Hamlet workshop

A Vízkereszt...bemutatója volt az idei gyulai Shakespeare Fesztivál elsõ produkciója. A budapesti Örkény István Színház, a Szentendrei Teátrum és a Gyulai Várszínház közösen hozta létre az elõadást, amelyet a közönség nagy lelkesedéssel fogadott és mind az öt alkalommal megtöltötte a Várszínház nézõterét.

A második héten vált nemzetközivé a fesztivál, amelynek programján több Hamlet előadás is látható. Két világhírű külföldi produkciót választottak a szervezők: 12-én, szerdán Vilniusból a Meno Fortas együttes Nekrosius által rendezett előadást láthatták a fesztivállátogatók, 15-én szombaton pedig a grúz Robert Sturua rendező és a tbiliszi Rusztaveli Nemzeti Színház társulata produkciója lesz programon. Mindkét Hamlet igazi szenzáció, és méltán tart számot a szakma és a közönség érdeklődésére itt Gyulán, mint ahogy a világon bárhol másutt is így lenne. Tim Carroll, a londoni Globe Színház korábbi művészeti vezetője a budapesti Bárka Színházban vitte színre a Hamletet, amelyet itt is előadnak 14-én. A játékba a nézőket is bevonó rendező éppen e szokatlan felfogás és az azt megelőző munkamódszere miatt meghívást kapott, hogy tartson mesterkurzust a Hamletből Gyulán. A kezdeményezés sikeres, naponta kétszer 4 órában MASZK Országos Színészegyesület számos tagja és sok fiatal, egyetemista színészjelölt is dolgozik a szövegen. A közös munkából a Fesztivál záró estjén a közönség bemutatót láthat.
Ezt megelőzően még előadják a Lukáts Andor rendezte 12 Hamlet-et és 14-én konferencián vitatják meg a hozzáéretők Hamlet időszerűségét.
Nem Hamlet, hanem a III. Richard és a Macbeth ihlette azt a két előadást, amelyek teljessé teszik a Shakespeare Fesztivált.

Tim Carroll -al illetve Vladiszlav Troickij- al, az Előszó a III. Richarddal rendezőjével Gedeon József Fesztivál igazgató beszélgetett:  

Tim Carroll-al télen találkoztam a Bárka Színház Hamlet előadásán. 7 évig ő volt a londoni Globe Színház művészeti vezetője. Épp most köszönt le erről a munkájáról. Közben mesterkurzusokat tartott Ausztráliától kezdve a világon mindenfele.

- A Bárkában rendezett Hamlet rendhagyó, hisz a közönség is részt vesz az előadásban, különböző eszközöket is hozhatnak, amit használhatnak a színészek. Ez teljesen különbözik az eddigi magyar rendezésektől. Miért éppen ilyen Hamletet csinált, és miért éppen délután lesz az előadás?

Tim Carroll: Mind a két válasz a Globe Színházból jön. A 7 év munka, és a 10 produkció meghatározza a gondolkodásomat. Én egy olyan fajta munka stílust dolgoztam ki, ami nem lerögzíti a dolgokat, hanem a csapat tagjai bármikor reagálni tudnak, bármi történik. Nem minden színész szeret így dolgozni. Volt egy színész két évvel ezelőtt, aki azt mondta, hogy nem szeretek így játszani, mert a partnerem minden este mást csinál. Én meg azt mondta, hogy nagyon boldog vagyok, hogy az a másik mindig kitalál valamit, és mást csinál, és egyáltalán nem vagyok megelégedve veled, mert te mindig ugyanazt csinálod. Te nem reagálsz azokra a lehetőségekre, amit a másik ad neked.
A Globe-ban a közönség és a szereplők ugyanabban a fényben vannak, tehát nincsenek a színészek külön megvilágítva és a nézőtér nem sötétben van. Látjuk őket. Shakespeare idejében a Globe versenyre volt kényszerítve a medve viadallal, ami éppen a következő sarkon volt. Tulajdonképpen ez nem egy kellemes polgári foglalkozás volt, hanem hasonlított ahhoz, amikor a Colosseumban a gladiátorok küzdöttek egymással. És néha a színészek úgy érzik magukat, mint az oroszlánok, néha mint a keresztények. Amikor elkezdtem rendezni, akkor teljesen kontrollálni akartam, hogy a közönség mit lásson és hogyan lássa. De a Globe-ban ez lehetetlen, mert az épületnek, mint tudjuk, nincs teteje. Minden produkciónak megvan az a lehetősége, hogy jó időben kezdődik és rosszban végződik, vagy fordítva.
Az időjárás meghatározza a közönség hangulatát is. Ha esik az eső, akkor sokkal nehezebb megérteni a színészt. Amikor nagyon süt a nap és meleg van, akkor van olyan, hogy valaki elájul, és el kell vinni. És ha valaki elájul, akkor megállunk, és megnézzük, kell-e segíteni neki? Amikor a barátaim eljöttek a Globe-ba, és valami ilyesmi történt, azt mondták, hogy ez volt a legnagyszerűbb pillanat az előadásban. Vagy például nem tudjuk, mikor megy el egy repülőgép, vagy helikopter a színház felett. A helikopter rosszabb, mert azok meg is állnak, megnézik, és örülnek, milyen csinos a Globe Színház. És közben tönkreteszik az előadást, mert olyan hangosak. Ha egy galamb száll le a színpadra, ami meglehetősen sokszor történik, az nem jó, ha mi úgy csinálunk, mintha nem lenne ott a galamb.
Mennél jobban akarod kizárni a lehetőségét a galambnak, a közönség annál jobban érdeklődik iránta. A legjobb színészek a Globe-ban azok, akik ezeket az előre nem várt eseményeket bele tudják szőni az előadásba. Hogyha egy hajó elkezd kürtölni a Temzén, egy baba elkezd sírni, akkor ez egy lehetőség a színésznek, és nem egy probléma. Most, hogy már nem a Globe-nál dolgozom, máshova is el akarom vinni ezt a munkamódszert és stílust, mert érdekel a közönség és a színjátszók kapcsolata. És a lehetőség, hogy ne legyen kiszámított és előre megszabott a munkánk.

- Mit lehet csinálni 10 nap alatt olyan színészekkel, akik itt látták egymást először, és ezt a stílust is először tapasztalják? Mit lát majd a közönség 16-án este?

Tim Carroll: Nem lesz előadás, hanem egy nyílt próba. Azok a színészek, akik benne vannak a mesterkurzusban, azok vagy látták, vagy hallottak a Hamlet előadásról, érdekli őket hogy mi az én módszerem. Amit én nyolc hétig tanítottam a Bárka színészeinek, azt most 8 nap alatt kell itt átadnom. Abban reménykedem, hogy majd vasárnap be tudjuk mutatni, hogyan dolgoztunk és milyen technikákat használtak és tanultak meg. Látni fognak a nézők a Hamletből egyes jeleneteket, különböző színészek játszhatják ugyanazokat a szerepeket, és közben buta instrukciókat kapnak a rendezőtől.
Ezek az instrukciók néha bolondosak, nem logikusak, de a színészek szeretik.
A különböző gyakorlatokkal az a célom, hogy szeretném, ha leállítanák azt, hogy csak az agyukkal dolgozzanak. Szeretném, ha az ösztöneikre is hallgatnának, és a fizikumukat használnák, no és persze a fantáziájukat.


- Milyennek találja a helyszínt, a várat, ahol a Hamlet előadás lesz?

Tim Carroll: Ez egy ajándék a mi társulatunknak, mert a Bárkában sok energia arra fordítódik, hogy zugokat keresünk, ahol mindig valahogy máshogy oldhatnánk meg a jeleneteket. A vár olyan érdekes, a színészek nem tudnak elkényelmesedni, mert azonnal át tudunk menni a térben máshova. Nem én fogom megmondani a színészeknek, hogy mi legyen, hanem várom, hogy ők tegyenek javaslatot. Az előadás pedig azért kezdődik 6-kor, mert ezzel is az eredeti Globe szokásra utalunk, vagyis Shakespeare korára. 

****

Második alkalommal lép föl Gyulán a kijevi DAH Színház, amely egy stúdiószínház, fiatalokból áll. Tavaly olyan jól sikerült az Előszó a Macbethhez c. produkció, hogy még egyszer meghívást kaptak ide a gyulai Shakespeare Fesztiválra. Egyébként az a produkció több helyen, külföldön is látható és az előbb említette nekem Vlad, hogy a londoni Barbican Centerbe is meghívták 10 előadásra a tavalyi Macbeth bemutatójukat. Most egy újabb Előszóval, prológussal jelentkeznek, amelyben szöveg nélkül, misztériumjáték szerűen mesélik el a III. Richárd történetét.
 

Vladislav Troickij: Ez egy magán színház, amely 12 éve alakult, színházi iskolaként. Meghívok különböző rendezőket különböző országokból, akiknek különböző stílusuk van. Nekünk nagyon érdekes a színházi tanítás, mert a színészeink tréninget kapnak különböző színházi stílusokból. Három különböző Előszót alakítottunk ki, a Macbeth, a III. Richárd és a Hamlet prológot. A stílusuk misztérium-játék. Ez egy kombinációja a shakespeare-i stílusnak, és az ukrán népi kultúrának.  Vallási, népi hagyományokból építkezik. Ez a három prológ része egy nagy projektnek, amit úgy hívnak, hogy Ukrajna-misztika. Az előadások szöveg nélkül hangoznak el. Rítus, zene, és ének. Fontos. hogy történelmileg megtörtént eseményekre épülnek az előadások.
A mai Ukrajnának a története is megjelenik valamilyen szinten.
A Macbeth akkor jött létre, amikor választások voltak Ukrajnában, problémák az elnökválasztással, és más szomorú események.
A Lear király is ilyen történelmi eseményekre utal, amikor az ország darabokra esik.
A III. Richárd is akkor született, amikor választások voltak, tehát a második forradalom, úgymond a mostani narancsos forradalom után.
Augusztusban próbáljuk Zsámbékon az Előszó a Hamlethez a beregszászi színészekkel, A négy prológust el fogjuk játszani Zsámbékon Király-játékok címmel.
Fontos része ennek a csoportnak a zenekar, amelyik élőben játszik az előadáson. Etno-house zenének hívják ezt az új stílust. Az etno és a house keveréke. Zenekarként önállóan is fel szoktak lépni.

- Igyekeztem tájékozódni az eddigi előadásaikról. Ahhoz, hogy a mondanivalóját, ami nagyon eredetinek tűnik, előadják, miért volt szükség Shakespeare-re. A másik, elhangzott, hogy Ukrajna sorsát nagyon pesszimistán látja a rendező úr. Ezt tényleg komolyan gondolja?

Vladislav Troickij: Először: Shakespeare egyetemes gondolatokat közöl. Amikor láttam a Kuroszava japán filmeket, ahogy prezentálta Macbethet, vagy a Lear királyt, akkor én arra gondoltam, hogy ugyanezt szeretném megmutatni a színpadon az ukrán hátteremmel.
Ez nemcsak az én személyes pesszimizmusom, hanem az, ami most átjárja Ukrajnát. Egy független ország, de mégis ott van a déli országrész az oroszok nyomása alatt van, a nyugati rész a nyugat befolyása alatt
Ezért próbáljuk a Lear királyon keresztül megmutatni a közönségnek, hogy az ország megosztottsága nagyon veszélyes dolog, és reméljük, hogy valaki felfigyel erre, és megpróbálják egyesíteni Ukrajnát.

- Mennyire volt könnyű dramaturgiailag kihagyni a szöveget és csak a zenélésre támaszkodni?

Vladislav Troickij: Megcsináltam, jöjjön el megnézni, aztán mondja meg.

- Honnan származik ez az erős képi világ? Gyerekkorából? Vagy tanulta valahol?

Vladislav Troickij: Rendezek olyan darabokat, ahol a szöveget használom, de mivel ezeket a produkciókat utaztatni kell, nem használok szöveget, mert akkor a szöveget le kéne fordítani.

****

 Képek a mesterkurzusról
-  Ránki Júlia felvételei -

Dévai Balázs

Balázs Zoltán és Hegedűs D. Géza

Bognár Gyöngyvér

Horváth Zsuzsa

Hegedűs D. Géza és Juhász Lujza


 forrás: Gyulai Várszínház