Mitől alternatív az alternatív?

2009. szeptember 11-15. között rendezik meg Debrecenben a XV. Alternatív Színházi Szemlét, amelyen olyan produkciók kapnak bemutatkozási lehetőséget, amelyek az adott évben valamiféle alternativitást kínálnak, azaz a megszokottól eltérő törekvéseket mutatnak fel - derült ki a Modemben tartott tájékoztatón, melyet Magács László, a Befogadó Színházak Társulásának elnöke részvétele mellett tartottak szeptember 2-án.

daszsz

 


- Elmondható, hogy az alternatív színház fogalom gyűjtő- és nem értékfogalom, ahol a formabontó szándék, a kísérletező kedv, illetve ezek programszerű vállalása jelenik meg. Sok más mellett, ezt is hivatott kifejezni a szemle?

Magács László: - Igen, bár a sajtótájékoztatón azt hallottuk Karsai Györgytől, hogy csak a „jó és a rossz színház" fogalmát ismeri, amivel végül is tökéletesen egyetértek. De azért a lelke mélyén biztosan kereste az előadásokban azokat az eszközöket, amik újak, amik nem megszokottak. A magyar színházról elmondhatjuk, hogy alapvetően a realizmus, néha a naturalizmus határán mozog. Azt gondolom, hogy ezt a magyar színházi stílust 1978-ban elkezdte nagyon erősen megreformálni az amatőr mozgalom. És ez nem minősítés, hiszen az a Woyzeck-előadás, amit a Stúdió K mutatott be jó pár évvel ezelőtt, egy világszínvonalú alkotás volt, olyan emberek közreműködésével, akik éppen nem dolgoztak teátrumban. Ebből nőtt ki végül az alternatív színház, amely az utóbbi 4-5 évben az alkotói gárdáját tekintve egyre kevésbé különbözik a hivatásosoktól.

- Visszatérve Karsai Györgyhöz... Mi határozza meg azt, hogy egy előadás jó vagy rossz?

26728_1

M. L.: - Biztos, hogy ennek vannak szabályai, amit én nem tudok, de ugyanúgy vélekedem, ahogy Karsai: vagy hat rám egy előadás vagy nem. És az teljesen mindegy, hogy egy hagyományos, realista módon eljátszott műről beszélünk, vagy másról. Életem egyik legnagyobb élménye az Egy őrült naplójában, Darvas Iván alakítása volt, amit a Pesti Színházban játszott. E mellett viszont azt kell mondanom, hogy egy másik erős hatást a Royal Shakespeare Company Beckett's Shorts című előadása jelentette, ami köztudott, hogy Anglia egyik leghagyományosabb, legjobban finanszírozott és a leginkább „egekig magasztalt" színháza. Mégis úgy adta elő Beckett rövidke műveit, hogy az nagyon erősen megszólított és valamit emberileg és szakmailag is adott.

- Az alternatív kifejezés megfogalmazása folyamatosan napirenden van, a szemle is szentel ennek egy konferenciát. Mi várható itt?
M. L.: - Nem hiszem, hogy választ kapunk arra, hogy mi az az alternativitás. Ez egy költői kérdés, de igyekeztem olyan vitaindítókat elhozni, akik a kultúrának nagyon széles területét lefedik. Itt lesz a Mediawave egyik alapítója, a Modem igazgatója, az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatója, a válogató, tehát sokféle ember a képzőművészet, a zene, a film és a színház területéről. Ez valószínűleg „már" föl fog vetni egy csomó gondolatot, amikkel lehet majd vitatkozni. Szabó Gyurival, a Trafó igazgatójával beszélgettem telefonon, akinek van egy víziója arról, hogy mi a külföldi trend. Hihetetlen szeme és érzékenysége van ahhoz, hogy mi történik ott. Bár nem lehet azt a tendenciát egy az egyben áthozni, de birtokában kell lenni. Szerintem az alternatív színházak a mobilitásuk miatt sokkal gyorsabban tudnak reagálni és többet is látnak.

- Második alkalommal rendezik meg a szemlét Debrecenben. Mik voltak a tapasztalatok eddig?

M. L.: - Nagyon pozitív volt a tavalyi fesztivál. Egyrészt azért, mert sokan vettek részt, másrészről mert azok, akikkel együtt dolgoztunk nagyon segítőkészek voltak. Gyakorlatilag ugyanerre a struktúrára épülünk most rá. Maradtak a partnereink: a Csokonai Színház, a Modem, a Kölcsey, a Vojtina, de olyan helyeket is megkeresünk, ami esetleg Debrecenben egy kicsit meglepő színházi helyszín. Ilyen volt tavaly például egy vasúti kocsi, most ilyen lesz a Corpus Fitness, ahol szintén tartunk egy előadást.

- Hogyan fogadják a nézők Debrecenben az alternatív produkciókat?

M. L.: - Azt láttam tavaly, hogy a debreceniek szerették. Voltak olyan arcok, akik ha nem is minden, de sok előadáson felbukkantak. Valószínűleg itt is van egy olyan réteg, akit ez érdekel. Az a célom ezzel a fesztivállal, hogy ne csak erre a hat napra legyen itt alternatív közeg, hanem valahogy alakuljanak ki olyan együttműködések különböző városok között, amik aztán végigkísérik az évet. Éppen ezért örülök annak, hogy a tavalyi fesztivál egyik szereplője és a Modem között lesz egy hosszú távú együttműködés, ami azt jelenti, hogy Gergye Krisztián társulata fog játszani a Modemben rendezett kiállítások előtt. Ha valami értelme van ennek a fesztiválnak, akkor ez az!

 

Ulveczki Linda
Megjelent: Debrecen Online

 

- Kapcsolódó cikk: XV. DASzSz - Program