Arcus temporum IV.

Amikor négy évvel ezelõtt a Pannonhalmi Fõapátság fesztiválszervezésbe fogott, tudatában voltunk, hogy az egyre gyarapodó hazai és külföldi fesztiválok mezınyében csak valami egészen sajátos, mind a hely hagyományához, mind pedig a bencés monostor spirituális és kulturális szerepéhez jól illeszkedõ, intenzív programmal érdemes elõállnunk.

Ennek jegyében indult el "Időívek" ("Arcus Temporum") néven a Pannonhalmi Művészeti Fesztivál, amely a hagyomány és kortárs kultúra párbeszédének megteremtését tőzte ki célul - egy középkori templom és apátság sajátos gravitációs közegében.
Zenei programjaink gerincét azok a koncertek képezik, amelyek minden esetben egy kortárs és egy régi zeneszerzők művei köré épülnek. A fesztivál három napjában csak az ő műveiket halljuk. A kortárs zeneszerző kiválasztásában fontos szempont, hogy olyan komponistát válasszunk, aki bár a nemzetközi zenei élet élvonalában van, Magyarországon nem, vagy csak igen kevéssé ismert. Őt minden esetben arra kérjük, hogy személyesen is vegyen részt a fesztiválon. Ennek
jegyében 2005-ben az orosz-tatár Sofia Gubaidulinát, 2006-ban a szicíliai Salvatore Sciarrinót láttuk vendégül. Idén az európai kortárs zene egyik mai óriása, az ukrán Valentin Silvestrov fogadta el meghívásunkat, akinek munkásságát az új zene olyan apostolai méltatták, mint Theodor W. Adorno, Alfred Schnittke vagy Arvo Pärt. Az idén éppen hetvenedik születésnapját ünneplı alkotót a fesztivál ısbemutatókkal és több mint egy tucat magyarországi premierrel köszönti. A hazai kamarazenei élet
legjobbjai mellett a szerzı nemzetközi hírő tolmácsolói szólaltatják meg hallatlanul lírai, nosztalgikus muzsikáját, amely a 19. század nagy zenekultúráját különleges szőrıkön át visszhangozza. Így aztán a sok alkati rokonságot mutató Franz Schubert életmővével való "szembesítése" szinte magától értetıdı módon merült fel.
Az Arcus Temporum színházi programja 2005-ben indult nyolc alternatív társulat meghívásával, akiknek 10-10 perces reflexiót kellett készíteni Dante Divina Commediájának egy-egy általuk választott mondatára. Az elıadásokra az apátság arborétumában került sor úgy, hogy a közönség a kertben átsétált egyik helyszínről a másikra. 2006-ban a japán butó-színház második generációjához tartozó, New Yorkban élő Eiko & Koma két elıadását láthattuk. Idén pedig a svájci Cie Greffe mozgásszínház lesz a vendégünk. Az együttes munkája a flamand Cindy Van Acker koreográfiájára és táncára épül, aki napjainkban a kortárs tánc egyik igen figyelemreméltó alakja Európában. Az ő koreográfiája képviselte Svájcot a 2005-ös 51. Velencei Biennálén.
Képzımővészeti programunk idén két magyar alkotó installációját helyezi
középpontba. Kicsiny Balázs, aki a 2005-ben a magyar pavilon kiállítójaként szintén szerepelt a Velencei Biennálé, egy új munkát készít a pannonhalmi fesztiválra, amelynek címe: Az óra körbejár. Schmal Károly grafikusmővész installációja pedig a látvány megfoghatatlanságáról, illúzió és valóság viszonyáról, a fény elbizonytalanító és megvilágosító szerepérıl, nyugalomról és nyugtalanságról kínál meditációt.
Egy-egy intenzív nap lezárásához korábban a Muzsikás együttest hívtuk segítségül, akik tavalyelőtt Petrás Máriával, tavaly pedig a klasszikus zenét játszó Akadémia kvartettel közösen is felléptek. Idén késő esti koncertjeink egyikére a világzenét és magyar népzenét éneklő Lovász Irént kértük fel, a másik koncerten pedig a Párizsban élő jazzgitáros,
Gadó Gábor fog szólóestet adni.

Forrás: Pannonhalmi Művészeti Fesztivál