A hang közepe

"A hangok mindig jelen vannak. Lehetsz a piactéren vagy egy kunyhóban a Himaláján: a hangok mindenütt ott vannak. Ülj csöndben, és ahol ott a hang, ott valami igazán különleges is veled van. Bármikor, ha ott vannak a hangok, te vagy a középpont. Mindenfelõl, a szélrózsa minden irányából jönnek hozzád mindenféle hangok.

Ha érezni tudsz egy középpontot, ahol minden hang hallható, akkor a tudatosságod egyszeriben áttevődik oda. Az egyik pillanatban még hallod a hangoktól zsibongó egész mindenséget, a másikban pedig a tudatosságod hirtelen befelé fordul, és te a hangtalanságot, az élet néma középpontját fogod hallani.
Ha ezt egyszer hallottad, akkor többé egyetlen hang sem zavarhat meg. Feléd tart ugyan, de sohasem ér el. Feléd tart, egyre csak közeledik, de sohasem jut el hozzád. Lesz egy pont, ahová egyetlen hang se lép be. És ez a pont te magad leszel."

 OSHO: Meditáció; az első és utolsó lépés a szabadság felé



"Fürödj a hang közepében úgy, mint egy zúgó vízesés örök hangjában."


SIVA


Megjegyzések A hang közepe című darab zenéjéhez és koreográfiájához

Nem véletlenül írja Osho, hogy "A [hang] középpont[já]ban tökéletes a csönd: ezért hallhatod a feléd tartó hangokat, amelyek körülvesznek, átitatnak", mivel ezen hangok és hangzások mind intenzívebben áramló folyamának, szaggatott lüktetésének, mágikus kollázsának mélyén valóságosan akusztikus - zenei és nem zenei - események állnak. Mindaz, ami térben és időben körülvesz bennünket, kitölt minket és azonosul velünk - a kultúrák kollektív, civilizációs zaja és az ember intim, személyes, belső zörejei, nyelve, hangja, a valóság hullámfenoménjei.
A komponista mikrofonja felveszi ezek kisebb-nagyobb méretű töredékeit, mintákat vesz róluk, összegyűjti tehát őket, hogy aztán sampler segítségével megváltoztassa fizikai jellemzőiket, átalakítsa struktúrájukat, és ha kell, tovább sokszorozza és variálja őket.
A realitás ezen hanglenyomatai újra és újra felhasználhatóak, újraszerkeszthetőek, hogy aztán akár számítógépes vírusokkal tovább rongálva ismét zenévé álljanak össze; olyan zenévé, amelynek mozgásában és generálódásában a szövet és a dinamika sokkal fontosabb, mint a hagyományos összhangzattan által előírt kompozíciós összhangrend és abban akár csak egyetlen hangnak is a szerepe vagy a karaktere.
A zeneszerzőnek újra kell rendeznie a lenyomatokat, hogy a dekódolt szavak folyamából, az értelmezésekkel és cselekedetekkel ellátott, tisztátalan szavak áradatából tiszta, érzékeny hangok áttetsző rendje jöjjön újra létre, amely - bár összetákolt, ragasztott, át- és újravágott - mégis, és csak is önmaga. Éppen ezért egy sajátos, jórészt a hármas szám különböző jelentésein alapuló módszer segítségével használtam fel és alakítottam vissza "emberzenévé" Otomo Yoshihide japán hangzásművész 77 vírusos hangmintát tartalmazó; még az előző évezred utolsó éveiből származó gyűjteményéről, a The Night Before the Death of the Sampling Virus címűről jó néhány lemezjátszó-, film-, filmzene-, TV- és videoszalag-hangroncsot.
Ezzel - az ő komponálási útját (is) vázlatosan lemásoló - módszerrel kívántam tisztelegni John Cage, a hangszobrászat nagymestere és a modern tánc egyik legnagyobb alakja, Merce Cunningham alkotótársa előtt. Elég sok darabját felhasználtam továbbá a Zan Hoffman amerikai művésszel való hangminta-cserén alapuló közös alkotás számára egy hullámvevő antennahangszerrel, a thereminnel, és egyéb analóg eszközökkel, kontaktmikrofonokkal felvett, 15 darab egyperces hangmintát tartalmazó gyűjteményemnek is - rajtahagyva ezzel a művön a szerző klasszikus értelemben vett "kézjegyét", hiszen az európai hierarchizáló értelem számára teljesen idegen a nem-autorizált művészeti megnyilatkozások elgondolása.
Minden erőfeszítés, amelyet ezeknek a módszereknek a segítségével tettem, talán azért történtek, hogy feltárulhasson majd újra a hang által reprezentálódó világ megalapozottnak tűnő létezése, a hang közepe: a csend és ugyanúgy az ennek elérését kívánó minden mozdulat és tánc, a res musica és a res corporalis törékeny, szinte csak pillanatnyi és leheletnyi együvé tartozása.


SŐRÉS ZSOLT



Új darabom forrása a testből előtörő mozdulat volt, amelyet igyekeztem a végsőkig letisztítani, és minden feleslegtől megszabadítani. Tánc és zene egyszerű, mégis radikális megközelítését láthatják, hallhatják a nézők (Sőrés Zsolt emberi hangokból, számítógépes vírusok hangjaiból, civilizációs zajokból és ’zenei’ zörejekből komponált, már az abszurditás határát is túllépő zenéje transzcendens dimenziókat nyit meg).

A jelenetek úgy követik egymást, ahogy egy naplóban a személyes bejegyzések, intim vallomások. A történet mindig ugyanaz. Néha falakat építünk magunk és egymás köré, néha pedig lebontjuk őket. Olykor, villanásnyi időre, rátalálunk egymásban az egy közös középpont varázslatára.

BERGER GYULA


Berger Gyula és Barátai Táncszínház - Sőrés Zsolt - Koroknai Zsolt
A HANG KÖZEPE
- összművészeti találkozó a gyártelepi színházban -


Program:

filmvetítés:
MAYA DEREN TÁNCFILMEK (sőrés zsolt mutatja be)

• tánc:
berger gyula és barátai táncszínház:
A HANG KÖZEPE

zeneszerző: sőrés zsolt
tánc: buday enikő, monojlovits eszter,
muraközy zsuzsa, vostenák györgy
kosztüm: bodnár enikő
fénytervező: bánki gabriella

koreográfia: berger gyula

• koncert:
LEKTRÓNIA

koncert és installáció:
sőrés zsolt, koroknai zsolt

Időpont: 2006. május 12., 19 óra
Előadás helyszíne: L1 Táncművek, 1095 Budapest, IX. Soroksári út 164.
T: 358-1005, 358-1006

A rendezvény ideje alatt büfé működik!


Támogatók:
NKÖM, Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága, NKA Táncművészeti Kollégium, Artus Mobil Színházi Technika, Marland Kft., Habahall Kft., Táncélet.hu, Színház.hu



fotó: Elek Judit
forrás: L1 FÜGGETLEN TÁNCMŰVÉSZEK TÁRSULÁSA