Patrick Marber: Closer (Közelebb)

Patrick Marber angol író Closer (Közelebb) címû drámájának bemutatójára készül a Vidám Színpad. A  darab világszerte elismerést hozott a szerzõnek, Londontól a Broadway-ig. A mû filmváltozatát - Mike Nichols rendezésében - olyan világsztárok vitték sikerre, mint Natalie Portman, Julia Roberts, Jude Law és Clive Owen. E szerepeket Magács László rendezõ irányításával Bánfalvi Eszter e.h., Kovács Vanda, Simon Kornél valamint a színház új tagja, Mihályfi Balázs kelti életre.

Az angolszász író darabját 1997-ben mutatták be Londonban; a mű és szerzője egycsapleása világhírűvé vált. A Közelebb nemcsak a világ jelentős színpadain aratott sikert, a filmváltozatot 2004-ben Mike Nichols rendezte - olyan világsztárokkal a főszerepben, mint Natalie Portman, Julia Roberts, Jude Law és Clive Owen.
A történet központjában egy szerelmi négyszög áll. A szereplők: egy fiatal rebellis sztriptíztáncosnő, egy félénk, de nagyravágyó nekrológíró, egy középkorú hedonista bőrgyógyász, és egy, az érzelmeit ridegséggel leplező fotográfusnő. Négyük sorsa közel öt éven át összekapcsolódik, mindannyian elvesznek a vágyak labirintusában. Ha úgy tetszik, a Veszedelmes viszonyok ezredfordulós változatának jelenetei peregnek a nézők szemei előtt - a fő mozgatóerők azonban továbbra is a szex, a féltékenység és az árulás.
A darab sikerének a titka talán az, hogy Marber mesteri tudással keveri az angol önironikus humort a húsbavágó emberi drámával, s mindeközben nem kímél semmilyen tabutémát.

Patrick Marber: Közelebb
- a nagysikerű film színpadi változata -
Fordította: Upor László

szereposztás:
Alice: Bánfalvi Eszter e.h.
Dan: Simon Kornél
Anna: Kovács Vanda
Larry: Mihályfi Balázs
  
Díszlet: Szabolcs János
Jelmez: Nagy Fruzsina
A rendező munkatársa: Ádám Dorottya

Rendező: Magács László

Bemutató: 2006. október 14.  

- Az előadást 16 éven felüli nézőinknek ajánljuk -

******

 
Tévelygő, magányos, rejtőzködő

 
Szabad, önálló, gyökértelen

Dan, író: Simon Kornél

Négy éve űzi a színészmesterséget. A színészutánpótlás neveléséről híres szentesi Horváth Mihály Gimnáziumban végzett. A Legénylakásban érzelmes húrokat penget gitáron, a Szabadság, szerelem című filmben olimpiai bajnok vízipólóst alakít.

- Igazából nem szeretem ezt a szerepet, mert annak ellenére, hogy azt is lehetne mondani, "pofán csapott", próbálok azzal hízelegni magamnak, hogy ilyen szinten nem teszem tönkre mások életét. Dan olyan ember, aki sodródik az eseményekkel, nagyon nehezen (általában sehogy) hoz döntéseket. Ambiciózus, de nem elég kitartó. Technikás író, de egy kicsit fantáziátlan. Önmagától nem képes mozdulni, mindig más kell, hogy mozgassa őt. Igazi tévelygő.



Alice, sztriptíztáncosnő: Bánfalvi Eszter e. h.

Ötödik nekifutásra vették fel a Színház- és Filmművészeti Egyetemre. Ascher Tamás és Novák Eszter "zenés színész" osztályába jár. Negyedéves. Ezt megelőzőleg négy esztendőt töltött az Új Színházban, mint stúdiós, majd fellépti díjas. Élete első főszerepére készül.

- Alice nem fecsegős. Szikáran fogalmaz. Nem használ barokk körmondatokat, amikor kérdez, közöl, kommunikál. Egy az egyben bevállalja a konfliktusokat. Emiatt konfrontálódik. De ez számára természetes. Szabad lény. Ám ennek a szabadságnak ára, hogy gyökértelen is, mindig másba kapaszkodik az indáival. Magamat összehasonlítva vele, szerencsés vagyok. Nekem vannak gyökereim, a családom, tőlük óriási szabadságot kaptam. Vállalhatok kockázatot is. Ebből a szempontból könnyebb a dolgom, mint Alice-nek, mert neki a kudarc után nincs hová mennie. Mindig újra kell kezdenie.

 
Vad, vadász, komplexusos


 
Irányító típus, hiperérzékeny megfigyelő, zárkózott

Larry, bőrgyógyász: Mihályfi Balázs

14 esztendeje van a pályán. A Színház- és Filmművészeti Egyetemet megelőzően három évig járt a Műszaki Egyetemre. Megfordult Szolnokon, a Székely Gábor fémjelezte Új Színházban, Miskolcon, Kecskeméten, Egerben, Győrött. Debrecenben Hamletet játszott. Társulatpárti, de ez a fajta vonzalom kezd benne kihunyni.

- Engem a munkában tulajdonképpen mindig a próba érdekel, az előadások kevésbé. Ilyetén a dolog annyiban izgat - miután egy önző, hiú gazember vagyok én is, mint az összes kollégám -, hogy magamról mit tudok meg. Vagyis az a típusú színész vagyok, aki a szerepet magából fogalmazza. Talán a legizgalmasabb ebben a történetben számomra az, hogy a huszadik század második fele meg a huszonegyedik század eleje az emberek milyen hihetetlen elmagányosodását hozta magával. És minél többet tudunk a világról, annál inkább magunkba fordulunk. Larry számára a lelki kapcsolat fontosabb a testiségnél, de miután ezt nem tudja működtetni, kompenzálja hihetetlen vadász szenvedélyével. Ezer nőből kilencszázkilencvenkilencet le akar teperni.

Anna, fotós: Kovács Vanda

Három tanulóév a Miskolci Nemzeti Színházban - érettségi után, főiskola előtt. Diplomásként visszatér Miskolcra, majd két évad a Bárkán. A Vidám Színpad "ügyeletes" Shakespeare-hősnője: Rosalinda, Beatrice, Makrancos Kata, Viola megformálója.

- Anna milliomos famíliából származik, akár hobbinak is tekinthetné a fotózást. De ő profi, tehetséges ember, aki maga teremti elő a kiállításaihoz szükséges anyagi fedezetet, nem akar a családjára támaszkodni. Nekem úgy tűnik, mintha egy objektíven keresztül szemlélné a világot, mintha a kamera egyfajta menedék, egyfajta terápia lenne számára. Irányító típus. Akiről a férfiak azt hiszik, hogy irányítják, holott ő diktál. A Shakespeare-darabokban gyakran fiúruhába kellett bújnom, többnyire kemény, karakteres jellemeket, a vagány Vandát kellett megmutatnom. Anna egészen más. Különleges, finom nő. Ez megjelenik nem csak a viselkedésében, hanem az öltözködésében is. Kint van a vállam, látszik a vádlim, a bokám. Tartást adnak, tanítanak ezek a kosztümök.  Jólesik ennyire nőies nőként létezni.

forrás: Vidám Színpad