III. Shakespeare Fesztivál

Július 2-án kiállítással és a Lear nyilvános fõpróbájával megkezdõdött a III. Shakespeare Fesztivál Gyulán. A romantikus és rendkívül szépen felújított gyulai vár ideális helyszín a nyári színpadi játékoknak. Az ódon falak és a vár körüli tó inspirálja a rendezõket és a kivételes élmény érzésével ajándékozza meg a nézõket.


 Derzsi János

A III. Shakespeare Fesztivál bemutatóinak sorát Gyulán Szász János kezdi a Lear rendezéssel. A nézőket véres rongyokba csomagolt lovas fogadja a bejáratnál a megszokott bronz szobor helyén. Már ez is jelzi, mire számíthatunk később. A Lear fő szerepeit Derzsi János, Bognár Gyöngyvér, Vasvári Emese, Molnár Erika, Gazsó György, Mertz Tibor, Tóth József alakítja a július 3-7 .között minden este színre kerülő Learben a Gyulai Várban (eső nap július 8.).


Tompa Gábor és Gedeon József

A fesztivál másik nemzetköz hírű és világjáró résztvevője Tompa Gábor, a kolozsvári Állami Magyar színház igazgató-főrendezője, aki “Hamlet, avagy a rendezés értelme" címmel tart egy héten át műhelygyakorlatot fiatal színházi embereknek, rendezőknek, dramaturgoknak, színészeknek.
A mesterkurzust egy héten át vezető Tompa Gábor San Diegoból érkezett Gyulára. (Kolozsvári társulata legutóbb, a júniusban tartott POSzTon kapott elismerést a Hosszú péntek című előadásért szerző: Visky András). A rendezővel Gyulán dolgozó fiatalok Székelyudvarhely, Temesvár, Kolozsvár, Marosvásárhely, Beregszász, Kaposvár, Budapest és az írországi Kork  főiskolásai, vagy színházi pályakezdői. A mesterkurzus neve: "Hamlet, avagy a rendezés értelme." Tompa Gábor a munka megkezdéseként elmondta a hallgatóságnak, hogy számára Hamlet igazi, modell értékű rendező, aki   azért rendez színházat, mert meg kell tudnia az igazságot. Hamlet története egy ország, sőt egy egész világ életében fordulópont. Amit ő rendez, az forradalom. Az ő előadásának élet vagy halál a tétje, hogy kiderüljön, mi is történt az udvarnál. A mesterkurzus egy hetében arra keresik a választ, hogy mi kell ahhoz, hogy egy előadás a felfedezés erejével hasson. Például a Hamlet által rendezett Egérforgó a darabon belül olyan, mint egy színházi tükörrendszer része: ebben a labirintusban nézzük Hamletet, aki az Egérfogó közönségét nézi, mi is nézzük őket és egyben Hamletre is figyelünk. Ezt a megtöbbszörözött rendszert elemezik a Tompa Gábor vezette mesterkurzus résztvevői Gyulán, a Shakespeare Fesztivál keretében. Munkájuk során a Hamlet szövegét és a térben való játékot is gyakorolják. A helyszínen tartózkodók az "Állj, ki vagy!" kiáltástól kezdve sok egyéb hangos részletből konstatálhatják, hogy "valami bűzlik Dániában" - azaz, mi folyik a zárt ajtók mögött.  (Mint emlékezetes, 2006-ban Tim Carroll, a Bárka színház rendhagyó Hamletjének rendezője, a londoni Globe korábbi művészeti vezetője tartotta a mesterkurzust, ugyancsak a Hamletből.)
Augusztus 11-ig látható a Shakespeare-előadások jelmez és díszletterveit bemutató kiállítás a Gyulai Várszínház Kamaratermében, ahol a Fesztivál idején a leghíresebb Shakespeare filmeket is vetítik.


Oddsocks a Vár mellett

A kedd esti Lear bemutató előtt valódi angol produkció, az Oddsocks egyéni felfogású komédiázása, a Tévedések vígjátéka szerepelt a programban. A helyszín is egyedi: nem színpadon, hanem a gyulai vár körül adják elő a komédiát.

A III. Shakespeare Fesztivál Gyulán az európai Shakespeare Hálózat tagja, egyike annak az öt európai városnak, ahol az angol drámaíró személye köré fesztivált szerveznek. Jelenleg két igazgató vendégeskedik Gyulán tapasztalatcsere céljából és egy jövő évi közös produkció előkészítése is zajlik.

Forrás: Gyulai Várszínház