Helge élete, Kecskemét

Néhány évvel ezelõtt Németországban nagy sikerrel mutatták be a fiatal írónõ, Sibylle Berg darabját. A dráma egy ironikus utópia, amelynek alaphelyzete az, hogy az emberiség kihalt, és helyünket állatok (tapírok, õzek, hörcsögök) vették át. A többszörösen visszájára fordított helyzetben az Isten Asszony és a Halál rendez interaktív tévéjátékot az életunt yuppieként (vagyis nagyon is emberien) viselkedõ állatok szórakoztatására, amelyben egy emberi lény, Helge életét mesélik el.

Sibylle Berg: HELGE ÉLETE (HELGES LEBEN)
Berg asszony szép színpadi műve,melyet Helbling úr közreműködésével írt
Bemutató: 2005. január 14. 19h Üzemszínház, Kecskemét


Helge születésétől kezdve a haláláig szorongásaival, szerelmével, konfliktusaival próbál megbirkózni - mindezt egyszerű és egyenes vonalú történetben mondja el a "színház a színházban" játék. Ám a szélsőséges emberi léthelyzetek láttán a nézők (az őz, a tapír és a hörcsög) többnyire tévét bámuló, értetlen kívülállók maradnak. Hol a játékban előadott történet emberi dimenziója, hol a nézők síkja kerül előtérbe. Így, a váltakozó szemszögek segítségével lehetőségünk nyílik arra, hogy időnként beleéljük magunkat Helge élettörténetébe, de olykor el is távolodjunk tőle, és olyan cinikus humorral tekintsünk rá, ahogyan a tapír és társai teszik. Előbbiben a mélyen emberi léthelyzetek, utóbbiban különösen a brechti songok XXI. századi változata nyújt segítséget. Az előadott történet ráadásul nem egyszerűen egy realisztikus tantétel, inkább a szereplők belső reakcióira, érzelmi világára összpontosít. Ezért az sem meglepő, hogy a fiú születésével egyidőben megjelenik Helge Félelme, aki hol tanárként, hol pszichiáterként, hol kíméletlen munkaadóként nyomasztja a gyermeket, majd a felnőtt férfit.

Maga a tény, hogy a darab istenek, állatok, emberek, fogalmak megszemélyesítését teszi lehetővé egyazon előadáson belül, a középkori misztériumokra vagy moralitásjátékokra emlékeztet. Azonban a Helge élete témája és struktúrája révén mai és merész színpadi nyelvet sugall. Ennek értelmében a szereplők megformálása és funkciója az adott helyzettől függően módosul. Szinte jelenetről jelenetre változik, hogy ki viselkedik emberként, istenként vagy gondtalan és felelőtlen "kiskedvenc" állatként. A tervezett előadás a színészi játékra, a szereplők összehangolt munkájára összpontosít, amely lehetővé teszi a legkülönbözőbb léthelyzetek és létfokozatok átélését, és időnként ironikus, humoros kiforgatását is.

Fordította: Szilágyi Mária
Dalszövegek: Szilágyi Mária, Kamondy Imre


Szereplők

Helge: BORI TAMÁS
Isten asszony: RUBOLD ÖDÖN Jászai-díjas
Halál: REITER ZOLTÁN
Helmut, Helge apja: SIRKÓ LÁSZLÓ
Helga, Helge anyja: DANYI JUDIT
Helge félelme: SZÍVÓS GYŐZŐ
Tina: HORVÁTH ERIKA
Tina félelme: ANDRÁDI ZSANETT
Ápolónő: JARÁBIK KLÁRA
Tapír: SZÉPLAKY GÉZA
Őz: KÉNER GABRIELLA
Hörcsög: SZÁNTÓ PÉTER
Kis hétfő: SZÉPLAKY PETRA

Díszlettervező: PASECZKI ZSOLT
Jelmeztervező: FÖLDI ANDREA
Dramaturg: SEDIÁNSZKY NÓRA
Zene: KAMONDY IMRE és VEREBES GYÖRGY
Mozgás: JUHÁSZ ZSOLT
Ügyelő: HORVÁTH FERENC
Súgó: ARATÓ ANDREA
Rendezőasszisztens: SZÉPLAKY PETRA

Rendező: TÓTH MIKLÓS