A 21. század Hamletjének története Alföldi Róbert rendezésében

{italic}Meglepő koncepció - mai értelmezés - modern színpadi nyelv - magával ragadó ritmus "Egy előadás, amely látványvilágával, dinamikájával, gondolataival, és a rendező újszerű látásmódjával meglep - sőt elgondolkodtat!" {/italic} A 21- század Hamletjének története Alföldi Róbert kivételes élményt nyújtó rendezésében William Shakespeare a nyitrai Divadlo Andreja Bagara színház vendégjátéka a Thália Színházban 2002- április 25-én 14-30 és 19-00 órakor A fordítás vetített magyar feliratokkal történik Jegyek kaphatók a Thália Színház Szervezésén és jegypénztárában Thália Színház, VI-, Budapest, Nagymező u- 22- Telefon: 311 - 0635, 311 - 1874, 331 -0500 Rendezte: Alföldi Róbert, dramaturg: Svetozár Sprušanský, mozgás: Király Attila, jelmez: Bartha Andrea, díszlet: Kentaur Szereplők: Marek Majeský (Hamlet), Marcel Ochránek (Claudius), Daniela Kuffelová (Gertrudis), Igor Šebesta (Szellem, a komédiások királya), Adela Gáborová (Polónius), Miloslava Zelmanová (Ophelia), Erik Peovský (Laertes), ifj- Marián Labuda (Horatio), Klaudia Kolembusová (Rosencrantz), Juraj Hrčka (Guildenstern), Olga Hudecová és Andrej Rimko (Sírásók) és mások- "Egy családi történetet szerettem volna bemutatni- Azt gondolom, hogy manapság sok fiatal marad apa nélkül- Mégpedig egy olyan világban, melyet különös szabályok irányítanak- Ez a világ irányát vesztette! A fiatalok pedig különféle módon próbálnak ebbe az irányát vesztett világba beilleszkedni- Azzal a céllal, hogy sikeres túlélők lehessenek- Mai világunkban a harmincasok nemzedéke dominál- Ők azok, akik nem egy erős apa mellett, hanem inkább annak kezei, felügyelete alatt nőttek fel- Ez az apa lehet a szocializmus, vagy a párt szimbóluma is, de értelmezhető egy konkrét apaként is- Amikor az apa meghal, hirtelen ránk tör a szabadság- Mi pedig megpróbálunk saját lábunkra állni, megpróbáljuk önmagunkat megvalósítani-" (Alföldi Róbert) "A rendezői elképzelés megdöbbentően következetes- Minden tekintetben alárendeli magát Shakespeare szövegének és szellemének- Az egyes részek önmagukban is értelmezhetők és sokszor meglepnek bennünket- Ez adja az előadás hatását, ritmusát és értelmét-" (Dagmar Podmaková, színházkritikus) " Alföldi Hamletjének lényege az uralkodó klánok kegyetlen hatalmi harcáról szól- Az ő módszereik lényegében nem térnek el a mai alvilág módszereitől- A felszín azonban mást mutat- Claudius király udvarában ugyanis a technokrata elegancia uralkodik: szürke, jól szabott öltönyök és kosztümök, a hölgyeknél mindez megtoldva egy-egy szexis korzettel, luxus kivitelű, könyökig érő vörös kesztyűkkel- Bartha Andrea jelmezei egyszerre könnyedek, kihívók, és arrogánsak miközben hihetetlenül elegánsak- Hasonló stílust követnek Kentaur díszletei is, melyeket mindvégig a könnyedség jellemez- A színpadképet át - és átszövik a hatalmi arrogancia jegyei- Az óriás, masszívan szürke kőfalak látszólag egységesek, ám titkos kamrákat és nyílásokat rejtegetnek- Amikor a királyi méltósággal tornyosuló falakra felkerülnek grafiti formájában Hamlet "Lenni, vagy nem lenni…" monológjának szavai, a látvány dermesztőbb mint ha csak elhangzana a kétségbeesett királyfi segélykiáltása- Mivel az előadás kezdetén és végén Hamlet élete egy számítógépes hálózatra van rákapcsolva, a dán herceg történetének nyitrai változata interaktív kompjuteres játékként is értelmezhető- Egy talán nem is létező, virtuális valóságban lézengő hőst ábrázol az előadás- Ez mit sem változtat a gondolatok, érzelmek és szenvedélyek mélységén- Mert mindez nagyon is életszerű-" (Martina Ulmanová, színházkritikus) (az előadás szervezésében, valamint a szórólap elkészítésében és fordításában közreműködött: Huszár Sylvia, OSZMI ) forrás: Oszmi-hu