezerkilencszáz forintjáért.

A mocsár éneke Tovább

Gyermektragédia, félmosollyal

Per Lysander-Suzanne Osten: Médea gyermekei Tegyi Enikõ Mint a mesebeli szegény leány, aki hozott is ajándékot a királynak, meg nem is, úgy járt most el Novák János, a Kolibri Színház vezetõje. Vett egy mély lélegzetet, és mûsorra tûzte a svéd gyermekszínházi "forradalmat" elindító Médea gyermekeit,…

Gyermektragédia, félmosollyal Tovább

Kecskesztori

Edward Albee: Szilvia, a K. Tompa AndreaA történet igen egyszerû és ismerõs: felsõ középosztálybeli, középkorú, sikeres, jó házasságban élõ férfinak új kapcsolata kezdõdik, s ettõl a dolgok a fejük tetejére állnak. De azért mégsem ilyen egyszerû ez, mert az új kapcsolat nem egy nõ (ez ókonzervatív…

Kecskesztori Tovább

Generációs játékok

Budapesti Õszi Fesztivál Halász TamásNem volt könnyû dolga annak, aki választani próbált a fiatalos lendületet ígérõ, megújult Budapesti Õszi Fesztivál táncmûvészeti programjából. Nem mintha a megszokott programbõség fokozódott volna zavarba ejtõvé. Inkább a mifelénk ismeretlen, hazai referenciák…

Generációs játékok Tovább

Dán királyi pályaudvar

Shakespeare: Hamlet Koltai Tamás Mindenekelõtt erõs képek rögzülnek emlékezetünk retináján Victor Ioan Frunzá pályaudvari Hamletjébõl. A nem színházi helyszín önmagában radikális rendezõi gondolkodásra vall, a színházépület elhagyása a teátrális konvenciók fölrúgásának szélsõséges esete. Általában…

Dán királyi pályaudvar Tovább

Az égi és földi szerelemrõl

Weöres Sándor: Holdbeli csónakos Perényi Balázs Öltönyös férfi és kantáros halásznadrágú gyerekember - gyermeket játszó színész - ereszkedik alá óriási hintán a zsinórpadlásról. A magasból érkeznek, fentrõl, a képzelet, a tünemények szférájából. Elõresétálnak a rivaldához, ünnepélyes és barátságos…

Az égi és földi szerelemrõl Tovább

Atonális színház

Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör Forgách András Kezdem azzal, hogy a díszlet már megint bravúros; mint egy nagy díva, mindent tud (brávó, Ambrus!), ki tudja énekelni és tartani a magas cét; elsõ percben elbûvöl az eleganciájával, az áttetszõségével, a hûvösségével, a tisztaságával: tele van vele…

Atonális színház Tovább

Társas táncok

- Dusa Gábor felvétele -Bál, avagy a táncos mulatságTóth Ágnes Veronika Hányféle módon lehet közelíteni a tánchoz? Mire valók a mozdulatok? A közelmúltban Bozsik Yvette három egymástól radikálisan eltérõ választ fogalmazott meg három darabjában. Sejthetjük persze, hogy a koreográfus - bár könnyedén…

Társas táncok Tovább