Vivaldi : Il Tigrane (La Virtú trionfate dell Amore e dell’ Odio overo) a Kiscelli Barokk Romtemplomban

Egy újabb barokk opera kerül ismét bemutatásra 2005.szeptember 17.-én szombaton 19:00-kor a Kiscelli Romtemplomban. Az elõadást a Budapesti Kamaraopera állítja színpadra Moldován Domokos mûvészeti irányítása alatt és Németh Pál vezényletével. Ezt az elõadást Gödöllõn a Barokk Színházban már láthatta a magyar közönség. A Kamaraopera ezzel az elõadással nagy sikerrel szerepelt Londonban. Most õsszel egy alkalommal tûzte mûsorára a társulat Vivaldi operáját.

Magáról a zeneszerzőről is írnék pár gondolatot. Ha azt hallja az ember, hogy Vivaldi, szinte mindenki azonnal rávágja, hogy Négy évszak. Való igaz, hogy a szerző legnagyobb "slágere." Viszont kevesen ismerik Vivaldit, mint operakomponistát. Pedig az úgynevezett "opera seria" kiváló korai mestere.

Antonio Lucio Vivaldi 1678 március 4.-én született. Koraszülött lévén igen gyenge testalkatú gyermek volt. Antonio fiatalságáról és zenei tanulmányairól nagyon keveset tudunk. Minden valószínűség szerint apja tanította hegedülni és már kb. tíz évesen zenekarban játszott. Az is előfordult, hogy édesapját helyettesítette. (1689 - 1692 között ugyanis távol volt otthonától.) Egy régi feljegyzés szerint Vivaldit egy bizonyos Legrenzi tanította zeneelméletre. Ezen viszont a mai napig sokat vitatkoznak, mert Legrenzi már 1690-ben meghalt. Mivel Antonio apja egyházzenész volt érthető, hogy fia a papi hiatást választotta. Ez a foglalkozás könnyen volt egyeztethető a zenei pályával is. 1693 szeptember 18.-án a fiú a papi rendfokozat legalacsonyabb rendfokozatára lépett. A papi rendfokozatok állomásairól a velencei "Archivo Patriarcale" dokumentumai, írásai pontos tájékoztatást adnak további előre meneteléről.

 

Velence, San Marco Bazilika

Vivaldi mint operakomponista elég későn mutatkozott be. Az opera első nagy géniusza vitathatatlanul Claudio Monteverdi (1612-ben lett a San Marco karmestere.) Az opera ekkortájt csak és kizárólag felső olaszországi fejedelmi udvarokat szolgált ki és szinte csak a nemesség látogathatta. Velence hamar felismerte a "dramma per musica" csodás világát és pompás ünnepségeket, felvonulásokat, karneválokat rendeztek. Velence minden más várost megelőzve vált operai központtá. 1637-be a Torn család jóvoltából megnyílt egy operaszínház, ahova belépti díj ellenébe bárki bemehetett. Hihetetlen mód megnőtt a kereslet zeneszerzőkre és szövegírókra. Az ekkori operákra jellemző volt, hogy egy művön több szerző is dolgozott. Egymástól kölcsönözték a zenéket. Ez a Tigrane-ra is vonatkozik, de erről később. A számadatok is bizonyítják, hogy virágkorát élte az opera. 1680 és 1700 között 150 operát adtak elő. Ez évente 7-8 operát jelent. A mesterek folyamatosan kapták a megbízásokat. Némely szerző rekordmennyiségű színpadi zenét írt. (Carlo Francesco Pallard 37 év alatt 70 operát írt.

Vivaldi 35 éves volt, mikor első operája az Ottone in Villa színre került. Ekkor már a zeneszerző megbecsült és nagyhírű zenész hírében állt. A mester zenedrámái igen eltérő érzelmeket váltottak ki akkoriban. Ha operái nem is érnek fel Händel és Alessandro Scarlatti műveihez a maga korában Vivaldi operáinak nagy sikerük volt. Sikerének talán egyik titka előadói stílusában rejlik. Sokan rányomták a "hangszeres komponista" bélyegét. Operáitól pedig valami egészen újat vártak, de ez nem valósult meg. Quantz és Tartini is negatív gondolatokkal illette Vivaldit. Ha azonban az operát a közönség kifütyülte az nagy valószínűség szerint a rossz énekesi teljesítményre vonatkozott, nem pedig a zenére.
Vivaldi összesen 48 operáját ismerjük. Ezeket a szerző 1713 - 1739 között komponálta. 27 év alatt átlag két operát írt. Műveinek előadásául forrásul szolgál a ránk marad 19 partitúra és a szövegkönyvek, melyeket a szövegírók általában pártfogójuknak ajánlottak. Vivaldi olykor régebbi művét dolgozta át, más alkalommal régebbi, saját vagy idegen művekből kölcsönzött, vett át részleteket a kompozícióba. Így vitatható, hogy vajon tényleg önálló Vivaldi szerzeménnyel van e dolgunk. Ilyen opera a La Virtú trionfate dell’ Amore e dell’ Odio ovvero il Tigrane. (Fordításban pedig így hangzik : "Az erény győzelme szerelmen és gyűlöleten.)


Tigrane Örmény király


Vivaldi életművéből 21 opera kottája maradt fenn, de sajnos egy vagy több felvonás is hiányzik. Operáinak zenéje fantáziadús és életteli, nyargaló dallamokkal.
Az Il Tigrane c. operát 1724-ben mutatták be Rómában a Karneváli szezon alatt, a Caprancia Színházban. Fentebb említettem, hogy gyakran előfordult a barokkban, hogy egy művön több szerző is dolgozott. Ennél az operánál Vivaldi komponálta a második felvonást. Az első felvonás Benedetto Micheli nevéhez fűződik, míg a harmadik felvonást Nicola Romaldi írta. A két szerző alkotása elveszett, így csak Vivaldi második felvonása maradt ránk. A szerzők az operát a pápa unokahúgának ajánlották. (Faustina Mattei Conti Guadagnolónak ) A librettista Vivaldi paptársa volt Francesco Silvani, aki valószínűleg jól ismerte Plutarkhosz : Párhuzamos életrajzok c. írását, melyben többször feltűnik a győzelmes Tigranész  és felesége pontuszi Cleopatra, Mitridate leánya. A főhősök tehát az operában Tigrane, Cleopatra és Mitridate Pontusz királya. Vivaldi korában kedvelt téma volt Tigranész legendája. Közel 60 opera született más - más szerző tollából. (Albinoni, Bononcini, Scarlatti, Gasparini.) Érdekes, hogy Hasse és Gluck is felhasználta a szöveget. Hasse Silvani librettóját 1729-ben, Gluck pedig Goldoni és Silvani szövegkönyvét fel 1743-ban bemutatott operájához.


Antonio Lucio Vivaldi karikatúra
Maga az opera története tipikusan barokk. Ármány, tiltott szerelmek. Természetesen az opera végére mindenre fény derül.
Tigrane Örményország királya és Mitridate Pontusz királya nem éppen kedvelik egymást. A bajt tetőzi, hogy Tigranész beleszeret Mitridate lányába  Cleopatraba.  És máris egy cselszövés következik. Tigrane beáll Mitridate seregébe Pharnakész álnéven. A sereg fényes győzelmet arat a harcban. Cleopatran kívül Apamia Szinopé hercegkisasszonya is szerelmet táplál Tigrane iránt. Ő azonban visszautasítja. Apamia ezek után hozzámegy Mitridatehoz. Ezt követi az édes végkifejlet. Tigrane bevallja Cleopatranak, hogy ő valójában az Örmény király és nőül veszi! Ezt követően Pontosz és Örményország között a béke helyre áll.

 

Az opera idejében pápai törvény tiltotta, hogy nők a színpadra lépjenek. Így a két női szerepet és Tigrane szólamát is az akkori Itália neves kasztrált énekesei keltették életre.

Jelenet az előadásból (Cleopatra : González Mónika, Tigrane : Arthur Stefanowicz)

 

Jelenet az előadásból (Arthur Stefanowicz, González Mónika)

A bemutatott operában Cleopatra szólamát a barokk repertoárból már jól ismert González Mónika énekli. Vele és Clearte szerepét megformáló Hegyi Barnabással beszélgettem szerepükről.

--------

Hegyi Barnabást kérdezem Clearte szerepéről és az magáról az operáról :

 

Hegyi Barnabás


Hogy viszonyulsz Vivaldi zenéjéhez, szereted? Vagy csak egy feladat volt, amit meg kellett oldani?

Vivaldi sokoldalúságát a magyar közönség szinte egyáltalán nem ismeri. Klasszisokkal többet kellene foglalkozni vele. Igény pedig meg lenne rá szerintem. Feladat is volt megformálni a szerepet, de szeretem Vivaldit. Igazán sokoldalú szerző, de mint említettem ezt Magyarországon csak nagyon kevesen tudják. Az alap talán általános iskola ének-zene óra, zenehallgatás Vivaldi : A négy évszak. Igaz túlzottan nem vagyok otthon művészetében, de a nyáron elég sokat ültem az autóba és ott sokat hallgattam Vivaldit. Főleg hegedűversenyeit. Ezek nagyon tetszettek.

Kedvenc műved esetleg van Vivalditól?

Kedvenc művem nincs, de mindig szívesen hallgatom.

Clearte-t alakítod ebben a Vivaldi-operában. Mesélnél egy kicsit magáról a szerepről?

Ez a szerep akkor talált meg amikor még a Weiner Leó Konzervatóriumba jártam. Innen jelentkeztem a Simándy Énekversenyre. Csengery Adrienn hallott ekkor. Ő a zsűriben foglalt helyet. Ezek után kerültem a Kamaraoperához. Clearte, szólamát tekintve kasztrált szerep. Tehát kontratenor hangon szólal meg. Nincs túl nagy szerepem ebben az operában, de mégis szívemnek nagyon kedves.

Tigrane, Mitridate, Cleopatra kapcsolata Clearte-hez hogyan és miképp fűződik?

Mitridate és az én kapcsolatom nagyjából annyi, hogy megveregeti a vállam, az eredményes hadjáratért. Én a szövetségese vagyok a történet szerint. Tigranéhoz viszont már komolyabb szálak fűznek. Megpróbálom megmenteni az életét. Igaz ez a tett az Örmény királyt nem nagyon hatja meg. Cleopatra és Clearte kapcsolata merőben más. Bejáratos vagyok a palota minden zugába, ahol a hercegnő él. Így tehát tudok mindenről, ami az udvartartásban zajlik. Cleopatrahoz viszont ezek ellenére sincs túl sok közöm. Tigrane barátja vagyok, ha mondhatom ezt így.

Fiatalként, hogy éled meg az ekkora nyílvánosságot? A közönség ugyanis néha meglepődött arccal ül a nézőtéren ha énekelsz.

Ez a negyedik opera melyben fellépek. A színpad számomra nem épp ismeretlen hely. Zongoráztam és kórusban is énekeltem. Hogy a közönség miként vélekedik rólam? Érdekes, mert a Tigraneban igen kicsi szerepem van. A Semele-ben viszont én úgy érzem, hogy tetszett a nagyérdeműnek az amit látott és hallott tőlem. Sokaknak idegenül hangzik ez a hangszín amit én énekelek. Nem ismerik és ez által előfordul, hogy furcsán néznek. Mit tudok tenni? Akkor így énekeltek és ez egy nagyon nagy divat volt.

Mikor a zene és az éneklés mellett döntöttél mi volt az oka annak, hogy a kontratenor szólamot fejlesztetted tovább?

Ez csak úgy jött. A gimis években kezdődött és szépen, folyamatosan kialakult. Már a kórusban észrevettem, hogy jól megy, gondoltam megpróbálom.

És most egy "örökzöld" kérdés. Esetleg van példaképed, vagy olyasvalaki aki kivételes számodra?

Nincs! Illetve attól függ, hogy miben. Megpróbálok minden énekest megfigyelni. Mindenkit másért lehet szeretni.

Végezetül! Milyen zenét hallgatsz otthon szívesen?

Milyet nem! Mostanában sokat hallgattam reneszánsz zenét és a már fentebb említett Vivaldit. Szeretem még a jazzt is. Amúgy mindenevő vagyok, bármit szívesen meghallgatok.

 

Cleopatra szerepében González Mónikát láthatja és hallhatja a közönség.


González Mónika

Számodra biztosan nem ismeretlen Vivaldi és művészete, hisz ha fogalmazhatok úgy a barokk kort szívesen tolmácsolod a nézőknek. Hogyan viszonyulsz a zeneszerzőhöz és műveihez?


Ez a zene teljesen az érzékekre hat. Nagyon szeretem zenéjét, mindig szívesen hallgatom. Véleményem szerint Vivaldi zenéjét mindenki megérti. És, hogy miért tartom nagy zeneszerzőnek? Egyszerű a válasz rá. Igazán könnyen eljut az emberek szívéhez. Nézzük meg egy tipikus példát a Négy évszakot. (Ahogy Barnabás is említette.) Ez a zene keletkezése óta "sláger." Még a mai fiatalok, akik nem szeretik a komolyzenét, ezeket a dallamokat biztosan ismerik. És ez azért nagy szó! Hangszeres művei (mondjuk maradjunk a hegedűversenyeknél) abszolút egyediek és messziről hallani, hogy Vivaldi. Igazán egyedi hangzásvilág.


Vivaldit kevesen ismerik mint operaszerzőt. Mennyire ismered operáinak világát?

Való igaz, hogy nálunk, Magyarországon nem szerepel repertoáron Vivaldi opera. Csak a Tigrane, de ennek is a második felvonását írta a mester és az első, valamint a harmadik része az operának elveszett. És, hogy a kérdésre válaszoljak. Nagyon szeretem az Orlando Furioso-t. Szerintem az egyik legcsodálatosabb Vivaldi opera.


A Tigrane-ban Cleopatra szólamát énekeled. Mennyire nehéz ez a szerep, mit kíván meg egy énekestől?


Cleopatra szerepi és hangi adottságait tekintve nem egy virtuóz szerep, inkább a szenvedés jellemzi. Mondhatnám ellenpéldának a Semele-t, ami viszont egy igen "aktív" szerep hangilag. Cleopatra viszont pontosan attól szép, hogy ennyire érzéki. Ami pedig az énekest illeti. Érzelmi sokszínűséget követel.

 

Cleopatra! Ezt a nevet mindenki ismeri. Viszont itt van egy lényeges különbség.

Igen! Nem egyiptomi Cleopatrara kell gondolni. Én Mitridate, pontuszi királynak vagyok a lánya.


Mikor énekelted először ezt a szerepet?


Gödöllőn a Barokk Színházban énekeltem 2004-ben ezt a szerepet. Csodálatos kis színház, igazi ékszerdoboz, remek akusztikával. Ezzel az előadással azonban vendégszerepeltünk Londonban 2004 októberében. Most a Kiscelli Barokk Romtemplomban kerül színre. Különleges varázsa van  a helynek.


Mennyire érzed magadénak ezt a szerepet?

Közel áll hozzám és bízom benne, hogy a közönségnek is tetszeni fog az előadás. Maga a karakter igen sebezhető - igazi "heroina." Viszont a szerelméért képes a legvégsőkig kiállni.


Mikor láthat a közönség téged a Vivaldi opera után?

Ebben az évadban az Operaházban, Wagner : Nürnbergi mesterdalnokok c. operájában énekelem Éva szerepét, Szimonov mester vezényletével, Vidnyánszky Attila rendezésében. Igaz a premier csak 2006-ban lesz. Ezen kívül természetesen énekelek a már repertoáron lévő darabokban. (Mozart : A varázsfuvola - Pamina, Titus kegyelme - Vitellia, Don Giovanni - Donna Anna, Verdi : La Traviata - Violetta, Wagner : Nürnbergi mesterdalnokok - Éva. Énekelek még az Operacsillagok nevezetű gálaesten is, előtte azonban Bizet : Carmen c. operájának koncertszerű előadásában Micaelat. Valamint több szép gálaest is vár rám.


A Budapesti Kamaraoperával terveztek - e valami újat? Ha igen akkor erre mikor kerül sor?

Mozart : Mitridate ré di Ponto c. operája a következő "falat." Ez azért külön öröm számomra, mert a Mozart hősnők hozzám igen közel álló sorsát így tovább bővíthetem. Az időpont még nem ismeretes, de az előkészületek már elkezdődtek.

 ---


ANTONIO VIVALDI :  Il Tigrane  opera két felvonásban, olasz nyelven

2005.szeptember 17. szombat Kiscelli Barokk Romtemplom 19:00


Tigrane : Arthur Stefanowicz
Mitridate : Timothy Bentch
Cleopatra : González Mónika
Oronte : Molnár Zsolt
Apamia : Szakács Ildikó e.h.
Clearte : Hegyi Barnabás
Arbante : Jekl László


Francesco Silvani eredeti szövegkönyve és Vivaldi más művei alapján összeállította a recetatívókat, s részben szerezte : Németh Pál

A szöveget Lax Éva fordította

Zenei konzultáns  Csengery Adrienne
Közreműködik a Savaria Barokk Együttes
Vezényel : Németh Pál


Rendező - jelmeztervező : Moldován Domokos

  

szerző: Megyeri Zoltán