Sir Noël Coward szellemidézése

MGP: Londonban, a Royal Court Színházban forradalom tört ki 1956. május 8-án. Egy John Osborne nevû fiatal színész Nézz vissza haraggal címû darabja elsöpörte a szellemes szaloni csevegést, a jobb körökben játszódó szópárbaj-vívásokat, a csinos cselekményeket, az öröknek hitt színpadi teázást uborkás szendviccsel vagy pohár portóival.

A konyhai lefolyó-drámák lemosták a színről sok más divatos szerzővel. A "dühös fiatalok" napilapszerűen időszerűek. Nyersek, tiszteletlenek, mint az utcagyerekek. Átformálták a színházat. Ennek lassan fél évszázada. Akkor megjósolták az értők: vége Terence Rattigan, Peter Ustinov és Noël Coward színpadi uralmának. A zabos fiatalokat azóta kevéssé játsszák, a Játékszín az elmúlt héten bemutatta Sir Noël Coward Present Laughter 1939-ben írott ál-önéletrajzi darabját Upor László szellemes fordításában, Ne nevess korán címmel.

1939-ben bemutatását meggátolta a világháború. Coward az angol titkosszolgálat tisztjeként Párizsban töltötte a következő színi évadot. Premierje 1943-ban volt, de 1958-ban New Yorkban még mindig játszotta a szerepet 59 évesen. Mellette Joanna Lyppiatot - amit most Auksz Éva jeges eleganciával bont ki - Eva Gabor szőkéskedett a Belasco Színházban. Negyven évvel első bemutatója után New Yorkban Frank Langella fél évig játszotta azt a férfifőszerepet, amit a Játékszínben Haumann fölényes félelemmel, természetes színpadi mindentudással, mindenkin zsarnokoskodó önzéssel villog el.

A cselszövény-bohózat semmiről sem szól. Nincs tanulsága. Nincs morálja. Valójában cselekménye sincs, noha folyton meglepetések történnek benne. A színpadi hatáskeltés ravasz rókája kimeríthetetlenül tekeri a szavakat és a szálakat. Az ürességet színészmesterséggel tölti ki.

A legkisebb szereplőnek is ad játszani valót. Sáfár Anikó gyilkosan szellemes ex-feleség, Vasvári Emese blazírt titkárnő, Zenthe Ferenc házi-bizalmas komornyik, akinek magánélete van munkaidő után, a kellemetlenül rajongó amatőríró Kelemen István, ügynökei-pénzemberei Karácsonyi Zoltán és Uri István, Szilvássy Annamária sznob lady -mind a helyükön vannak. Legjobban Nagy Mari (Miss Erikson házvezetőnő) tetszett. Gyarmathy Ágnes elnyűtt slafrok-munkaruhát adott rá. Nagy Mari szája sarkában fityegő cigarettával, morcosan, és meglehetősen ingatag lépésekkel közlekedik a színen. Valóságos izgalom, be tud-e jönni egyáltalán és ki tud-e menni Menczel Róbert faburkolatos szalonjából. Nagy gonddal óvja és ellenőrzi az italos üvegeket. Ezt hívják ziccer-szerepnek, aminek minden színpadi lélegzetét Nagy Mari élvezettel kihasználja.

A Játékszínben a tulaj személyesen főz: Balázsovits igazgató rendezte az előadást. Rendezői stílusának jellegzetessége, hogy a függöny fölmenetelét megelőzi, összecsapódását követi fülnek igen kellemes zene (Herczegh László összeállításában).

A dühös fiatalok időszerűsége megfakult. Sir Noël Coward negyven éve kiment a divatból. Visszajött a divatba. Nem is egészséges az a színházi élet, ahol csak egyfajta árú cikket kapni. A Ne nevess korán tökéletesen üres darab, de mulatságos. Elnyűhetetlen színházi anyagnak rémlik.

szerző: M.G.P.
forrás: Magyar Színházi Portál