Lakás-Euripidész

1053. Magyar utca 12-14. II. emeletén (lift nincs) Vasvári Emese Lakásszínháza bemutatta Euripidész: Iphigeneia Auliszban tragédiáját. Játsszák szombat-vasárnap, díjtalanul. Bejelentkezés: 266-32-20. Ugyanis csak 30 nézõ fér be (és egy fekete macska, de õ ott lakik.)

Mostanában színházi kertek alatt kószálok. Irreguláris színházakban. Nem szívjóságból. Nem is hátrányos helyzetűeket fölkaroló karitatív szándékkal. Nem is a reguláris színházak elleni haragos bezzeg miatt kóstolgatok pincékben, elővárosokban (régi szóval: kültelken), sufnikban, lakásokban, kemence sutban színházi formációkat.

Kinek kell szombat délután Euripidész? És akarnak-e Euripidésszel szombat délután szobára menni? Vagy csak nyuszi barátai, rokonai és üzletfelei szíveskednek megjelenni jótékony érdeklődésükkel?

 Láttam városközponttól távol Brechtet játszani. És a környék lakói felvették ünneplőjüket, megtisztelni a komédiások és önmagukat.

Miért szaporodnak a kérészkezdemények?

Elsősorban, mert szükség van rájuk. Bővítik a színházi kínálatot. Tarkítják a palettát. Házhoz mennek. Vagy házhoz hívnak. Különleges, máshol nem látható élménnyel házalnak. Törpe kisebbség játszik törpe kisebbségnek. Színházhoz joga van a törpéknek is, nem csak a szórakoztatóipar kerti óriásainak.

Másodszor, mert vannak, akik kilógnak a napirenddel dolgozó színházakból.

Vasvári Emesét szíve-esze-tehetsége-alkata-megjelenése-hangja vezető színésznőnek teremtette. Évekkel ezelőtt léket kapott a Bárkában. Játszik itt-ott. De nem tudja elfoglalni biztos lábon helyét a színházi világban. Színészpartizán lett. Senki nem sír utána. Hogy ő el akarja játszani Klütaimnésztrát, elég ok a tragédia műsorra tűzéshez. De hol kapná meg a szerepet? Odahaza. Tessék házhoz menni, megnézni. Különösen, ha a címszerepre van Iphigeneia kéznél. Fátyol Kamilla (a Maladype - Találkozások Színházból), aki képes tiszta értelemmel közölni Devecseri Gábor fordítását. Nem szaval, sajátjaként mondja a szöveget. Miután csak 30 férőhely van, Euripidész befejezetlen tragédiája is limitálva lett: a rendező Vasvári elhagyott belőle vagy fél tucat szereplőt és a khalkhiszi nők karának dalait.

Hárman ülnek fehérben egymás mellett: Menszátor Héresz Attila (Agamemnón). Rá hárul a nehézség, hogy a cselekményt bekonferáló tetemes verseket egyedül adja elő halálugrásként a színházilag légüres térbe. Ő alapozza meg a mitológiai mesét. Ül mellette a két lány. Megmerevedett szobrok. Fegyelmezett figyelem. Egyszerre ragyogni kezd szemük. Élettel töltődnek fel a szobrok. Vasvári tekintete átható értelemmel néz a világba. A kartávolság megajándékozza a nézőt annak a finom folyamatnak a kilesésével, ahogy Fátyol Kamilla szépsége kinyílik. Áldozatra szánt királyleánnyá változik egy bérlakás nappalijában. 


D. j. r. - Vasvári Emese. Jelentése, hogy a díszletet, a három fehér jelmezt és a rendezést ő tervezte meg és hozta működésbe.
A 60 perces előadást a Színházi Dolgozók Szakszervezete támogatta. Nem tudom, ez bíztató baráti bólintást jelent, vagy átszámítható a támogatás? Sokba nem kerülhetett a produkció. A Lakásszínház alacsony költségvetésű, de nem olcsó színház.