Zsidó Don Juan

A Lauder Javne Iskola gyermekei Balla Margit rendezésében-díszleteivel-filmbejátszásaival és lelkesítésével bemutatták a Kolibri Színházban Simon Tamás (1935. dec. 2. -1956. márc. 26.) Don Juan címû verses drámáját.
A Szamovár eszpresszó a Pozsonyi út sarkán úgy mûködött 1956 elõtt, és kicsikével még tovább is, mint a múlt század elején a New York irodalmi nagykávéház. Hétvégeken zsúfolt. A szuterénhelyiségben horgolt terítõs, apró asztalok.

A sarokban, a pianínónál kiszolgált szövetkereskedő segéd zongorált kótából. Időnként személyesen énekelt. Ott szorongott, többnyire egyetlen szimpla feketét rendelten a következő évtizedek irodalma. Keresztülszáguldott a lélegzetvételre is szűk helyiségben egy kondorhajú, lázas fiú. Eintzig Tamás. Belőle lett Simon Tamás magyar költő és drámaíró. Szerelmével, a tizenéves korában az Új Írásban versekkel jelentkező Kemenes Inezzel - a napokban ünneplik meg 70. születésnapját - egy Gellért hegyi barlangban laktak. Megszületett fiúk színházrendezőként végezte a főiskolát. Amerikából eljött most apja premierjére. Gyerekképű, anyja második férje nevét viseli Hules Endre, Mezei Éva és Keleti István neveltje volt a Pinceszínházban.


Porscht Frigyes címlapja

Simon altatókon élt a világ elől. Fél évvel huszadik születésnapját követően öngyilkos lett.
Halála után 1957-ben a Magvető Kiadó megjelentette a Don Juant abban az ideológiailag légüres térben, amikor a cenzúrának sok bogos dolga akadt, semmint hogy Nemeskürty, Hegedűs Géza, Abody és Képes Géza körmére nézzen, mit is adnak ki. Ekkor csúszott nyilvánosság elé Simon verses drámája. 2003-ban az Ex Libris Kiadó A zsidó Don Juan címmel megjelentette válogatott munkáit.

Az árnyékban rejtező drámát egyszer már bemutatták. Dégi János színész önálló színházat talpalt ki XXL cégérrel, jelezve, hogy minden belefér.  Első előadásukat a Pesti Színházban tartották éppen szerződés nélkül maradt színészekkel. Bereményi Géza lett a művészeti vezető. Vagy igazgató. Vagy vezérigazgató. Salamon Suba László hebehurgyán megcsonkította Simon szövegét, de még magához idomítva sem tudott előadást csinálni belőle. Az XXL színház ezzel befejezte működését. Salamon tönkrerendezte a kezdeményezést is.
Meg nem mondom, ki játszotta a címszerepet. Emlékét ellepte a köd. Meg nem mondom, melyik évben történt mindez. A színháztörténet máig titokban tartja. Fiatalabb, fürgébb kartársaim majd kikutatják a szomorú színházi cikkanás idejét, történetét.
Balla Margit festőnő - időközben komoly színházi múlttal háta mögött - kihalászta a feledésből az érdemdús, kiszámíthatatlanul fordulatos, Heltai Jenő könnyed dallamaiból tanult csúfondáros érzelmességgel nótázó drámát. A rendezés a sokszálú művet áttetszően érthetővé tette. Don Juan Tenorio féltestvére halála után alakját és szerepét vállalja. A gettóból menekült zsidó ifjú lelkiismeretlen csábítóként működik. Végül többszörös üldöztetettségében vállalja eredetét és népe mellé áll. Balla gyermekekből álló színháza értve oldja meg föladatait. Ribizli nagyságú donnák és holdfénynél szerelmet sóhajtozó apró vitézek önmagukban is ironikusak szavalataikkal. A játszók azonban értelmesen a tréfa és a tragikum, a játékosság és a véres való, az önirónia mezsgyéjén biztonsággal egyensúlyoznak. Aprócska leányok, mélyen átérzett, őszinte szavakkal szólnak a szerelemről, vágyról. Hiányzik még belőlük a társadalmi képmutatás, a szokások beléjük nevelte gátlás.
Az egykori mozi-szkeccsek felelevenítésével a vetített szereplők időnként a színpadon élőkkel feleselnek, majd belépnek hús-véralakként a színre, otthagyva a festett vagy valóságos helyszíneken felvett háttér előtti árnyékmásukat.
Simon Tamás még gimnazista korban elkezdett, sokszor átírt, sokáig érlelt darabja igen életképesnek mutatkozott a Lauder Javne színjátszói előadásában.

Szerző: MGP