Oleg és Vlagyimir Presznyakov: TERRORIZMUS

Szigligeti Színház, Szolnok
Oleg és Vlagyimir Presznyakov: TERRORIZMUS

Április 26. 21.30, Merlin Színház

Judy Daish Associates Ltd, London
és CREATIV MÉDIA Színházi Ügynökség, Budapest
engedélyével

Fordította: Radnai Annamária

Szereplők:
Barabás Botond
Bedő Barna
Borbiczki Ferenc mv.
Erőss Kinga
Gombos Judit
Kaszás Mihály
Melkvi Bea
Molnár László
Quintus Konrád
Schramek Andrea
Sebestyén Éva

Díszlet-jelmeztervező:  Tresz Zsuzsanna mv.
Dramaturg:  Morcsányi Géza
Rendezőasszisztens:  Deme Gábor
  
  
Rendezők:
Oleg és Vlagyimir Presznyakov mv.

 

A darabról

A Terrorizmus öt, egymással látszólag össze nem függő jelenetből áll. Minden jelenet egy-egy példázata a fizikai és lelki terrorizmusnak, amely különböző szinteken, élethelyzetekben, társadalmi osztályban és életkorban jelenik meg. Az első jelenetben a repülőgép nem tud felszállni egy állítólagos terrorcselekmény miatt, az utasok várakoznak. A következő jelenet a szexuális tartalmú terrorizmusról szól: egy nő arra kéri szeretőjét, hogy kösse ki szeretkezés közben, de a szexuális játékból hatalmi játék kerekedik. A harmadik jelenet a munkahelyi terrorizmusról szól. Egy nő öngyilkosságot követett el, felakasztotta magát a munkahelyén egy irodában. A kolléganőkkel és kollégákkal kapcsolatban sorban derülnek ki titkok, hazugságok, frusztrációk, sérelmek. Majd két öregasszony beszélget arról, hogy hogyan lehet eltenni valakit láb alól anélkül, hogy annak nyoma legyen. Majd egészen szélsőséges formát ölt a téma: egy rendőrségi nyomozó magán fényképgyűjteményt tart fenn a legvadabb gyilkosságokról. Az ötödik jelenetben a helyszín egy kaszárnyaépület zuhanyzójának előtere. Két férfi kívülről egy zuhanyzó társuk fejére mosóport önt a zuhanyzókabinba. Vegyitámadás mondják. Aztán arról számolnak be, hogy hol voltak aznap. Az egyik fotókat vesz elő, mutogatja. A parancsnok a képeket nézegetve megállapítja, hogy ártatlanok halnak meg és ártatlanokból lesznek a legkegyetlenebb gyilkosok. Hiába üresek azok a bőröndök, úgyis felrobbannak. A hatodik jelenetben "az" utas ül a repülőgépen, megjelenik még két utas, (ugyanazok, akik az első jelenetben szerepeltek). Viccelődnek, hogy a jobb hajtómű nem működik. Az utaskísérő sehol. Az utas pánikol, nem érti, miért nem akarják menteni a többiek a bőrüket. Amikor körülnéz, nem lát senkit magán és az utaskísérőn kívül. Előveszi a telefonját, megszólal a rögzítő, búg, de nem mond rá semmit...
A Presznyakov fivérek darabjai nagyon személyesek, rólunk szólnak, arról, hogy látszólag minden feltétel adott ahhoz, hogy az ember, ez a messze nem tökéletes lény boldog legyen. De valami miatt nem az, és nem is lesz az.                


A Presznyakov fivérek

A Presznyakov fivérek Csehov után a legtöbbet játszott orosz szerzőpáros a világon.
Bölcsész végzettségűek, a Jekatyerinburgi Állami Egyetemen tanítanak. Öt éve írnak együtt darabokat.  Már első műveikre felfigyelt a szakma. Az "Európa-Ázsia"- amely őrült történet a túlélés művészetéről -  2001-ben a Fiatal Drámaírók fesztiválján, a Ljubimovkán a legjobb darab címet kapta. Itt be a "Padlóburkolat"-ot is. Az igazi áttörést azonban a "Terrorizmus" jelentette, amely fekete komédia a bennünk és hétköznapjainkban megjelenő agresszióról. A darabot 2002-ben mutatta be a Moszkvai Művész Színház  Kirill Szerebrennyikov figyelemre méltó rendezésében és a szerzőpárost egy csapásra híressé tette. A darabot még abban az évben műsorára tűzte a londoni Royal Court is, és tucatnyi idegen nyelvre lefordították. 2003-ban a Heidelbergi Stückemarkton szerzői díjjal (Autorenpreis) tüntették ki. Jelenleg is játsszák Európa számos országában, Portugáliától Romániáig, Amerikában és Ausztráliában is. A "Terrorizmus"-t Magyarországon a Szolnoki Szigligeti Színház mutatta be 2005. márciusában a szerzőpáros saját rendezésében, amely egyben az első rendezésük is volt.
Egyfolytában hívják őket darabjaik bemutatóira, állandóan úton vannak, járják a világot, Új-Zélandtól Amerikáig. A Presznyakov-fivérek darabjai - a Terrorizmus (2002), a Padlóburkolat (2002), az Áldozat-játék( 2002) és az Európa-Ázsia(2001- egy olyan világot tárnak elénk, amelyben  a szereplők első pillantásra valóságos, élő figuráknak tűnnek. Csakhogy menet közben, a csavaros, jó szituációkkal és pergő párbeszédekkel megírt darabok során kiderül, hogy ez az élőnek tűnő, valóságos emberekből álló világ bizony halott. A Presznyakovok gyakran építenek klisészerű drámai színházi helyzetekre, de ezeket a helyzeteket kifordítják, parodizálják, miközben véresen komolyan is veszik. Itt egyszerre lehet nevetni és gondolkodni. Világuk csupa halott emberből áll, ahol nincsenek nagy, értékeket és erkölcsi ítéleteket képviselő hősök. A valóság pedig észrevétlenül és a drámai szituációból építkezve egyszer csak kinyílik, mindenféle valóságos, ám valójában irracionális dimenziók felé.