Bácskai J. beszámolója

Az Új Színházban került sor Bácskai Juli Pszichoszínházának századik elõadására. Az est Száz év magány, avagy Te sem vagy 100-as! címmel, Balog Judit, Bezerédi Zoltán, Botos Éva, Csákányi Eszter, Elek Ferenc, Für Anikó, Galkó Balázs, Györgyi Anna, Hannus Zoltán, Hevér Gábor, Kálloy Molnár Péter, Kecskés Karina, Láng Annamária, Margitai Ági, Nagy Mari, Ónodi Eszter, Pelsõczy Réka, Pokorny Lia, Rába Roland, Szabó Gyõzõ, Szanitter Dávid, Tóth József, Varga Tamás, Bóna János, Márta István közremûködésével jött létre.

Már az első évben számoltam az előadásokat. Eleinte csak kihirdettük, hogy "Együttélősdi" minden hónap 10-én este 10-kor, és jött a közönség. Később fontosnak találtam, hogy beavassam, akit érdekel, hogy kik játszanak és mi a téma. Volt, amikor témához kerestem színészt, máskor a színész ihlette a témát. Ha előre egyeztettünk, akkor is becsúszott néha egy nem várt másik előadás (az anyaszínházában, ami ugye, szent tehén), betegség nemigen, mert a színész félholtan is játszik. Ilyenkor azonnal másik színészt kell keríteni, olyat, aki már dolgozott velünk, beszélgettünk, tudja, mire számíthat, kedve van hozzá és persze: ideje is. Ilyen titkársági teendők és akadályok miatt is gyarapodott a színészek sora.

Für Anikó, Pokorny Lia, Szabó Győző, Margitai Ági, Bezerédi Zoltán, Balog Judit.

Idén, 2005 nyarán már visszaszámoltam: jön a 100. előadás! Csalni nem szeretek, a december 10. remek időpont, szombatra esik, még nem lesz nagy hó és jég, még van pénz színházjegyre, nem konkurálunk más jeles eseményekkel. Nyár óta terveztem, hogy erre minden színészt meghívok, aki játszott a Pszichoszínházban, ahogyan a 3. évad végén a Merlinben. Gőzerővel szervezek október elejétől. Meghívások, ötletek, mindenki lelkes és lelkesít. Naivan azt hiszem, jönnek a szponzorok, támogatók, kultúra-szerető mecénások, akik eddig elkerültek. Bombázom a cégeket könyörgő e-mailekkel, a sajtót a frissülő hírekkel. Egy személyben vagyok a szerkesztő-, forgatókönyvíró-, "rendező"-, casting, a kellékes-, a díszletező-, a producer-, a menedzser-, a titkárság és a jelenlétével szakértő műsorvezető pszichológus. Olvashatja valaki panaszkodásnak, de dicsekvésnek is. Egyiknek se szánom, csak tény. A producer- menedzser énem totál bukásra van ítélve, még jó, hogy a többi énem ennek ellenére végzi a dolgát, ha valaha támogatóra vártunk volna, 2 előadás se születik. És 100?

Botos Éva, Hannus Zoltán, Rába Roland, Galkó Balázs, Kálloy Molnár Péter, Für Anikó, Pokorny Lia, Margitai Ági, Bezerédi Zoltán, Balog Judit, Szabó Győző, Györgyi Anna, Nagy Mari, Kecskés Karina, Hevér Gábor, Szanitter Dávid, Láng Annamária, B. J.

43 színész játszott velünk, 23 színész játszik ezen a napon Bezerédi Zoltán először! Szegény Szemerédy Virág igazoltan marad távol, pár éve meghalt fiatalon, tehetségesen. A többieket sorra hívom: jönnek! Senki nem mond nemet. Aztán mégis: vidéki bemutató, főpróbahét, családi követelés, betegség (nem a sajátja), a nagy nap előtti héten szinte óránként kell átírnom a teljes forgatókönyvet, szerepeket.


Eszembe jut számtalan, szebbnél szebb gondolat. Ötletek.
-Legyen egy összefüggéstelen jelenetsor, a korábbi előadások jó jeleneteiből, játsszák el ugyanazok, akik eredetiben, úgysem láthatott mindenki mindent.
-Legyen a fenti ötlet, de éppen más színészekkel, akik még azokat a konfliktusokat nem játszották.
-Emlékezzünk a legelsőre és játsszuk el újra az Érzelmi kötelékeket, variáljuk ezt több színészre.
-Hagyjuk őket magukra, nem kell megírt forgatókönyv.
-Ne is legyen előadás, csak ünneplés a színen.
-Vetítsünk le minél többet a Best of... felvételekből, a színészeket is érdekli a többi, úgysem érnek rá színházba járni.

Végül elvetem mindet. Megtisztelem a Pszichoszínházibuli nézőit is egy igazi előadással. Igazi forgatókönyv kell, minden színésznek saját szerep. Lesz 3 magyar család, különböző életstílussal, felfogással. Száz év magány, avagy te sem vagy 100-as! Ha megvan a címe, akkor már könnyen jön nálam a többi. Mindenkinek szerep kell. Egyes szerepek kiesnek, átöröklődnek, újra bekerülnek a háttérben zajló szervezkedések alapján. Félelmek? Most vannak. Lesz-e idő elmesélni, mire gondolok, ha éppen az utolsó pillanatban jönnek egy másik előadásról?

Több forgatókönyv készül. 1 technikai-logisztikai. 1 a történetről, 1 a szereposztásról.

Pszichoszínház 100. előadás: 3 forgatókönyv készül: 1: történet, 2: szerepek,3: Technikai-, logisztikai forgatókönyv

Díszlet, kellék: 3 nagyméretű asztal, akár eltérő alakú, 30 szék, eltérő is lehet, szék a 2 zenésznek, orgona, Juli asztala, 1+ 2 szék. Asztalokon abrosz, tárgyak. Földiék Balázsfalváról vászonabrosz, kukorica, -morzsolás és térdepeltetés, fegyelem, hierarchia, egyszerűek, őszinték, de előítéletesek

Anya háztartásbeli úgy irányít a nyak, mintha a fej döntene, Börcsök Enikő

Apa földmíves, van szíve, de földhözragadt, szó szerint is, szigorú Galkó Balázs.

I. Fiú, apa kedvence, szereti a földet, a szabad eget, a nyájat, kissé értelmi sérült, nyalókát szopogat, elvan magában Rába Roland

II. Lány lázadó, Botos Éva, pesti szerelme van. Motoros (Győző)

III. Fiú, Hannus Zoli, anya kedvence, orvosnak szánják, neki felmentése van, testvéreivel lekezelő

Almássy család az Almássy térről viaszosvászon abrosz, cigánykártya, magyar kártya, babonák, sodrófa, azzal nyújtják a tésztát, pékséget vezetnek, olaszos tempó, melegség, féltékenység, kis csalások, hazugságok, mind egyszerre beszél
Kereskedő anya, egykor kitagadták a Rózsa-családból Nagy Mari

Apa -Balázsfalváról származik, már régen élnek Pesten Hevér Gábor.   ---szeretője terhes tőle (Ónodi)

I. szülött lány tiszta anyja, utánzata, neki mindent szabad, későn jöhet haza ma is Györgyi Anna

II. nem várt szerelemgyerek mindenki imádja, infantilis, önállótlan, elkényeztetett Koleszár Bazil Péter

III. kisebb lány féltékeny a testvéreire Kecskés Karina
Rózsa család a Rózsadombról selyemabrosz, téa, golf, sakk,  sznobok, hidegek, álszentek, irigyek, nemesi családfa, fő az illem, üdültetésre adták ki a kastélyt

Rózsa Rózsika Csákányi Eszter épp 30 éve Amerikában (mohó a pénzre)
élettársa: Elek Feri, eltartatja magát vele közös gyerek, született amerikai, lenézi a "balkánt": Pelsőczy Réka

Idős nagybácsi, a halott örökhagyó, kísérteni szokott Tóth Jocó

Rózsa Hajnalka Margitai Ági Tövis Johann: Bezerédi Zoltán

I. Szülött fiú - Szabó Győző feketebárány, motorozni akar, csóró falusi lányt szeret (Botos)

II. szendvics gyerek, csak lány Für Anikó fiúnak szánták, férfias, leszbikus (nőies szerelme van Pokorny Lia)

III. végre fiú, aki a nemesi hagyományokat viszi, törekvő, önmenedzselő Kálloy Molnár Péter

Váratlan vendég -lány apa félrelépéséből Ónodi Eszter

Mivel a színészek nem egyszerre érkeznek, fontos, hogy a bejáratnál egyiküknek se kelljen igazolnia magát, várjuk őket, és egyből landoljanak a színpadon. Lesznek később érkezők, sőt, van, aki a 2.részre ér oda. Akkor szerepel majd.

Az 1. részben bemutattuk a 3 nagy családot, zene, improvizáció, végig mindenki a színen lesz.


Azt kérdezik, jó-e, hogy túl vagyunk rajta? Hiszen annyi izgalom, szervezés, egyeztetés, előkészítés terhétől szabadulunk. Nem. Nem jó. Benne lenni jobb. Az Új színház csapata bámulatos: a titkárok, szervezők, pénztáros, a díszletezők, hangosítók, világosítók szó szerint percek alatt varázsolnak új színt. Minden kézre áll, készen áll. A színészek brillíroznak, hagyják egymást játszani, nem tolulnak, élvezik, amikor nézők lehetnek. Persze ez nem igazi Pszichoszínház, ez happening.

Rába Roland, Kálloy Molnár Péter, Für Anikó, Pokorny Lia, Margitai Ági, Bezerédi Zoltán, Szabó Győző

Varga Tamás most önmagát szinkronizálja. Balog Judit Malacka, mint alkoholista anya. Lia mondata: igyál, anya, igyál egy kortyot. Szanitter Dávid és Láng Annamari -soha nem játszottak együtt - okosak, értő módon indítják be az előadást. Györgyi Nusi Dunaújvárosból rohanva érkezik, nagy jelenete: Ónodi bejelenti, hogy Nusi apja a szeretője és tőle terhes, összedől a világ benne, kikapja Ónodi -apa szeretője- kezéből a bizonyító DNS- eredményt és lenyeli!!! Für Anikó nem olvasta az e-mailt, előadás előtt pár perccel tudja meg hová csöppent és ki ő, fiúnak nevelt nő, leszbikus: odateszi energikusan. Hannus Zoli lassúbb tempóhoz van szokva, jól áll neki a kényeskedő orvostanhallgató szerepe. Kálloy Molnár a hangjával is tarol, ő aztán társulatokon kívüli. Egészen eltérő színházi stílusok, egyéniségek, játszás-módok összefonódása. És összeáll, fonódik, hömpölyög, alig hiszik el, hogy nem próbáltuk ezt se, érti és élvezi a közönség. Martigai Ági fergeteges professzionális ájulásokat produkál minden balhéra, ami éri a "családjában". Bezerédi először ugrik be hozzánk. Ő lesz a rózsadombi családfő, a sznob. Kap egy összecsukható golfütőt, előadás előtt "gyakorol" rajta, szétszedi, összecsukja, szerez egy glaszé-kesztyűt hozzá. Csákányi nagyon kimerült és fáradt, a kedvemért eljön, de kér, hogy ne kelljen játszania. Oké, a fáradtság nem látszik rajta, remek az új hajszíne, néma szerepben is imádja a közönség, a kitartott élettárs: Elek Feri. Pelsőczy Réka, mint amerikai születésű lány, töri a magyart, "living in Los endzselesz, you know, my girlfriend is Kata Dobó". Nagy Mari olyan erővel gyúrja a tésztát, dobja, húzza, tépi, szakítja, ahogy ember és asszony tésztát még nem gyúrt. (a leíráshoz hű: sértett és a Rózsadombról kitagadott nő). Szabó Győző a motoros pesti vagány szerepe miatt motoros cuccban érkezik, humorával tarol. Botos Éva sajátos kéztechnikával meséli el a falusi lány esetét a motoros fickóval, "én a határban vasvillával raktam a szénát, vagy a szalmát..." ő is röhög, hogy miről is beszél a kezével? Hozzátesz a szerepéhez: adott a falusi lány, aki Pestre vágyik, ő kitalálja, hogy sminktanfolyamra menne. Smink, smink, s mink itt maradunk? - Galkó egészen nagyot alakít, az ő kezében jól áll a kukorica, tudja, hogyan kell morzsolni, egyfolytában keresi az asszonyt (hol kujtorog megint?), Börcsök lenne, de díjátadó bulin van éjszaka. Bazil is lemarad. Hevér Gábor két előadás után jön, alsótrikóban lép színpadra, Almássy téri középosztály apukája. Örül a kellékeknek, pékséget vezetnek, gyúrják a tésztát, kapnak kártyacsomagot is. "két fő dolog van: a kenyér és a kártya. A kenyér, hogy dolgozzunk, a kártya, hogy megéljünk valamiből!"

Rába Roland szerepéről ennyit írtam: Földi család fia, kissé értelmi sérült. Utolsó nap látok a boltban nyalókát, ez az! Kész a szerepe! És folyik a nyála, szájába vesz mindent, kukoricát morzsolva és csövestül, cigarettát égve az égő felével (Botos, mint nővér szedi ki a szájából), beleokád a vödörbe, eközben nem bántjuk az igazi sérülteket, szeretni valóan tehetséges. Tóth Jocó egy piros esőköpenyt kap. Mint örökhagyó kísértet spirituálisan egyesíti a szétesett családot. Bóna és Márta Pista először játszanak együtt, össze se beszélnek, össze se néznek, összhangban improvizálnak.

Bácskai Júlia

Utórezgés. Szerénytelenül színháztörténeti eseménynek nevezem, ahogyan ezek a csodálatos színészek együttműködtek: 23 színész, vagy 8 színházból, ennél is több színjátszó stílust hozva magukkal. A népművelő énem kielégült. A színészek boldogok voltak, mert egymással játszhattak, találkozhattak, a nézők jókedvűen töltötték a napot, bár néha nem értettek minden szót és néha nem értették, hogyan egyesül a szétesett család. Ez a nap arról szólt, hogy 100 évig is élhetünk gyűlöletben, irigységben, senki se 100-as, vagyis senki se tökéletes, én aztán több okból sem.

a fotókat Varga Gábor készítette.

Bácskai Júlia