Szöktetés a szerájból

A Szöktetés debreceni rendezése alapvetõen az eredeti reneszánsz kalandtörténetnek állít emléket: különbözõ típusú történetmeséléseket fogunk alkalmazni, amihez az operaénekeseken kívül felhasználunk bábokat, prózai színészeket, valamint rajzfilm-kockákat és árnyjátékot is.A kapcsolat a történet és a mesélõ között folyamatosan változik, a közönséget egy olyan lenyûgözõ játékba vonja be, ahol az ösztönös késztetést, hogy azonosuljanak a karakterekkel, egyrészt folyamatosan megnehezítjük, ugyanakkor, paradox módon, erõsítjük is.

Boross Csilla és Nyári Zoltán a próbán
W.A.Mozart
SZÖKTETÉS A SZERÁJBÓL

Szórakoztató zenés játék  3 felvonásban
Szövegét Christoph Friedrich Bretzner nyomán Gottlieb Stephanie írta

Bemutató: 2006. november 17.

Vezényel:  Bartal László

SZELIM BASA
Jámbor József


KONSTANZA
Boross Csilla m.v.
Szűcs Kata

BLONDE
Zábrádi Annamária m.v.
Domareckaja Júlia

BELMONTE
Nyári Zoltán
Mészáros Tibor

PEDRILLO
Balczó Péter m.v.
Kiss Gergely Máté

OZMIN
Tréfás György
Bretz Gábor m.v.
Vranyecz Artúr

Közreműködik a Debreceni Filharmonikus Zenekar és a Csokonai Színház Énekkara

Díszlettervező: Csanádi Judit m.v. 
Jelmeztervező: Debreczeni Borbála e.h
Mestere: Jánoskúti Márta
Bábtervező: André Gabriella e.h.
Mestere: Orosz Klaudia
  
Dramaturg: Szilágyi Szabolcs
Karigazgató: Pálinkás Péter                             
Súgó:
Gesztelyi Nagy Edit
Rendezőasszisztens: Iványi Csilla                   
Ügyelő: Ury Tibor

Rendező:
TIM CARROLL m.v.


Tim Carroll

"A Szöktetés a szerájbólt színes, izgalmasan új megközelítésben tervezem megrendezni.
Rendezéseim során elindultam egy úton, amit itt Debrecenben remélek folytatni azáltal, hogy az identifikáció kérdését feszegetem a hitetlenkedés hagyományosnak mondható felfüggesztése mellett.

A Globe-ban eltöltött évek tapasztalatait röviden úgy tudnám összefoglalni: miközben a közönséget szüntelenül emlékeztethetjük arra, hogy amit lát, az nem a valóság, hogy ezek az alakok a színpadon csupán színészek, hogy a történet olyan irányban halad, amilyenben a készítők kedve tartja—a közönség mindezek ellenére nem brecht-i módon eltávolodik, hanem hajlandó részt venni az utazásban, amire felkérjük. Sőt, valami megmagyarázhatatlan, varázslatos módon a rádöbbenés ezen pillanatai elmélyítik a kapcsolatot a közönség és a színpadon játszódó események, hősök, élmények és érzések között.

A Szöktetés debreceni rendezése alapvetően az eredeti reneszánsz kalandtörténetnek állít emléket: különböző típusú történetmeséléseket fogunk alkalmazni, amihez az operaénekeseken kívül felhasználunk bábokat, prózai színészeket, valamint rajzfilm-kockákat és árnyjátékot is.

A kapcsolat a történet és a mesélő között folyamatosan változik, a közönséget egy olyan lenyűgöző játékba vonja be, ahol az ösztönös késztetést, hogy azonosuljanak a karakterekkel, egyrészt folyamatosan megnehezítjük, ugyanakkor, paradox módon, erősítjük is.
Az előadás során a közönség örömmel és bánattal teli utazásban vehet részt, ahol osztozhatnak az előadókkal a valódi színházi képzelet izgalmában és fájdalmában is."

-Tim Carroll-
fotó: Máthé András