Budapesti Õszi Fesztivál: október 6-20.

A Budapesti Õszi Fesztivál az elmúlt másfél évtizedben immár fogalommá vált. Így bele sem kezdek elmesélni, miért, mikor, s hogyan jött létre a BÕF.

Itt inkább most arról írnék, mennyire örülünk annak, hogy a fesztivál tizenötödszörre kerül megrendezésre, és minden finanszírozási és szervezési nehézség ellenére, talán idén sem kell szégyenkeznünk a programmal, amit a Budapestre látogató közönség elé tárunk.

Az elmúlt évek tapasztalata, hogy ha lassan is, a fesztivál iránt egyre nagyobb az érdeklődés. A közönségünk is megfiatalodott! Nem csak életkorban, hanem "lélekben" is: kimondott öröm kalandos programjainkon, éjféli koncertjeinken, bizarr helyszíneinken olyan vagány nagymamákkal találkozni, akik keresik és élvezik az újra és újra rácsodálkozás örömét.

Munkatársaimmal együtt most is arra törekedtünk, hogy elhozzunk néhány nemzetközi hírű alkotót, megmutassuk a magyar kortárs művészet egy-egy jelentős alkotását. Nem seregszemlét, hanem egy menüsort akartunk összeállítani. Lássuk, mi van a világban, lássuk, hol tartunk, és lásson a világ is bennünket. Épp a nemzetközileg jegyzett társulatokat követő figyelem az, amelyet kihasználva kiadványainkon keresztül hírt adhatunk arról is, ami a hazai műhelyekben készül. Így nem csak a könnyed szórakoztatás a feladatunk, de igyekszünk annak a hídnak is pillérei lenni, amelyen a kulturális forgalom zajlik Budapest és a Nagyvilág között.

Idén vendégünk lesz az egyik legjelentősebb kortárs táncegyüttes, a belga Les Ballets C de la B. A világ legnagyobb fesztiváljai által elkapkodott együttest a magyar közönség még nem ismeri "testközelből". Foi című előadásuk, a tánc, a színház, az élő zene és ének ötvözetéből született, és provokált megrendülést mindenütt.

Michael Talheimer neve már nem ismeretlen. Molnár Ferenc Liliom rendezése felkavarta Új Lipótváros közönségének egy részét a 2003-as Őszi Fesztiválon. Idén a Deutsches Theater Berlin vendégjátékára invitáljuk rajongóit és fitymálóit: díjnyertes Faust rendezését láthatja majd a budapesti közönség.

Színházi világunk látószögének tágítására hatékony gyógyszer lehet a RIMINI PROTOKOLL előadása. A három főből álló szervező-rendező-tervező-ötletelő társulás a dokumentarista színházcsinálás legismertebb alkotócsapata. Legfrissebb előadásuk a szervátültetések, azon belül a szívtranszplantáció előtt, során, s után felmerülő kérdésekkel foglalkozik sajátos színházi nyelven.

A kortárs zene tudvalevőleg nehezen csúszik. A Klangforum Wien néhány évvel ezelőtt olyan projektsorozatot állított össze, ahol ezt némi vörösborral megkönnyíti. A Symposion megidézi az ókori szimpóziumok világát, ahol a bölcselkedés közben bőven volt mit enni-inni. Oly könnyeden nyílnak meg így a kortárs zene dilemmái, mint egykoron a lét nagy kérdései.

James Dillon Anglia egyik legjelentősebb - természetesen még élő! - zeneszerzője. Video-operája, a Philomela Portóban került bemutatásra, majd Strassburg és Párizs után Budapesten lesz látható.

Biztosra vesszük, hogy a fesztivál ünnepi hangulatát az AMADINDA koncert éppúgy emelni fogja, mint az accord quartet koncertje, amely ismét különleges helyszínre, a Dandár fürdőbe invitálja a vállalkozó kedvűeket; na meg Hans Werner Henze és Ligeti György zenei világába. Van még további negyvenvalahány rendezvény, ami nem fért ide, de erre való a megújult honlapunk: www.bof.hu Jó kalandozást, ide-oda klikkelést, s ha netán eltévednétek, szóljatok, segítünk. És persze átkozódni is lehet, de azért ne zúzzátok szét a kortárs művészetekbe vetett hitünket! Mert mi lenne, ha nem változna a stílus, maradna mindig ugyanaz az ízlés... ha belegondolok, hogy még ma is rokokó parókában kellene aszalódnunk a 7-es buszon, és a nőideál 130 kg felett mozogna... hm.
Töltsétek velünk az időt!
Kellemesen!
Kellemes időtöltést!
Velünk!
BŐF

Kovalik Balázs
Művészeti vezető