Milena Markoviæ: SÍNEK

Milena Markoviæ
SÍNEK
2005. április 25. Új Színház

Rendező: Slobodan Unkovski

Díszlet és jelmez: Angelina Atlagić
A zenét válogatta: Nebojša Ignjatović
Koreográfia: Maja Milanović
Dramaturg: Marina Milivojević Madjarev

Rendezőasszisztens: Ksenija Krnajski
A jelmeztervező asszisztense: Vlada Dekić


HŐS    Goran Šušljik
CSÚF    Nebojša Glogovac
GOMBLYUK  Jelena Djokić
IDIÓTA  Boris Milivojević
KÉT HORGÁSZ, KÉT HELYI LAKOS, KÉT ???
   Marinko Madžgalj, Nebojša Milovanović
TRÉFAMESTER Nikola Djuričko


Ez a szöveg olyan, mint az emlék emléke. Mint álmokat álmodni. Senki sem emlékszik már a szereplők nevére, vagy hogy mi történt velük pontosan. Senki sem biztos benne, hogy hol történt a dolog. Senki emlékezetében nem bízhatunk, hogy tényleg úgy történt-e a dolog. Akik megélték, azok úgy tesznek, mintha nem lettek volna ott, mintha nem ők lettek volna azok. Sok szöveget olvastam a kollektív felelősségről, az igazságról, a békéről és a megbocsátásról. Természetesen a Balkánról, hiszen ott élünk. Fontosnak tartom, hogy elmondjuk ma, mi történt itt, hogy aztán tovább tudjunk lépni... Mert attól félek, hogy ha mindent a szőnyeg alá söprünk, vagy kényelmesnek tűnő fiókokba elcsomagolunk, akkor nem tudunk civilizált ember módjára továbblépni. Ezen a vidéken nagyon nehéz megbocsátani, de szerencsére vagy sajnos, az egész nyugati civilizáció a megbocsátásra épül.

SLOBODAN UNKOVSKI

 

A KRITIKÁKBÓL

...Nem mintha a tizenegy nyers kivonat pontos képletet adna a Sínekben, ez a tizenegy jelenet mintha inkább tizenegy emlék volna a gyerekkorból, a tini korból, a késő kamaszkorból, részben tényekre építve, részben pedig a fantáziára, mely visszamenőleg átalakítja őket. Ezek a képek azt mutatják, hogy a szociális körülmények provokálják a tudatalattit. Izgalmas anyagot kínálnak a színpadi előadáshoz, a személyes érzelmi sebeket és sok fiatal nő és férfi kollektív drámáját is felidézve ... Milena Markovic Sínek című darabját olyan előadássá formálta a rendező, amely a fiatalabb nézők számára valószínűleg kultuszelőadássá fog válni, az idősebbeket pedig elgondolkoztatja, hogy mit tettek és mulasztottak el megtenni, hogy jobb legyen ez a világ.

Vladimir Stamenković, NIN

...Az egyszerű cselekmény rendkívül csalóka, mint ahogy a találékony színjátszás is az, melynek során az előadók pontosan meghatározott eredetük ellenére inkább egy rémálom részesei, mint a való világé. Unkovski fantáziadúsan kezeli a darab helyzeteit, egyszerű eszközöket használ és különböző történeteket bonyolít egyszerre a színpadon.

Aleksandar Milosavljević, Večernje novosti

...Unkovski színesíti, gazdagítja és továbbfejleszti, játékosabbá teszi a darabot, amennyiben a háború gyermekei dalokat énekelnek, különböző nyelveken beszélnek, a volt Jugoszlávia különböző akcentusaival. A kocka el van vetve, borotvaélen táncolnak a szavak, a káromkodás és az üvöltés is voltaképpen lehet a szerelem és az emberbarátság jele. A szex eleinte erőszak, majd a folyók másik partja, a nap, egy kis házikó, egy kis nő és egy kis boldogság utáni vágy. Gyerekekről szól a darab a háború előtt, a háborúban és nyomorékokról a háború után ...

Muharem Pervić, Politika