Először Magyarországon

Merce Cunningham vitathatatlanul a modern tánc nagy koreográfusai közé tartozik. Absztrakt táncmûvei az emberi mozdulatot állítják a középpontba. Táncos "kísérletei" nem csak számtalan koreográfus generáció számára törtek szabad utat, de felszabadítólag hatottak a kortárs mûvészetek más ágaira is. Elsõ tánctréningjét és színházi tapasztalatait a Seattle-i Cornish School-ban szerezte. 1935-tõl Martha Graham együttesének szólistája. Graham támogatja as fiatal és igen tehetséges szólistáját, aki 1945-ben maga is koreografálni kezd Graham együttesének.

Részlet a Suite for Five c. előadásból
1952 -ben megalakítja saját együttesét - a Merce Cunningham Dance Company-t -, akikkel folytatja művészi "felfedező útját". Munkáit "progresszívnek", "baljósnak", "dekadensnek" nevezik kritikusai.
Az együttes 1952-es megalapítása óta Merce Cunningham számtalan koreográfiát, szólót, duettet készített maga és együttese számára. Technikája nem tagadja a balett értékeit, sőt hasznot húz belőlük. Az általa felkutatott mozdulat nem szerves része színpadi kontextusának, a zene és a színpadkép csak "színezék" az előadásban. A színpadi elemek között nem a hierarchia a döntő, hanem az egymás mellé rendeltség, a véletlenszerűségből adódó összecsengések, pillanatok.

Cunningham a kezdetektől fogva együtt dolgozik a kortárs komolyzene egyik legnagyobb alakjának számító John Cage zeneszerzővel. Együttműködésük eredménye: zene a fülnek és lélegzetelállító látvány a szemnek.

Alkotói párosuk az önálló alkotás szabadságára épült. A zenész a zenén, a táncos a mozdulatokon dolgozott, s az alkotói munka végső szakaszában egymás mellé rendelték a zenét és a táncot. Noha műveit a dadaista szellem hatja át, mégis magas technikai virtuozitást követel meg táncosaitól. 

Cunningham darabjait a világ valamennyi jelentős színháza műsorára tűzte, többek között a New York City Ballet, a Ballet of the Paris Opéra, az American Ballet Theatre (ABT), a Boston Ballet, a White Oak Dance Project, a Pacific Northwest Ballet, a Pennsylvania Ballet, a Zürich Ballet, és a Rambert Dance Company.
 

"A nézőre akarom bízni, amennyire csak lehet, az értelmezést" - vallja az idős mester. 

A Nemzeti Táncszínház az együttes különböző korszakaiból származó koreográfiákat válogatott egybe, mely során az ötvenes évektől napjainkig átfogó képet kapunk egy gazdag, ám következetes életpályáról.

***
BIPED (1999)

A darab az új animációs technológiák nyújtotta lehetőségekkel játszik, és a mozdulat művészi megragadásával kísérletezik. A táncosok mozdulatait, de nem fizikai megjelenésüket, Paul Kaiser és Shelley Eshkar digitális képekké alakították át. A két képzőművész -  Cunninghammel együttműködve - a koreográfust inspirálva járult hozzá egy új, "virtuális" koreográfiához. A BIPED komoly sikereket ért el az elmúlt években: az Amerikai Táncfesztivál (ADF) Doris Duke díjjal tüntette ki, és meghívták a londoni Barbican Centre-be is.

Zene: Gavin Bryars, Biped
Díszlet: Shelley Eshkar, Paul Kaiser
Kosztüm: Suzanne Gallo
Világítás: Aaron Copp
Táncosok:
Cédric Andrieux, Jonah Bokaer, Lisa Boudreau, Brandon A.Collwes, Julie Cunningham, Emma Desjardins, Holley Farmer, Jennifer Goggans, Rashaun Mitchell, Koji Mizuta, Marcie Munnerlyn, Daniel Squire, Andrea Weber 
Zenészek:
John King, Takehisa Kosugi, Audrey Riley
 
 

***
Sounddance (1975)

Az 1975-ben készített Sounddance sem vesztett semmit frisseségéből. Rita Felciano kritikus elegáns hancúrozásnak, pasztoráli idillnek nevezi a darabot, mely elektronikus zenére, komputerizélt mozdulatokra és hangélményekre épít. 
 

Részlet a Sounddance c. előadásból

Zene: David Tudor, Untitled 1975/1994
Díszlet és jelmez: Mark Lancaster
Világítás: Aaron Copp and Mark Lancaster
Táncosok:
Cedric Andrieux, Lisa Boudreau, Holley Farmer, Jennifer Goggans, Rashaun Mitchell, Koji Mizuta, Marcie Munnerlyn, Daniel Squire, Robert Swinston, Andrea Weber
Zenészek: Takehisa Kosugi 
 
 
 
***
Suite for Five (1956-1958)

A darabot Cunningham eredetileg 1956 és 1958 között készítette maga és Carolyn Brown táncosnő számára. 2002-ben, az együttes 50 éves fennállásának emlékezetére újította fel egyik jelenlegi táncosa, Robert Swinston. Az alapos "régészeti" munka eredménye a lenyűgözően szép koreográfia, mely a táncosok csendes intenzitásában, visszafogott mozdulataiban teljesedik ki. A darab a várakozás és rácsodálkozás, a lecsupaszított mozdulatok élményét nyújtja nézőjének.
 

Zene: John Cage, from Music for Piano
Jelmez: Robert Rauschenberg
Világítás: Beverly Emmons
Táncosok:
Cédric Andrieux, Lisa Boudreau, Jennifer Goggans, Rashaun Mitchell, Andrea Weber    
Zenész: TBD
 
 

***
EVENT 

 

A első EVENT (Esemény) 1964-ben jött létre a bécsi Museum des 20. Jahrhundertsben. 

Az EVENT egy kollázs, amelyben a már repertoáron lévő darabokból és új anyagok, ötletek továbbfejlesztéséből születik meg egy teljesen egyedi produkció, amelyet szünet nélkül játszanak. Minden "esemény" egyedülálló, ezáltal lehetőséget teremt a nézők számára, nemcsak egy táncest, hanem inkább magának a táncnak a megtapasztalására. 

Az "eseményeket" mindig az adott színpad, annak adottságai és atmoszférája ihleti. Ez jelen esetben a Művészetek Palotája Fesztivál Színháza lesz. 
 
 

PROGRAM
MERCE CUNNINGHAM DANCE COMPANY (USA)
2006. május 3-4-5. Művészetek Palotája

2006. május 3. 19.00 MÜPA - Fesztivál Színház
 
Suite for Five (1956-1958) 
  
Zene: John Cage, from Music for Piano
Jelmez: Robert Rauschenberg
Világítás: Beverly Emmons
Táncosok:
Cédric Andrieux, Lisa Boudreau, Jennifer Goggans, Rashaun Mitchell, Andrea Weber
Zenész: TBD
 


- SZÜNET -  


BIPED (1999)
 
 Zene: Gavin Bryars, Biped
Díszlet: Shelley Eshkar, Paul Kaiser
Kosztüm: Suzanne Gallo
Világítás: Aaron Copp
Táncosok:
Cédric Andrieux, Jonah Bokaer, Lisa Boudreau, Brandon A.Collwes, Julie Cunningham, Emma Desjardins, Holley Farmer, Jennifer Goggans, Rashaun Mitchell, Koji Mizuta, Marcie Munnerlyn, Daniel Squire, Andrea Weber
Zenészek:
John King, Takehisa Kosugi, Audrey Riley
 


- SZÜNET - 
 


Sounddance (1975) 
 Zene: David Tudor, Untitled 1975/1994
Díszlet és jelmez: Mark Lancaster
Világítás: Aaron Copp and Mark Lancaster
Táncosok:
Cedric Andrieux, Lisa Boudreau, Holley Farmer, Jennifer Goggans, Rashaun Mitchell, Koji Mizuta, Marcie Munnerlyn, Daniel Squire, Robert Swinston, Andrea Weber
Zenészek: Takehisa Kosugi


2006. május 4. 19.00 MÜPA - Fesztivál Színház 


 Suite for Five (1956-1958)   
 Zene: John Cage, from Music for Piano
Jelmez: Robert Rauschenberg
Világítás: Beverly Emmons
Táncosok: Cédric Andrieux, Lisa Boudreau, Jennifer Goggans, Rashaun Mitchell, Andrea Weber
Zenész: TBD
 


- SZÜNET -  
 


BIPED (1999) 
 Zene: Gavin Bryars, Biped
Díszlet: Shelley Eshkar, Paul Kaiser
Kosztüm: Suzanne Gallo
Világítás: Aaron Copp
Táncosok:
Cédric Andrieux, Jonah Bokaer, Lisa Boudreau, Brandon A.Collwes, Julie Cunningham, Emma Desjardins, Holley Farmer, Jennifer Goggans, Rashaun Mitchell, Koji Mizuta, Marcie Munnerlyn, Daniel Squire, Andrea Weber
Zenészek: John King, Takehisa Kosugi, Audrey Riley
 


- SZÜNET - 
 


Sounddance (1975) 
 Zene: David Tudor, Untitled 1975/1994
Díszlet és jelmez: Mark Lancaster
Világítás: Aaron Copp and Mark Lancaster
Táncosok:
Cedric Andrieux, Lisa Boudreau, Holley Farmer, Jennifer Goggans, Rashaun Mitchell, Koji Mizuta, Marcie Munnerlyn, Daniel Squire, Robert Swinston, Andrea Weber
Zenészek: Takehisa Kosugi
 


2006. május 5. 19.00 MÜPA - Fesztivál Színház 
 


EVENT


A első EVENT (Esemény) 1964-ben jött létre a bécsi Museum des 20. Jahrhundertsben. 
Az EVENT egy kollázs, amelyben a már repertoáron lévő darabokból és új anyagok, ötletek továbbfejlesztéséből születik meg egy teljesen egyedi produkció, amelyet szünet nélkül játszanak.   
 
 

- SZÜNET -

 
 


BIPED (1999) 
 Zene: Gavin Bryars, Biped
Díszlet: Shelley Eshkar, Paul Kaiser
Kosztüm: Suzanne Gallo
Világítás: Aaron Copp
Táncosok:
Cédric Andrieux, Jonah Bokaer, Lisa Boudreau, Brandon A.Collwes, Julie Cunningham,Emma Desjardins, Holley Farmer, Jennifer Goggans, Rashaun Mitchell, Koji Mizuta, Marcie Munnerlyn, Daniel Squire, Andrea Weber
Zenészek:
John King, Takehisa Kosugi, Audrey Riley 
 

Fotók: Tony Dohert
Forrás: Nemzeti Táncszínház